مقابله با ریزگردها در جازموریان عزمی ملی را می‌طلبد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان گفت: مدیریت و مقابله با ریزگردها در منطقه جازموریان نیازمند عزمی ملی است لذا دستگاه‌های اجرایی متولی باید در این زمینه تلاش کنند.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، رضا سنجری با بیان اینکه ۵۱ درصد جازموریان در منطقه جنوب کرمان قرار دارد افزود: حوزه جازموریان به دلیل وسعت و گستردگی زیاد میان ۲ استان کرمان و سیستان و بلوچستان قرار گرفته و به این دلیل عملا بحث مدیریت آن دچار مشکل است و عزم ملی را می طلبد.

وی حرفه و شغل اصلی اهالی بومی جازموریان را از دیرباز تاکنون دامداری برشمرد و اظهار داشت: هجوم ماسه های روان و ریزگردها در این منطقه آسیب های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی زیادی برای مردم ایجاد کرده و با بیابانی شدن و امکان تخلیه منطقه، زنگ خطر مدت هاست که به صدا در آمده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان بر اهمیت احیا و تثبیت ماسه های روان، مقابله با ریزگردها، مدیریت هرز آب ها تاکید کرد و گفت: جازموریان به عنوان یک منبع قابل توجه آب شیرین به سبب خشکسالی های مداوم در سال‌های اخیر به کانون بحرانی ریزگردهای استان سیستان و بلوچستان و کرمان تبدیل شده که کم توجهی به این موضوع می تواند مشکلات جبران ناپذیری برای منطقه به وجود آورد.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ برنامه مدون و دراز مدتی برای مهار بحران ریزگردها در جازموریان ارائه نشده است، بر لازمه حل بحران فرسایش بادی این منطقه با تشکیل کارگروه ملی تاکید کرد.

سنجری ادامه داد: با تشکیل کارگروه ملی برای جازموریان مانند دریاچه ارومیه و اجرای یک برنامه کامل و تلفیقی با مشارکت تمامی دستگاه های ذیربط، بهره گیری از دانش بومی و آموزش منابع طبیعی نشینان و مدیریت منابع و بدون موازی کاری می توان رفع این مشکل را مدیریت کرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان به اقدامات انجام شده در حوزه جلوگیری از ریزگردهای منطقه جازموریان اشاره کرد و گفت: از جمله این اقدامات تثبیت و احیای تپه های فعال ماسه ای در سطح ۲ هزار و ۲۷۳ هکتار و ایجاد بادشکن در سطح بیش از یکهزار و ۵۵۰ کیلومتر است.

وی ایجاد بادشکن غیرزنده در ۳۰۵ کیلومتر، مدیریت هرزآب ها در چهار هزار و ۲۰۰ هکتار و نهالکاری بیابان در سطح ۶ هزار و ۴۰۰ هکتار را از دیگر اقدامات مقابله با ریزگردها برشمرد.

تالاب جازموریان، دریاچه‌ای در مرز استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان است. حوضه آبریز جازموریان با وسعت ۶۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع است که نیمه باختری این حوضه در استان کرمان و نیمه خاوری آن در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

دشت‌های جیرفت، فاریاب و رودبارجنوب در استان کرمان و دشت‌های ایرانشهر، بمپور، سردگان، دلگان، سرتختی و اسپکه در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

برخی از این دشت‌ها مانند دشت جیرفت و رودبار از مساعدترین نقاط فلات ایران برای کشت گیاهان گرمسیری به‌ شمار می‌ روند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=81088
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.