مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان؛


مرمت بخشی از بناها از طر‌یق صندوق حفظ احیا

کرمان نو- مدیر‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: بخشی از بناهای تاریخی با کاربری مناسب از طریق صندوق حفظ احیا مرمت خواهند شد و بحث اقامت گردشگران نیز در این بناها پیش بینی شده است.

فریدون فعالی روز پنج شنبه به مناسبت هفدهمین سالروز ثبت جهانی بم و منظر فرهنگی آن گفت: مرمت و بازسازی کلاه‌فرنگی ارگ بم به اتمام رسیده و در سطح شهرستان بم طی ۲ سال گذشته اقدامات بسیار خوبی انجام شده است .
مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار داشت:براساس آمار ارائه شده توسط کارشناسان حدود ۸۰ درصد از بناهای ارگ قدیم بم از لحاظ اصولی مرمت و بازسازی شده اند.
به گفته وی در ارگ قدیم بم با ۱۲ کارگاه فعال و حدود ۱۲۰ پرسنل مرمت‌های بسیار خوبی صورت گرفته است
فعالی درخصوص تخصیص منابع اظهارداشت: هر ساله منابعی به ارگ قدیم بم اختصاص خواهد یافت و امسال نیز مبلغ ۳ میلیارد تومان نیز اختصاص یافته است.

گردشگری و کرونا

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان ادامه داد:  ویروس کرونا در ۲ سال گذشته بیشترین آسیب را به صنعت گردشگری وارد کرده است و فعالین صنعت گردشگری مانند حمل و نقل، هتل‌ها و خانه‌های بوم گردی در مرحله اول این آسیب‌دیدگی قرار دارند.
فعالی تصریح‌کرد: امیدواریم با پایان یافتن کرونا شرایطی مهیا شود تا تورهای مختلفی از ارگ قدیم بم بازدید بعمل آورند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان درباره نورپردازی ارگ قدیم بم توضیح داد: بحث امنیت اولویت اول ما در موضوع نورپردازی بوده که با نصب دوربین‌ها و پایش تصویری ارگ قدیم بم در حال انجام است .
وی می گوید با تهیه طرح و منابع نورپردازی ،امسال نورپردازی ارگ تاریخی بم انجام خواهد شد .
فعالی عنوان کرد: برای فاز اول نورپردازی مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده که مقرر شد نیمی از این مبلغ از طریق معین‌‌‌های اقتصادی استان باید تامین شود که به زودی انجام می گیرد .
مدیر‌کل میراث فرهنگی و صنایع دستی گفت:زمانی یک بنا با ارزش تاریخی ثبت جهانی می شوند ارزش و اعتباری برای منطقه به وجود می آورد به طور مثال ارزش و اعتباری که تخت جمشید به فارس و اعتباری که شهرستان بم برای استان کرمان بوجود آورده است را نمی توان نادیده گرفت و باید خدمات و تسهیلات ویژه‌ای برای این منطقه در نظر گرفت .

ارگ بم بزرگترین سازه‌ی خشتی جهان است که در استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار دارد که در تاریخ ۵ دی ۱۳۸۲، در اثر زلزله بم بیش از ۸۰ درصد آن ویران شد، این بنای تاریخی در تاریخ۱۷ تیرماه ۱۳۸۳ در بیست و هشتمین اجلاس میراث جهانی در کشور چین ثبت میراث جهانی شد .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=73700
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.