مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در کرمان:


دامپزشکی کرمان درباره احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هشدار داد

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما، درباره احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان هشدار داد و گفت: شیوه نامه‌های بهداشتی و دستورالعمل‌ها برای پیشگیری از شیوع این بیماری بخصوص در مرغداری‌ها اعمال شود.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، صدیقه کاظمی نیا با اشاره به احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور و استان کرمان افزود: با توجه به فرارسیدن فصل سرما و مهاجرت پرندگان وحشی از مناطق سردسیر به گرمسیر، نگرانی شیوع این بیماری بین مرغ، خروس، پرندگان زینتی، بوقلمون و شترمرغ بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه این بیماری مشترک بین پرنده و انسان است، تصریح کرد: آنفلوآنزا از پرندگان به انسان و از انسان به پرندگان همچنین از انسان به انسان قابل انتقال است که حساسیت این موضوع را دو چندان می کند.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان کرمان به مردم و مرغداران توصیه کرد، هرگونه تلفات غیرعادی، کاهش مصرف آب و دانه طیور را در اسرع وقت به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

وی همچنین سیاه شدن و خونریزی در تاج و ساق پا و بی حالی و یکجا نشینی پرنده را از نشانه های این بیماری دانست و ادامه داد: باید به نوعی راه های تماس مستقیم با پرندگان وحشی و آلوده را مسدود و تجهیزات مورد استفاده در مرغداری ها را ضدعفونی کرد.

کاظمی نیا، تصریح کرد: راه اصلی انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق تماس با پرندگان و یا مدفوع و ترشحات آنهاست و احتمال انتقال از طریق خوردن محصولات طیور آلوده نزدیک به صفر است لذا برای پیشگیری از این بیماری لازم است مردم، بویژه کودکان از تماس با پرندگان وحشی و بومی به شکل ذبح شده و یا زنده خودداری کنند.

وی گفت: بهداشت فردی ایجاب می‌کند بعد از پاک کردن گوشت و یا تماس با محصولات طیور، نسبت به شستشو و ضدعفونی کردن وسایل و سطوح تماس، اقدام و نیز دست‌ها با آب گرم و صابون بطور کامل شسته و یا ضدعفونی شود.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان کرمان افزود: همشهریان در صورت مشاهده پرنده وحشی یا بومی تلف شده، ضمن خودداری از تماس با آن، موضوع را هر چه سریع تر به ادارات دامپزشکی اطلاع دهند تا توسط کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

وی از برخورد اداره کل دامپزشکی کرمان با موارد زنده فروشی پرندگان در شهرستان ها خبر داد و اعلام کرد: در صورت خرید پرندگان زینتی از مراکز مورد تائید سازمان دامپزشکی کشور، لازم است این پرندگان حداقل به مدت ۲ هفته در محل جداگانه نگهداری شوند و در صورت احراز سلامتی، انتقال یابند.

وی گفت: برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، از قرار دادن قفس پرندگان زینتی موجود در منزل در محل‌های باز و در دسترس پرندگان وحشی خودداری کنید.

این مقام مسئول از شهروندان درخواست کرد، فقط محصولات طیور مورد تائید سازمان دامپزشکی کشور خریداری شود و مردم از خرید گوشت مرغ، تخم مرغ بدون هویت و یا فاقد مجوز از سازمان دامپزشکی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه حفظ بهداشت و سلامت جامعه اولویت اصلی دامپزشکی است گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان صرفا موضوعی علمی مختص اداره دامپزشکی نیست و در پروتکل ملی نیز سایر دستگاه های اجرایی در پیشگیری از این بیماری دخیل هستند.

کاظمی نیا افزود: در صورت رخداد این بیماری شاهد مشکلات بهداشتی و اجتماعی فراگیر در استان کرمان خواهیم بود.

وی استان کرمان را یکی از کریدورهای ورود پرندگان وحشی مهاجر به عنوان منبع ویروس اعلام کرد و گفت: با تمهیدات انجام شده اداره کل دامپزشکی و اعضای ستاد آنفلوآنزای پرندگان طی چند سال اخیر استان از وجود این بیماری مصون نگه داشته شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان همچنین تصریح کرد: از نیروی انتظامی تقاضا داریم مانع تردد و حمل و نقل غیرقانونی هرگونه پرندگان بومی، زینتی و غیره بخصوص در مبادی ورودی این استان شود.

وی همچنین اعلام کرد: واحدهای طیور تخمگذار با تراکم زیاد در شهرستان هایی نظیر رفسنجان وجود دارد که لازم است پرورش دهندگان طیور تجاری واکسیناسیون طیور را انجام دهند.

کاظمی‌نیا از اتحادیه تعاونی مرغداران درخواست کرد، اطلاع رسانی لازم را در خصوص بیمه  الحاقی (تکمیلی) واحدهای پرورش طیور به زیر مجموعه خود انجام داده و نیز واحدهای پرورش طیور هرگونه تلفات غیرعادی را بلافاصله گزارش دهند.

وی افزود: بارها در خصوص خطر وجود بازارهای پرنده فروشی در شیوع این بیماری هشدار داده شده که به منظور پیشگیری از این بیماری نیاز است این بازارها در استان کرمان جمع آوری شده و با هرگونه زنده فروشی پرندگان برخورد شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=79660
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.