لزوم تشکیل تیم‌های تخصصی شناسایی پرونده‌های پُر شکایت در کرمان

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه پرونده‌های پُر شکایت زیادی در این استان وجود ندارد گفت: در راستای دستورات رئیس قوه قضاییه برای رسیدگی و تعیین تکلیف این پرونده ها باید همفکری و تدوین راهکارهای لازم انجام شود.

به گزارش کرمان نو  به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کرمان، یدالله موحد در نشست تخصصی رسیدگی به پرونده های پُر شکایت افزود: بازپرسان و دادیاران در تحقیقات اولیه برای شناسایی اموال، شناسایی متهم، تشخیص عناوین مجرمانه انجام شده و سایر موارد نیاز به مشاوران قوی و کارآزموده دارند و در این پرونده ها باید یک تیم قوی تشکیل شود که در سیستم های مختلف اجرایی، ثبتی، بانکی و غیره اشرافیت لازم را داشته باشند.

وی اظهارداشت: تاکید ریاست قوه قضاییه بر این است در تمام فرایند رسیدگی به پرونده های پُر شکایت تدابیر ویژه و موثری اندیشیده شود تا بتوان در سریع ترین زمان ممکن نسبت به رسیدگی به این پرونده ها اقدام کرد.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به این مطلب که جلوگیری خروج متهم از کشور موضوع بسیار مهمی است که باید در روند رسیدگی به پرونده های پُر شکایت مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: در راستای توقیف اموال حاصل از جرم می توان با دستورات مستمر قضایی اقدامات لازم را انجام داد.

موحد اظهار داشت: دستگاه های اجرایی باید در رابطه با تعیین تکلیف پرونده های پُر شکایت همکاری لازم با دستگاه قضایی را داشته باشند و پاسخ استعلامات را سریعا اعلام کنند تا این پرونده ها در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه رسیده و اموال مالباختگان این پرونده ها به آنها اعاده شود.

وی با بیان این مطلب که کارشناس مشاور قاضی است و در دریافت گزارشات و نظرات کارشناسی آنها باید به نحوی اقدام کرد که بتوانند از نظریه کارشناسی خود دفاع کرده و آن را تبیین کنند، گفت: اگر کارشناسان بدانند بابت نظر کارشناسی خود باید پاسخگو باشند با دقت و حساسیت بیشتری نسبت به اعلام نظریات کارشناسی اقدام خواهند کرد و از این مسیر زمینه لازم برای رسیدگی سریع تر به پرونده های پُر شکایت فراهم خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که موضوع اصلی در پرونده های پُر شکایت، استرداد اموال مالباختگان است، تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که باید به صورت جدی در پرونده های کثیرالشاکی مورد توجه قرار گیرد، اموال حاصل از جرم است.

موحد ادامه داد: باید راهکارهای تعیین تکلیف پرونده های پُر شکایت تدوین شده و مورد رسیدگی قرار گیرد.

معاون قضایی و مسئول نظارت و ارزشیابی قضات دادگستری کل استان کرمان نیز گفت: اغلب طرفین پرونده های پُر شکایت افرادی هستند که تمام یا بخش عمده سرمایه و دارایی خود را از دست داده اند و انتظار دارند که دستگاه قضایی در اسرع وقت حقوق آنها را ایفا کرده و به آنها بازگرداند.

غلامعباس مبشری،  اطاله دادرسی را از معضلات اصلی در روند رسیدگی به پرونده های پُر شکایت دانست و ادامه داد: در ابتدای امر باید تحقیقات پرونده در نیروی انتظامی و مراجع مربوطه به صورت کامل انجام شود تا در روند رسیدگی بتوان برخورد قضایی لازم و بازدارنده را انجام داد.

وی بر تسریع در انجام اقدامات کارشناسی در رابطه با پرونده های مختلف به ویژه پرونده های پُر شکایت تاکید کرد و ادامه داد: باید سازوکارهای لازم برای شناسایی اموال متهمان پرونده های پُر شکایت و نیز شناسایی نقل و انتقال های سوری نیز در وقت مناسب و به صورت دقیق انجام شود.

در این نشست قضات رسیدگی کننده به پرونده های پُر شکایت به پرونده های در دست اقدام خود و بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=77803
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.