طوفان شن در شرق کرمان جولان می دهد

کرمان نو- طوفان شدید شن که از روز گذشته در مناطق مختلف کرمان به ویژه شرق استان وزیدن گرفته زندگی مردم شرق استان کرمان را مختل کرده و وضعیت به گونه ای است که فرماندار ریگان می‌گوید طوفان شن بیش از حد پیش‌بینی است و ضمن انسداد برخی مسیرهای ارتباطی به قطع برق بعضی مناطق و تعطیلی مدارس یا ادارات در بعضی شهرستان ها انجامیده است.

طوفانی بیش از حد پیش بینی

فرماندار ریگان در ۲۸۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان درباره طوفانی که به مدت دو روز این شهرستان را دربرگرفته گفت:با پیش بینی صورت گرفته طوفان از روز جمعه در این منطقه شروع شد اما این طوفان بیشتر از حد پیش بینی رخ داد.

امین باقری بیان کرد:روز گذشته به دلیل هماهنگی های انجام شده در ساعت ۹ صبح تعطیلی مدارس را در اختیار آموزش و پرورش شهرستان قرار دادیم که مدارس مقاطع ابتدایی به طور کامل تعطیل شدند.

او افزود: امروز نیز به دلیل ادامه دار بودن طوفان همه مقاطع تحصیلی در این شهرستان به طور کامل تعطیل شدند. 

قطع برق

فرماندار ریگان اظهارداشت:همچنین ریزگرد و طوفان شن در ریگان باعث شد برق تعدادی از روستاها به دلیل افتادگی تیرهای برق قطع شود به طور مثال در روستای ده رضا چهار تیربرق افتاده و در روستای رود شور نیز تک فاز شدن و قطعی برق را داشته ایم.

به گفته او در برخی نقاط شهر ریگان، بخش گنبکی و منطقه زیارت شاه با روستاهای اطراف آن نیز با قطعی برق مواجه هستیم.

باقری درباره تردد وسایل نقلیه در جاده ها نیز بیان کرد:سعی شده به دلیل واقع شدن این شهرستان در مسیر جاده ترانزیتی تردد ادامه داشته باشد. 

او همچنین از مراجعه مردم به مراکز درمانی به دلیل مشکلات تنفسی خبر داد و توصیه کرد که گروه های حساس، افراد مسن، کودکان و افراد با بیماری زمینه ای در این مدت در منزل بمانند تا دچار مشکل خاصی از جمله عوارض تنفسی نشوند. 

باقری گفت: طوفان خسارت زیادی در بحث عمران شهری و کشاورزی به وجود آورده است که بعد از فروکش کردن آن، میزان خسارت برآورد خواهد شد.

فرماندار ریگان ادامه داد که امروز شرایط نسبت به روزگذشته بهتر است اما میزان ریزگردها از حد مجاز بیشتر است.

طوفان شن شهرستان فهرج را تعطیل کرد

در ادامه فرماندار فهرج نیز در ۲۵۴ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان گفت:از روز جمعه طوفان شن در سطح شهرستان فهرج به صورت مستمر بوده و شعاع دید بسیار کم شده است.

امیر باقری زاده بیان کرد: طوفان شن باعث شده تا با شن گرفتگی در معابر شهری و واحدهای مسکونی مواجه شویم.

به گفته او با توجه به استمرار طوفان و اینکه حجم بسیار بالایی از شن و خاک وارد مدارس و منازل مسکونی مردم شده بود همچنین محیط مدارس و تردد برای حضور دانش آموزان مناسب نبود روز گذشته و امروز مدارس سطح شهرستان فهرج تعطیل شدند.

فرماندار فهرج ادامه داد:امروز حجم آلایندگی نسبت به روزگذشته بسیار بیشتر است در نتیجه مجبور شدیم با تصمیم شورای مدیریت بحران استان ادارات این شهرستان را نیز تعطیل کنیم.

او درباره تردد وسایل نقلیه در جاده های شهرستان نیز گفت: اکنون وزش طوفان در سطح شهرستان وجود دارد و از روز گذشته دو مرحله محور فهرج -زاهدان مسدود شده بود که اینک تردد به سختی در جریان است و احتمال دارد در ساعات آینده مجدد این محورها بسته شوند.

باقری‌زاده بیان کرد: قطعی برق معمولا در زمان طوفان های شدید رخ می دهد و چندین مورد افتادگی تیر برق در سطح شهرستان داشتیم که تلاش شده با همکاری مجموعه اداره برق این مشکلات حل شوند.

