رییس کل دادگستری استان کرمان:


خانواده زندانیان بی‌بضاعت در فقر مطلق به سر می برند| ۱۱۶۰۰ زندانی در استان کرمان

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: به منظور انجام هر چه بهتر رسالت های اصلی انجمن حمایت زندانیان لازم است که فعالین اقتصادی و خیران هم در مدیریت زندان ها از جمله در حوزه اجرای فعالیت های حرفه آموزی، بهداشتی و فرهنگی زندان ها همکاری داشته باشد و هم حمایت مادی و معنوی از خانواده های زندانیان بی بضاعت که در فقر مطلق به سر می برند را مدنظر قرار دهند.

“یدالله موحد” در ویژه برنامه بزرگداشت روز نسیم مهر “روز ملی حمایت از خانواده زندانیان نیازمند” با اشاره به اینکه در جشن گلریزان استان کرمان در تهران با همکاری استانداری، اقدامی مبارک و ماندگار رخ داد، اظهار کرد: ۸ میلیارد تومان در وجه انجمن حمایت زندانیان تعهد خیران و واحدهای بزرگ اقتصادی حاصل شده که در توسعه حمایت از خانواده زندانیان اثر به سزایی دارد.

وی با اشاره به این مطلب که انجمن حمایت زندانیان یک خیریه غیرانتفاعی است، ادامه داد: به منظور انجام هر چه بهتر رسالت های اصلی انجمن حمایت زندانیان لازم است که فعالین اقتصادی و خیران هم در مدیریت زندان ها از جمله در حوزه اجرای فعالیت های حرفه آموزی، بهداشتی و فرهنگی زندان ها همکاری داشته باشد و هم حمایت مادی و معنوی از خانواده های زندانیان بی بضاعت که در فقر مطلق به سر می برند را مدنظر قرار دهند.

موحد پرداخت هزینه های تحصیل، درمان، جهیزیه، مستمری، کمک به احداث و تعمیر مسکن خانواده زندانیان نیازمند را از جمله اقدامات انجمن های حمایت زندانیان برشمرد و تصریح کرد: با توانمندسازی انجمن های حمایت زندانیان در حوزه های اقتصادی می توان درآمدهای آن به منظور کمک به خانواده زندانیان نیازمند را افزایش داد.

رییس کل دادگستری استان کرمان به دلایل لزوم حمایت از خانواده زندانیان و توجه به حرفه آموزی در زندان ها اشاره و بیان کرد: زندان ابزاری برای تامین امنیت عمومی است که آرامش جامعه را تضمین می کند و یکی از مجازات های تعیین شده برای مرتکبان جرایم، مجازات حبس است.

وی با اشاره به این مطلب که حبس بعد از جریمه نقدی در صدر مجازات های تعیین شده برای مرتکبین جرایم مختلف به شمار می رود، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ مددجو در زندان های استان در حال تحمل حبس هستند.

موحد تصریح کرد: تنبیه فرد، دور شدن فرد از جامعه تا فرصت ارتکاب جرم نداشته باشد و ارعاب عمومی به منظور پشگیری از ارتکاب جرم توسط سایر افراد جامعه از جمله دلایل مجازات حبس به شمار می رود اما مهمترین دلیل این مجازات ها اصلاح، بازپروری و باز اجتماعی کردن رندانیان است. تا فرد پس از بازگشت به جامعه به زندگی مناسبی برگردد و باید دید که آیا با وضعیت فعلی زندان ها این اهداف محقق می شود؟

وی با اشاره به اینکه برخوردهای قاطع قضایی در جای خود اثرگذاری لازم برای ارتقاء امنیت عمومی را دارد، گفت: اما باید توجه داشت که هر فرد پس از ورود به زندان برخی فرصت های زندگی خود از جمله مسوولیت اجتماعی، شغل و جایگاه اجتماعی خود را برای همیشه از دست می دهد.

وی ضمن بیان این مطلب که عمده زندانیان استان کرمان در رده سنی بین ۱۹ تا ۴۵ سال هستند، افزود: مجازات های قانونی باید متوجه فرد مرتکب جرم شود و این در حالی است که اکنون در مسائل قضایی اینگونه نیست و بلافاصله پس از ورود فرد به زندان، خانواده وی با مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و …. روبه رو می شوند و تمام مجازات های اجتماعی خانواده ها را احاطه می کند.

رییس کل دادگستری استان کرمان بر لزوم تغییر نگرش نسبت به زندان و زندانی تاکید کرد و ادامه داد: با نگرش فعلی به موضوع زندان، اعضای خانواده زندانیان به ویژه زندانیان نیازمند را در آستانه ورود به چرخه جرم قرار می دهیم و از این باب است که نرخ جرائم در کشور همواره در حال افزایش است .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=71454
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.