حذف دفترچه‌های بیمه از اول دی‌ماه در کرمان

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه این استان پایلوت اجرای طرح پرونده سلامت الکترونیک است گفت: زیرساخت‌های اجرای این طرح فراهم شده به نحوی که از اول دی‌ماه دفاتر بیمه از چرخه حذف خواهد شد و پزشکان موظف هستند از طریق سامانه نسخه بیمار را بنویسند.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، عباس پرداختی افزود: از اول دی ماه حداقل در ۲ بیمه اصلی سلامت و تامین اجتماعی دفاتر بیمه از چرخه درمان حذف می شوند.

وی با بیان اینکه پزشکان می توانند از طریق رایانه یا گوشی تلفن همراه، نسخه بیماران را وارد سامانه کنند تصریح کرد: بیمار بعد از مراجعه به داروخانه می تواند بدون ارائه دفتر بیمه و نسخه داروی تجویز شده را دریافت کند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه این استان در حوزه بیمه سلامت پایلوت اجرای طرح حذف دفترچه بیمه و نسخه نویسی الکترونیک است اظهار داشت: این طرح قابل تعمیم به تمام بیمه ها است و باید اجرا شود به طوری که بیمه نیروهای مسلح نیز بزودی به این عرصه می پیوندد.

وی ادامه داد: بیمه های تکمیلی در چرخه نسخه نویسی الکترونیک بسیار عقب هستند و این یک معضل است زیرا ارتباط بین بیمه ها، بسیاری از واحدها از جمله واحدهای درمانی، داروخانه ها و مطلب ها را درگیر کرده است.

پرداختی گفت: با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک امکان نسخه نویسی توسط پزشکان خارج از مطب و بدون وجود دفترچه بیمه حتی از طریق تلفن همراه ممکن است زیرا این سامانه طوری طراحی شده که روی تلفن های همراه نیز باز می شود و بعد از درج دارو در پرونده سلامت بیمار، فرد می تواند داروی خود را از داروخانه دریافت کند.

وی تاکید کرد: در زمینه اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک بخشی که مربوط به بیمه سلامت بوده انجام شده اما بخش هایی که مربوط به سایر نهادها است مانند زیرساخت اینترنت، انجام نشده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه همچنین همراه شدن با موج تکنولوژی برای برخی پزشکان قدیمی دشوار و خسته کننده است لذا این افراد باید از منشی برای نوشتن نسخ به صورت الکترونیک بهره ببرند.

وی با اشاره به اینکه نسخه نویسی الکترونیک بر خلاف تصور برخی پزشکان قصد جایگزین شدن ویزیت بیماران توسط پزشک را ندارد تصریح کرد: این طرح می تواند از تداخلات دارویی در مورد بیمارانی که بیماری های متعدد دارند و همچنین تکرار بی مورد داروها جلوگیری کند.

طرح نسخه نویسی به شیوه الکترونیکی با رویکرد بهینه سازی منابع در کرمان از سال ۹۷ با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و بیمه سلامت در کرمان آغاز شد.

نسخه الکترونیک در استان کرمان پوشش ۹۸ درصدی دارد در حالی که میانگین پوشش کشوری نسخه الکترونیک ۶۵ درصد و این رقم در تهران ۳۳ درصد است.

پوشش نسخه الکترونیک در استان های مختلف وضعیت متفاوتی دارد به طوری که استان مازندران و فارس در پایین جدول قرار دارند.

اجرای طرح نسخه الکترونیک موجب ساماندهی منابع سلامت و پیشگیری از هدر رفت هزینه های اضافه می شود.

اکنون ۴۸۰ میلیارد تومان نسخه الکترونیک به صورت ماهانه در کشور صادر می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=79820
1 نظر
  1. ایرانی می گوید

    بیمه در ایران باطل شد و همه باید پول بدهند .
    من دفترچه بیمه سلامت دارم و رایگان قلب عمل کردم .
    ولی الان با حذف دفترچه بیمه دکتر من نمی تواند برایم نسخه بنویسد زیرا نسخه الکترونی باید باشد تا داروخانه نسخه مرا بدهد بنابراین باید همه داروهایم را آزاد بخرم .
    مرگ بر آمریکا .
    مسخره ها.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.