هنر کاربافی در سیرجان احیا شد

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از احیا و باز‌‌زنده‌سازی رشته هنری کاربافی در شهرستان سیرجان خبر داد.

به گزارش کرمان نو، کاظم حسین‌زاده با اشاره به اینکه هنر کاربافی از قدیمی‌ترین رشته‌های هنری پارچه‌بافی به شمار می‌رود که حدود ۳۰سال به فراموشی سپرده شده بود، اظهار کرد: اکنون به همت هنرمندان شهرستان سیرجان این رشته هنری باز‌زنده‌سازی شده است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: در روزهای ابتدایی هنرمندان این رشته با یک دستگاه فعالیت می‌کردند که در حال حاضر به ۴دستگاه افزایش پیدا کرده است و بافنده‌ها در روستای محمود آباد سیرجان مشغول به کار هستند.
او با بیان اینکه هم اکنون ۱۵ هنرمند در شهرستان سیرجان و یک هنرمند در شهر کرمان مشغول به فعالیت هستند، بیان داشت: علاوه بر بافنده‌ها دو نیروی چله‌کشی، یک نفر نخ‌ریسی و دو نفر دیگر نیز در خیاط خانه به تولید این رشته هنری می‌پردازند.
حسین‌زاده با اشاره به اینکه به دلیل هزینه‌های بالای دستگاه‌های کاربافی، تولید این محصول با تعداد محدود انجام می‌شود، افزود: احیای رشته کاربافی با همکاری فرشته شکاری یکی از هنرمندان این رشته هنری در شهرستان سیرجان رقم خورد.
او بیان کرد: این هنرمند پس از تحقیقات در مورد رشته کاربافی و ارائه آن به صورت پایان‌نامه دانشگاهی، به این رشته علاقمند می‌شود و در خدمت هنرمندانی که در ایام گذشته به این کار مشغول بودند آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرد..
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان خاطرنشان کرد: «اکنون این هنر به صورت کاربردی بر اساس نیاز روز جامعه به صورت مانتو، شال، کیف و رومیزی تولید می‌شود و در معرض فروش و نمایش درمی‌آید.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=68460
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.