مالچ‌پاشی ۱۱هزار هکتار از اراضی بیابانی کرمان

مدیر کل منابع طبیعی کرمان گفت:با اعتباراتی که امسال پیش بینی می‌شود عملیات مالچ پاشی در سطح ۱۱ هزار هکتار از اراضی بیابانی به پایان خواهد رسید.

به گزارش کرمان نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی رجبی زاده، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان در خصوص گرد و غبار و مشکلات ناشی از آن گفت: از۳۲میلیون هکتاربیابان‌های کشور تقریبا۷ و هفت دهم میلیون هکتار که معادل ۲۵درصد از مساحت بیابان‌های کشور می‌باشد دراستان کرمان قرار دارد و ۴میلیون هکتار کویر لوت به طول تقریبی ۵۰۰کیلومتر هم مرز استان کرمان است.

او با اشاره به اینکه مادریک اقلیم خشک که تحت تاثیر بیابان است قرار داریم تصریح کرد: از ۱۶ شهرستان که درشمال استان است ۱۳شهرستان بیابانی یا در معرض بیابانی شدن قرار دارد.

رجبی زاده بااشاره به اینکه ۴شهرستان شرقی استان دارای مساحت ۲میلیون و ۳۰۰هزار هکتار می‌باشد که ازاین میزان یک میلیون و ۲۰۰هزار هکتار عرصه‌های بیابانی است و تقریبا ۵۰درصد این عرصه‌ها به خودی خود بیابان می‌باشد گفت: ما در جغرافیایی زندگی می‌کنیم که اقلیم آن تحت تاثیر کم بارشی و تاثیرات منفی بیابان است. فعالیت‌های بیابان زدایی از دهه ۶۰ شروع شده مردم شهرستان‌های فهرج، نرماشیر، بم، ریگان بافعالیت‌های اداره منابع طبیعی آشنا هستند و اگر این فعالیت هادر طول ۴۰سال گذشته نبود امکان حیات در آنجا وجود نداشت.

او افزود: مابه دلیل اقلیم شرق استان کرمان در ۶ماه اول و دوم سال تحت تاثیر باد‌های شمال و جنوب هستیم و تقریبا هر ۱۲ماه سال این مناطق تحت تاثیر باد‌ها و طوفان‌های شن قرار دارند.

رجبی زاده تصریح کرد: درسال ۹۵ طرح جامع مقابله با فرسایش بادی درشرق استان تهیه گردید و در آن زمان۵۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیازداشت که در یک دوره ۵الی ۷ساله امنیت زیستی نسبی را ایجادمی کرد.

او افزود: وقتی عوامل خارج از استان مانند خشک شدن هامون درسیستان اتفاق می‌افتد و شرق استان کرمان تحت تاثیر باد‌های ۱۲۰روزه قرار می‌گیرد، بااین شرایط نمی‌توان انتظار داشت کل منطقه را مدیریت کرد.

رجبی زاده ادامه داد: در ۳ سال گذشته ۳۵۰میلیارد تومان در استان کرمان صرف انجام عملیات‌های مقابله بابیابان زایی شده که ۶۰ درصد آن معادل ۲۰۰میلیارد تومان درشرق استان کرمان هزینه شده است.

او با اشاره به اینکه درحال حاضر درمنطقه فهرج عملیات مالچ پاشی انجام می‌شود و هرهکتار مالچ پاشی ۱۲۰میلیون تومان برای دولت هزینه دارد گفت:پروژه‌های بیولوژیک ازجمله نهالکاری نیز در این مناطق انجام و در حال اجرا می‌باشد و تاکنون بالغ بر ۶هزار هکتار در چند سال اخیر نهالکاری انجام شده است که باتوجه به شرایط اقلیمی منطقه شرایط استقرار نهال‌های کاشته شده با سختی مواجه است.

رجبی زاده گفت: دمای بالای منطقه و وجود طوفان‌های شن باعث از بین رفتن بخشی از عرصه‌های نهالکاری شده می‌شود بنابراین ایجاد واستقرار پوشش گیاهی مستلزم صرف هزینه و زمان زیاد می‌باشد.

او افزود: دخالت انسان درطبیعت، برداشت بی رویه از سطح آب سفره‌های زیر زمینی، منحرف کردن مسیرآبراهه ها، تخریب طبیعت، چرای غیرمجاز و… عوامل بیان زایی را تشدید می‌کند و همچنین پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی از دیگر مخاطراتی است که باعث کاهش و نابودی پوشش گیاهی می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اشاره به اینکه ماباید با طبیعت سازگار شویم گفت: ۱۱هزار هکتار از بیابان‌های شرق استان کرمان که کانون‌های اصلی ایجاد گرد وغبار هستند باید مالچ پاشی شود و تا کنون طی ۳ سال گذشته ۷ هزار هکتار از این مساحت عملیات مالچ پاشی انجام شده که امیدواریم با اعتباراتی که امسال پیش بینی می‌شود تا پایان سال عملیات مالچ پاشی در سطح ۱۱ هزار هکتار به صورت کامل انجام شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=71248
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.