شوراهای حل اختلاف ‌می‌توانند به کاهش آمار زندانیان کمک کنند

رییس شوراهای حل اختلاف استان کرمان گفت: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلی در کشور بحث آمار بالای زندانیان است که شوراهای حل اختلاف می‌توانند به عنوان نهاد بالنده به این موضوع کمک کنند و در این زمینه شوراهای حل اختلاف ویژه زندان در استان طی سال گذشته موفق شدند ۸۶۹ زندانی را از زندان آزاد کنند.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، “مهدی تقی زاده” امروز ۱۹ تیرماه با اشاره به اینکه وظیفه اصلی شوراهای حل اختلاف رسیدگی به اختلاف مردم بر پایه صلح و سازش است، اظهار کرد: شکل‌گیری این نهاد باعث کاهش  آمار پرونده‌های ورودی به مراجع قضائی و اطاله دادرسی شده و اصلاح ذات البین، هدایت مردم و نهادینه کردن فرهنگ ناب صلح و سازش از شوراهای حل اختلاف انتظار می‌رود.

وی با اشاره به فعالیت ۳۱۷ شعبه شورای حل اختلاف در استان کرمان، تصریح کرد:  در حال حاضر ۱۴۴۴ نفر در این شوراها عضویت دارند که از این تعداد ۲۸۴ نفر در شهرستان کرمان و ۱۱۶۰ نفر در شهرستان ها مشغول فعالیت هستند.

آمار بالای زندانیان از دغدغه‌های اصلی کشور است

تقی زاده افزود: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلی در کشور بحث آمار بالای زندانیان است که شوراهای حل اختلاف می‌توانند به عنوان نهاد بالنده به این موضوع کمک کنند؛ به طوری که تاکنون در استان کرمان ۱۲ شورای حل اختلاف ویژه زندان راه اندازی شده و موفق شده‌اند که در سال گذشته تعداد ۸۶۹ زندانی را از زندان‌های استان آزاد کنند.

وی بیان کرد: تشکیل نهادهای داوری و میانجی‌گری و ستاد صبر از جمله اولویت‌های کاری در سال جاری در معاونت شوراهای حل اختلاف است که در دست انجام است.

رییس شوراهای حل اختلاف استان کرمان گفت: شوراهای حل اختلاف، نهادی موثر در کاهش موجودی و ورودی پرونده‌ها به محاکم دادگستری، به حداقل رسیدن وقت‌های رسیدگی و جلوگیری از اطاله دادرسی است و نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش در بین مردم می تواند به عنوان اهداف عالی و بلند این شوراها در برنامه‌های آتی و فعلی مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حل اختلاف ارباب رجوع و ایجاد سازش بین آنها در راس فعالیت های شوراهای حل اختلاف به شمار  می رود، افزود: امید است در صورت نهادینه شدن فرهنگ گذشت در جامعه و احترام طرفین به حقوق یکدیگر بسیاری از اختلافات با صلح و سازش مختومه شود.

تقی زاده تصریح کرد: در سال گذشته تعداد ۱۸۸ هزار و۹۴۶ فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف استان کرمان مورد رسیدگی قرار گرفت و کارکنان شعب موفق به تحقق سازش در ۵۵ هزار و ۲۹۵ فقره پرونده شدند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=73728
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.