شناسایی بیش از پنج میلیون هکتار اراضی غبارخیز کشور در استان

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پنج میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار اراضی غبارخیز در کشور در استان کرمان هستند.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست در افتتاحیه نمایشگر اطلاع رسانی ستاد پایش کیفی هوای کرمان گفت: ۲۳۵ میلیون هکتار منطقه غبارخیز در کشور شناسایی شده است.

به گفته علی‌محمد طهماسبی پنج میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی غبارخیز در استان کرمان قرار دارد.

او افزود: کرمان در سال ۹۸ بعد از سیستان و بلوچستان که بالاترین اعتبار مهار گرد و غبار را داشته است، بیشترین اعتبار را دریافت کرده و همیشه جز یکی از سه استان اول کشور در زمینه جذب اعتبارات بوده است.

طهماسبی گفت: سطح غبارخیزی سیستان و بلوچستان از کرمان کم‌تر است اما شدت غبار در سیستان و بلوچستان بیشتر است.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نخستین کاری که در بخش مهار گرد و غبار انجام شده شناسایی مناطق گرد و غبارخیز و همچنین شدت و تداوم گرد و غبار در مناطق است.

طهماسبی می‌گوید: تمرکز ستاد مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست بر مناطقی است که شدت، تکرار و تداوم بیشتری در زمینه وجود گرد و غبار دارند.

تدوین برنامه‌ای ۱۰ ساله برای کنترل پدیده گرد و غبار در کشور 

او افزود: برنامه‌ای ۱۰ ساله برای کنترل پدیده گرد و غبار در کشور در حال تدوین است و در چهار سال گذشته استان ها به سه گروه درجه یک، دو و سه تقسیم بندی شده و اعتبارات نیز بر اساس همین اساس تقسیم بندی شده است.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: معتقدیم در زمینه مهار گرد و غبار بیشتر باید به سمت ایجاد سازگاری و انجام اقدامات پیشگیرانه برویم و اختصاص اعتبار برای مهار گرد و غبار به تنهایی کافی نیست لذا در کنار این مهم باید آموزش و ارتقا آگاهی افراد اتفاق بیفتد.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اگر بهره برداران و مردم بدانند در صورت تخریب محیط زیست اول خودشان آسیب می بینند، قطع دست به تخریب نمی‌زنند.

وی افزود: طی سه سال گذشته با اقدامات انجام شده کمترین میزان گرد و غبار را در طول مدت ۱۲ سال گذشته شاهد بوده‌ایم به طوری که شهرستان ریگان و برخی مناطق غبارخیز کشور به نسبت چهار سال قبل شرایط بهتری دارند اما هنوز جای کار دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=62679
1 نظر
  1. نجمه می گوید

    چه اقداماتی انجام شده؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.