معاون عمرانی استاندار کرمان:


نیازمند تدوین برنامه‌های مشخص و اعتبار لازم در حوزه گردشگری کرمان هستیم

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان با تاکید بر ارتقای زیرساخت‌های گردشگری این استان گفت: نیازمند تدوین برنامه‌های مشخص و اعتبار لازم بر اساس ظرفیت‌های استان در حوزه گردشگری هستیم.

به گزارش کرمان نو، سید‌مصطفی آیت‌اللهی موسوی در نشست کارگروه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان به لزوم واگذاری طرح‌های مرمت و احیای بناهای تاریخی به بخش خصوصی اشاره و اظهار کرد: بناهای تاریخی زیادی در استان کرمان وجود دارد که با احیای آنها می‌توان گردشگری استان را رونق داد و این امر با همکاری بخش خصوصی و NGOها و همچنین نظارت میراث‌فرهنگی و شهرداری تحقق پیدا خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان با بیان اینکه مرمت و احیای ابنیه تاریخی استان کرمان در اولویت این معاونت بوده است افزود: معاونت عمرانی استانداری همچون سالهای گذشته حمایت‌های خود را در این زمینه خواهد داشت و بدون شک با ورود بخش خصوصی به این حمایت‌ها جامه عمل پوشانده خواهد شد.
او با بیان این مطلب که تنها دلسوزی در خصوص حفظ، مرمت و احیای بناهای تاریخی کافی نیست افزود: بناهای تاریخی علاوه بر دلسوزی به همکاری و تخصیص اعتبار برای مرمت نیاز دارند و معتقد هستیم باید هر کدام از بناهایی که نیاز به مرمت دارد را در اختیار یک NGO قرار داد تا با همکاری این نهادها و همچنین نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان و حمایت بخش عمرانی استانداری بازسازی و تغییر کاربری داده شوند.
بافت مسکونی پیرامون قلاع اردشیر و دختر بهتر از گذشته ساماندهی می‌شود
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان به گزارش روند تدقیق عرصه و حریم قلاع دختر و اردشیر کرمان اشاره کرد و گفت: این طرح براساس یک برنامه مدون علمی و پس از اخذ مجوزهای لازم از پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و همچنین کمیته حرایم معاونت میراث‌فرهنگی متبوع طی ۲سال گذشته پیگیری و به نتیجه رسیده است.
فریدون فعالی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح ساماندهی بافت مسکونی پیرامون این قلاع تاریخی بهتر از گذشته و با سرعت قابل قبولی انجام شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: «تعدیل انجام شده در محدوده قلاع اردشیر و دختر و همچنین ضوابط عرصه و حریم این دو قلعه، مستند به گمانه‌زنی علمی باستانشناسی و همچنین تفسیر تصاویر قدیمی است و با رویکرد هویت‌بخشی و پویایی بافت مسکونی واقع در عرصه و حریم این بناهای تاریخی انجام شده است.
او اظهار کرد: در این راستا مقرر شد دستگاه‌های مرتبط همچون شهرداری و راه‌‌‌و‌‌شهرسازی تعامل و همکاری را در خصوص اجرایی شدن مصوبات و ضوابط پیشنهادی با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان داشته باشند.
فعالی بیان کرد: جزییات حریم و ضوابط جدید پس از ابلاغ رسمی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به اطلاع عموم ساکنین این محدوده خواهد رسید.
او در ادامه به سند راهبردی توسعه گردشگری کشور اشاره کرد و افزود: وزارت میراث‌فرهنگی در جایگاه متولی صنعت گردشگری به‌منظور کاهش عدم توازن‌های منطقه‌ای و سرزمینی و به منظور تحقق بخشیدن به رسالت‌های خود در حیطه سند چشم‌انداز بیست ساله کشور و همچنین به استناد بند (الف) ماده (۱۰۰) قانون برنامه ششم توسعه، سند راهبردی توسعه گردشگری کشور را تدوین کرده است.
فعالی ادامه داد: تدوین برنامه توسعه مبتنی بر گردشگری در استان کرمان و پیاده‌سازی اهداف در پویاترین حالت ممکن و منطبق با رویکرد افزایش بهره‌وری و دستیابی به شاخص‌های توسعه پایدار در سند توسعه گردشگری استان، نیازمند برنامه‌ریزی‌ و پیگیری لازم است.
او خاطرنشان کرد: به زودی کمیته‌ای با حضور شهرداری، راه‌و‌شهرسازی، واحد فنی استانداری و دستگاه‌های مرتبط در خصوص سند توسعه گردشگری استان تشکیل می‌شود و اهداف این سند در استان کرمان مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=70141
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.