کرونا به شغل ۲۳ هزار کرمانی آسیب زد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: سال گذشته سامانه‌ای راه‌اندازی شد تا افرادی که از کرونا آسیب دیدند در آن ثبت‌نام کنند و ۲۵ هزار نفر در این سامانه ثبت نام کردند و در نهایت ۲۳ هزار نفر مورد تایید قرار گرفتند.

به گزارش کرمان نو، رضا اسماعیلی صبح امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت روز جهانی کارگر اظهار داشت: کرمان یک استان تولیدی و سرآمد محصولات دنیا است که این مهم با تلاش و کوشش کارگران در استان فراهم می‌شود.

وی از کارگرانی قدردانی کرد که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون با کمترین توقع در این حوزه فعالیت می‌کنند و بیان داشت: شهدای کارگری یک ششم جمعیت شهدای استان کرمان را تشکیل می‌دهند که نشان‌دهنده حضور باشکوه کارگران در دوران دفاع مقدس است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان خاطرنشان کرد: در دوران سازندگی و بعد از دفاع مقدس و همچنین در تحریم نیز کارگران در حوزه تولید و اقتصاد نقش کلیدی داشتند و بیش ۵۳ هزار واحد کارگری در سطح استان با ۳۴۰هزار بیمه‌شده اجباری در استان کرمان فعال هستند.

اسماعیلی یادآور شد: ۴۸۰ هزار کارگر بیمه‌شده تامین اجتماعی در کرمان مشغول به کار هستند که طی ۴۰ سال گذشته رشد قابل توجهی داشته‌ایم و امیدواریم در جنوب استان کرمان بتوانیم همانند شمال پوشش بیمه‌ای داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از بیمه بیکاری در استان کرمان استفاده می‌کنند، بیان داشت: ۵۸۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت شده است و به‌دنبال تشکیل کمیته نظارت برای بررسی وضعیت تسهیلات اشتغال روستایی در استان هستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان ابراز کرد: نقش کارگران را در تولید موثر می‌دانیم و اگر نباشند، تولید لنگ می‌ماند بنابراین به دنبال حضور کارگران در تولید هستیم.

اسماعیلی همچنین بهره‌وری نیروی کار را امری مهم خواند و از همکاری با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در این راستا خبر داد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان بیان داشت: قوانین دست‌و‌پاگیر مربوط به حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی ازجمله موانع کسب و کار است و مسائل فرهنگی از دیگر موانع در این حوزه به‌شمارمی‌رود.

اسماعیلی اضافه کرد: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌دنبال اصل سه‌جانبه‌گرایی کارگر، کارفرما و تولید هستیم بنابراین توسعه تشکل‌های کارگری – کارفرمایی در دستور کار قرار گرفت تا توسعه گفتمان کارگر، کارفرما و دولت را داشته باشیم.

وی با اشاره به پرداخت ۵۸۰ میلیارد تومان وام روستایی در بخش اشتغال استان کرمان عنوان کرد: امیدواریم وام‌ها کمترین خطا را داشته باشند و فردی که یک میلیارد تومان وام دریافت کرده است باید برای حداقل ۶ نفر ایجاد اشتغال کند.

اسماعیلی تصریح کرد: تعیین حداقل مزد در شورای عالی کار صورت می‌گیرد که ۴۰ درصد افزایش مزد در اسفند ماه سال گذشته داشته‌ایم و سال گذشته سامانه‌ای راه‌اندازی شد تا افرادی که از کرونا آسیب دیدند در آن ثبت‌نام کنند و ۲۵ هزار نفر در این سامانه ثبت نام کردند و در نهایت ۲۳ هزار نفر مورد تایید قرار گرفتند.

وی افزود: ۴ هزار و ۸۰۰ نفر نتوانستند، بیمه را پرداخت کنند و سرکار نرفتند و از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند، اما آسیب چندانی بعد از دوره پرداخت به بیمه‌شدگان وارد نشد و افزایش تعداد بیمه‌شدگان را طی سال گذشته داشتیم اما نمی‌توانیم منکر شویم که واحدهای خدماتی و اصناف ما مشکل پیدا کردند.

اسماعیلی ادامه داد: حس انسان‌دوستانه در بین کارفرمایان ما بوده است و ضمن اینکه دچار مشکل بودند، نگذاشتند، مشکل کرونا گریبان کارگران را بگیرد.

وی اظهار داشت: ۸۵ تعاونی بانوان طی دو سال گذشته در استان کرمان تشکیل شده است، اما اشتغال زنان به نسبت اشتغال به آقایان کمتر است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=69690
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.