رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نسبت به مشکلات صادرات پسته هشدار داد

رییس اتاق بازرگانی کرمان گفت: صادر کنندگان ما با مشکلات جدی روبرو هستند و تمام تلاش ما این است که مشکلات سر راه صادرات را رفع کنیم.

به گزارش کرمان نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، سیدمهدی طبیب زاده رییس اتاق بازرگانی استان کرمان در شصت وهفتمین جلسه شورای گفتگوی دولت وبخش خصوصی کرمان گفت: پسته برای ۵ میلیون نفر در کشور اشتغال و معیشت ایجاد کرده است.

او افزود: یک ونیم میلیون دلار گردش مالی پسته در کشورما است و ۲۷ استان کشور درگیر تولید و یا مباحث مرتبط با پسته بودند.

او با اشاره به درگیر بودن ۴۰۰ هزارخانواده با اشتغال پسته درکشور بیان کرد: در استان کرمان ۲۰۰ هزارنفر در حوزه پسته شاغل هستند.

طبیب‌زاده همچنین برحضور در بازار‌های بین المللی تاکید کرد و گفت:اگر کالایی رقابتی تولید کنیم می‌توانیم در بازارجهانی بمانیم.

او تاکید کرد: دشمن ما رقیب ما در پسته است که هم بحث رقابت وهم بحث دشمنی امریکا را داریم.

او اظهارکرد: آمریکا ۵۰۰ هزار تن تولید داشت سال گذشته وایران ۱۵۰ هزارتن ازسوی دیگر دربحث افزایش بهره وری در واحد هکتار و دیگری کاهش قیمت آمریکا علیه پسته ایران مبارزه میکند.

رییس اتاق بازرگانی کرمان بیان کرد: در داخل هم صادر کنندگان ما با مشکلات جدی روبرو هستند و تمام تلاش ما این است که مشکلات سر راه صادرات را رفع کنیم.

او گفت: امروز بسته پیشنهادی برای پسته و خرما داریم تا مشکلی از سر راه صادر‌کنندگان برداشته شود، فصل برداشت پسته تمام شده و فرصت محدودی برای ارائه محصول در بازار جهانی داریم چرا که عید هندی‌ها و کریسمس را در پیش داریم و باید سریع‌تر درباره پسته تصمیم‌گیری شود.

او از کاهش صادرات پسته مهرماه نسبت به سال قبل اشاره کرد و اظهارداشت: این یک هشدار است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان همچنین گفت:امروز در چهار محور مباحث پسته را مطرح می‌کنیم خطر جدی که در سال ۱۴۰۰ پیش رو داریم کاهش جدی تولید پسته کشور بود که در استان کرمان هم ساله ۶۰ و ۷۰ درصدکشور تولید می‌شد، اما امسال این رقم کمتر شده است و هشدار‌ها جدی است جرا که بخش مهمی از معیشت آن وابسته به پسته است باید مسئولان در خصوص این محصول چاره‌اندیشی کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=79349
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.