کم‌کاری برخی ادارات کرمان در ایجاد شغل| پروژه اقدام ملی مسکن، کار را خراب کرد

برخی دستگاه‌های اجرایی استان کرمان تعهدشان را در خصوص میزان اشتغالی که قرار بود امسال ایجاد کنند انجام ندادند.

این موضوع امروز صبح در نشست کارگروه اشتغال و کارآفرینی استان کرمان عنوان شد. آنطور که گفته می‌شود قرار بوده است ادارات استان ۴۲ هزار شغل ایجاد کنند درحالی که تنها ۲۶ هزار فرصت شغلی به وجود آمده است.

در این نشست به عملکرد ضعیف آب و فاضلاب، آموزش و پرورش و راه و شهرسازی در زمینه ایجاد اشتغال اشاره شد.

طبق آمار، سازمان صمت و جهاد کشاورزی ۲ نهادی هستند که در استان بیش از  ۱۰۰ درصد اشتغال زایی انجام داده‌اند.

مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان می‌گوید ۱۱ دستگاه در استان بیش از هزار نفر اشتغال زایی انجام داده‌اند که در نتیجه آن ۲۶ هزار شغل محقق شده که حدود ۹۲ درصد است، البته در صورت اعمال درصد عملکرد ضعیف راه و شهرسازی این آمار کاهش می‌یابد.

به گفته رضا اسماعیلی مسئولان راه و شهرسازی تصور می‌کردند که هر چه آمار بالاتر ارائه شود بودجه بیشتری به آن ها تخصیص داده می‌شود، ابتدا عدد ۷۰ هزار را پیشنهاد دادند که مورد قبول واقع نشد.

آنطور که گفته شده اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در برنامه های ابتدای سال برای ایجاد ۷ هزار فرصت شغلی تعهد داده و اکنون با باقی ماندن یک ماه از سال این میزان را به ۵۰۰ فرصت شغلی تقلیل داده است.

پروژه اقدام ملی مسکن، کار را خراب کرد

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان در گفت و گو با کرمان نو از دلایل محقق نشدن تعهد اداره راه وشهرسازی میگوید: توقف پروژه اقدام ملی مسکن تاثیر زیادی در اتخاذ این تصمیم داشته چرا که راه و شهرسازی اساس اشتغال زایی را متراژی که ساخته می‌شود، بیان کرده است.

البته او به غیررسمی بودن برخی مشاغل و نداشتن قابلیت ثبت در سامانه رصد هم اشاره می‌کند و اضافه می‌کند یکی دیگر از دلایل این است که برخی نتوانستند اطلاعاتشان را وارد سامانه کنند.

مهرابی می‌گوید آموزش و پرورش استان هم که سهم زیادی در اشتغال دارد که سهم کمی را محقق کرده، اما این اداره اعلام کرده با توجه به برنامه ریزی ها تا آخر بهمن درصد اشتغال از ۴۰ به ۹۰ می‌رسد.

او اضافه می‌کند: آموزش و پرورش اعلام کرده که مدارس غیرانتفاعی تا پایان این ماه باید اطلاعات نیروهای خود را در سامانه رصد ثبت کنند.

به اعتقاد سرپرست معاونت اقتصادی استاندار، تعهد برخی از دستگاه‌ها یا از ابتدا اشکال داشتند یا با مشکلات غیرقابل پیش‌بینی مواجه شدند.

البته او علت محقق نشدن ۶۵۰۰ شغل در اداره راه و شهرسازی را استثنا می‌داند چراکه معتقد است ماهیت ایجاد اشتغال در این اداره ساخت و ساز است و می‌گوید این موضوع قابل توجیه است.

مهرابی اما دلایل را به ۲ دسته تقسیم میکند: بخشی از عوامل محقق نشدن تعهد اشتغال ادارات، تقصیر مدیر است و بخشی خارج از کنترل مدیر است که باید تفکیک کنیم.

او می‌گوید این موضوع نیاز به کار تحلیلی دارد و گاهی مقایسه‌های عددی انگیزه را از مدیر می‌گیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=64561
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.