او تاکید کرد: مسیرهای روستایی مسدود نیستند اما تردد در این مسیرها به سختی جریان دارد.

خرابی دستگاه سنجش هوا

فرماندار فهرج از خرابی دستگاه پایش و سنجش هوا در فهرج نیز خبر داد و افزود: دستگاه پایش سنجش هوا قبلا به دلیل مشکلات فنی خراب شده بود و امکان استفاده از این دستگاه وجود ندارد. 

او درباره میزان آلایندگی هوا در فهرج اظهارداشت: در بازدیدهای میدانی مشخص است که میزان آلایندگی در مرحله بسیار خطرناک است.

وضعیت مشابه در نرماشیر

فرماندار نرماشیر در ۲۲۸ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امروز در نرماشیر بنا به درخواست آموزش پرورش و با توجه به آلایندگی بالا مدارس در روستاهایی مانند فردوسیه، علی آباد تدین، اسدیه، سعادت آباد، علی آباد و ضیاءآباد تعطیل شدند.

رضا مشکی بیان کرد: در شهر رستم آباد هیچ مشکلی وجود ندارد و تاکنون طوفان خسارتی را به وجود نیاورده است.

او افزود: همچنین تردد در مسیر جاده ترانزیتی امکان پذیر و روان است.

فرماندار نرماشیر از نبود دستگاه پایش و سنجش هوا در این شهرستان خبر داد و توضیح داد: شهرستان نرماشیر به دلیل اینکه دستگاه پایش هوا ندارد اطلاعات مربوط به هوا را شهرستان های همجوار بم و نرماشیر استعلام می گیرد.

طوفان شن خسارتی در بم نداشت

فرماندار بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان نیز در این خصوص گفت:در ابتدای صبح روز گذشته شاخص کیفی هوا روی ۵۰۰ بود که طبق اعلام نظر محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی بم در وضعیت بسیار خطرناک قرار داشتیم.

هادی شهسوارپور بیان کرد: از همان روز گذشته هشدارهای لازم به افرادی که دارای بیماری زمینه ای و مشکلات خاص هستند داده شد تا از منزل خارج نشوند.

او تصریح کرد: همچنین بعدازظهر روز گذشته در منطقه تهرود باد شدید همراه با شن داشتیم که تردد را مختل کرده بود، بنابراین با پلیس راهور و محیط زیست هماهنگی های لازم به عمل آمد.

به گفته شهسوارپور روز گذشته از حضور گروه های سنی پرخطر در ادارات جلوگیری به عمل آمد و این افراد به منزلشان برگشتند.

فرماندار بم توضیح داد:امروز شهرستان بم هم به صورت آنلاین در جلسه ستاد بحران استان حضور داشت و پیش بینی های هواشناسی هشدار سطح قرمز داده شده است و تمام دستگاه ها و ماشین آلات در آماده باش کامل به سر می برند.

قطع برق ۲ روستا

او تاکید کرد: امروز قطع برق در روستای داردین و حشرآباد از توابع بخش دهبکری داشتیم که با توجه به اینکه رودخانه های فصلی این منطقه به دلیل بارندگی ها جاری شده گروهی از اداره برق اعزام شد اما باید جوانب احتیاط را هم رعایت کنیم تا پرسنل اداره برق دچار حادثه نشوند.

فرماندار بم اظهارداشت: در دهبکری همچنین آنتن دهی تلفن مشکل داشت که با پیگیری اداره مخابرات بحث آنتن دهی تلفن که مشکل فنی بود مرتفع شده است. 

شهسوارپور درباره پیش بینی بارندگی در این منطقه نیز عنوان کرد: هماهنگی لازم در منطقه دهبکری برای بحث اسکان اضطراری انجام شده و مرخصی تمامی رییسان دستگاه های اجرایی تا پایان هفته لغو شده است و باید در دسترس باشند.

او ادامه داد:همچنین در حوزه سد نسا هشدارهای لازم به ساکنین مسیر این سد داده شده و اسکان موقت هم در حوزه روداب غربی دیده شده است. 

شهسوار پور خاطرنشان کرد: با توجه به پیش بینی بارندگی وظیفه داریم تدابیر لازم دیده شود و از مردم می خواهیم در حریم و بستر رودخانه ها اطراق نداشته باشند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=83512
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.