عرصه‌های منابع طبیعیِ تخریب شده از معادن، بازسازی می‌شوند

فرامرزپور گفت: عرصه‌های منابع طبیعیِ استان کرمان که در اثر فعالیت و بهره برداری معادن، تخریب شده اند، احیا و بازسازی می‌شوند.

به گزارش کرمان نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، نسرین فرامرزپور، رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی استان کرمان با اشاره به اجرای طرح احیا و بازسازی عرصه‌های منابع طبیعی در سطح استان کرمان که در اثر فعالیت و بهره برداری معادن، تخریب شده‌اند، گفت: برای دستورالعمل اجرایی ماده ۲۵ قانون معادن و ماده ۱۷ اصلاحی، اجرای طرح احیا و بازسازی محدوده‌های تخریب یافته معادن در دستور کار اداره کل منابع طبیعی استان قرار دارد.

او افزود: برابر مصوبه کمیته تعامل بین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان صمت استان، معدن آهن واقع در شهرستان رابر طی امسال برای احیا و بازسازی معرفی و انتخاب شده است.

بازسازی و احیا از راه‌های کنترل آثار زیان‌بار بعد از فعالیت معادن است

فرامرزپور با اشاره به اینکه بازسازی و احیای عرصه‌های منابع طبیعی آسیب دیده ناشی از فعالیت‌های معدنی یکی از اصولی‌ترین راهکار‌های مهم در کنترل آثار زیان بار بعد از فعالیت معادن، دستیابی به ایجاد محیطی مناسب و مطلوب برای تجدید حیات طبیعی و استفاده از سایر قابلیت‌های معادن است، افزود: پس از تصویب قانون معادن در سال ۱۳۹۰ و درج موضوع بازسازی و احیا در ماده ۲۵ این قانون و ماده ۱۷ اصلاحیه مربوطه، وظیفه بازسازی و احیای معادن بر عهده سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گذاشته شده است.

او اظهار داشت: در این خصوص و از محل اعتبارات ماده ۲۵ قانون معادن طی امسال مبلغ ۱۷ میلیارد ریال به صورت اسناد خزانه اسلامی به منظور احیاء عرصه‌های تخریب شده به این اداره کل اختصاص داده شده است.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان به منظور اجرای پروژه احیاء و بازسازی، عملیات احداث دو بند سنگ و ملاتی در حوزه‌های آبخیز پدوم آباد شهرستان رابر و آسیاب جفته شرقی واقع در شهرستان بافت با حجم عملیات مجموعاً ۲هزار مترمکعب در حال انجام است.

آثار مخرب فعالیت‌های معدنی بر عرصه‌های منابع طبیعی

او تصریح کرد: با توجه به تعداد زیاد معادن استان در صورت تخصیص اعتبار کافی و پس از بررسی محدوده‌های تخریب یافته بدون ماده معدنی امکان احیا و اصلاح آنان برای اهداف سازمان جنگل‌ها وجود دارد.

فرامرزپور افزود: علاوه بر معادن متروکه چنانچه برنامه مناسبی برای معادن فعال به منظور جلوگیری از تخریب اراضی و تشدید فرسایش ارائه شود، شرایط پایداری را در معادن به همراه خواهد داشت که این امر نیازمند تعامل بیشتر بین سازمان‌های مرتبط و بهره برداران معادن است.

او با اشاره به اینکه فعالیت‌های معدنی آثار مخرب زیادی بر عرصه‌های منابع طبیعی دارد و جبران خسارت‌های وارد شده ناشی از عملیات اکتشاف و بهره برداری دشوار و بعضاً غیرممکن است، گفت: این معادن پس از بهره برداری و پایان ذخیره معدنی یا نداشتن کیفیت مناسب رها شده اند و این آثار مخرب بسیاری بر زیست بوم‌ها وارد می‌کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=73732
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.