رئیس پژوهشکده پسته ایران:


کم آبی قطب تولید پسته را تغییر می‌دهد

رئیس پژوهشکده پسته ایران با اشاره به تغییرات اقلیمی و کم آبی در کرمان گفت: دور از انتظار نیست که قطب تولید پسته به شمال غرب و شمال شرق کشور منتقل شود.

به گزارش کرمان نو به نقل از مهر، علی اسماعیل زاده شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه جشنواره پسته در رفسنجان گفت: هم اکنون رفسنجان قطب اول تولید پسته در ایران و از مهمترین مراکز تولید این محصول در جهان محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید تمام تلاش مسئولان برای حفظ این پتانسیل اقتصادی عظیم باشد گفت: در صورت صدمه زدن به این صنعت بخش قابل توجهی از درآمد غیر نفتی از بین می‌رود و هزاران نفر بیکار می‌شوند.

اسماعیل زاده با اشاره به خشکسالی و تغییرات اقلیمی گسترده در استان کرمان طی سال‌های اخیر گفت: این مشکلات موجب مهاجرت پسته از کرمان و رفسنجان به سمت استان‌های دیگر به خصوص در شمال غرب و شمال شرق کشور می‌شد و این امر در صورت ادامه بی توجهی در خصوص آبیاری باغ‌های رفسنجان اجتناب ناپذیر است.

وی گفت: هم اکنون نیز شاهد سیر افزایشی توجه به کشت پسته در استان‌های دیگر هستیم که در کنار خشکسالی و کم آبی در کرمان روی می‌دهد.

رئیس پژوهشکده پسته ایران بیان کرد: در کشور ۲۸ استان در حال تولید پسته هستند و ۵۲۰ هزار هکتار باغ پسته در سراسر کشور فعال می‌باشد که بخش قابل توجهی از نیاز بازار جهانی را تأمین می‌کند.

وی پسته را یک محصول صادرات محور دانست و افزود: باید با برنامه ریزی و تولید بازارهای جهانی پسته حفظ شود و به رقبای خارجی اجازه تصاحب بازارهای سنتی را ندهیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=83101
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.