شهرداری‌های استان کرمان کجای مسیر شفافیت هستند؟


فقط رفسنجان و سیرجان وعده شفاف‌سازی دادند

فروردین ماه ۱۳۹۷ سایت شفافیت شهرداری تهران راه اندازی شد و حدودا ۶ ماه بعد شهرداری کرمان هم از سایت شفافیتش رونمایی کرد.
مهران عالم‌زاده شهردار وقت کرمان این سایت را بخشی از برنامه‌های شهرداری‌اش عنوان کرده بود و در ابتدا از ۳ بخش قراردادهای کلان و جزیی، بودجه شهرداری و طرح تفصیلی شهر کرمان تشکیل شده بود.

در دوره جدید مدیریت شهری، سایت شفافیت شهرداری کرمان دچار تغییراتی شده است، علاوه بر اطلاعاتی که از پیش در سایت قرار داشت، اطلاعات حقوق کارکنان و حق الجلسه اعضای شورای شهر نیز در آن قرار گرفته است، اقدامی که چالش‌های زیادی برای مدیریت شهری جدید درست کرده و مخالفینی هم از بدنه شهرداری و اعضای شورای شهر کرمان داشته است.
شهرداری سیرجان و رفسنجان هم قرار است به زودی از سامانه شفافیت خود رونمایی کنند.
شهردار سیرجان اواخر دی ماه وعده داده بود که سایت شفافیت شهرداری سیرجان یک هفته دیگر راه اندازی شود و گفته بود تمامی اطلاعاتی که محرمانه نباشد را در سایت بارگذاری خواهند کرد ولی حرفی از حقوق و مزایای کارکنان یا اعضای شورای شهر نزده است.
تا زمان نوشتن این گزارش سایت شفافیت شهرداری سیرجان هنوز رونمایی نشده است.
مسئول سایت شفافیت شهرداری سیرجان هم به کرمان‌نو گفت:« سایت شفافیت آماده است و تمام اطلاعات قابل انتشار بارگذاری شده است و صرفا منتظر فرصتی برای مراسم رونمایی هستیم.»
شهرداری رفسنجان هم بخش شفافیت را در سایت اصلی شهرداری گذاشته است اما گوشه‌ی آن نوشته شده « به زودی». شهرداری رفسنجان هم وعده رونمایی از سامانه شفافیت را تا پایان سال ۱۴۰۰ داده است.
مدیر روابط عمومی شهرداری رفسنجان اما در گفت‌وگویی به انتشار حقوق کارکنان شهرداری رفسنجان اشاره کرده است: «تمامی فعالیت‌های شهرداری شامل صورت حساب‌های مالی، جزئیات آگهی‌های مزایده و مناقصه، قراردادها، طرح تفصیلی، حقوق و دستمزد، اطلاعات پیمانکاران، وضعیت پروژه‌ها و غیره به صورت شفاف در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.»
شهرهای بزرگ و کوچک دیگر استان کرمان اما هنوز نه در مورد شفافیت حرفی زدند و نه وعده‌ای دادند.

در سال ۱۴۰۰ مجموع بودجه شهرداری های کشور بالغ بر ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است. بودجه شهرداری های کشور در حدود 17 درصد سقف اول بودجه عمومی است و از این منظر بخش مهمی از مالیه عمومی کشور است و به همین دلیل شفاف بودن آن مهم است.
علاوه بر اینکه شفافیت و دسترسی به اطلاعات از جمله حقوق شهروندان است، این امر می تواند ضمن ایجاد یک بازوی قدرتمند نظارتی مردم پایه، به فعالیت نهادهای نظارتی نیز کمک نماید. در ماده (84) قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران، شوراهای شهر و شهرداری ها موظف به اطلاع رسانی مستمر بودجه، هزینه ها و درآمدهای خود به عموم مردم شده اند. از جمله مهمترین گام های شفافیت مالی می توان به شفافیت بودجه شهرداری ها، شفافیت صورت های مالی ستاد و زیرمجموعه ها، شفافیت اطلاعات مربوط به تمامی معاملات شامل خرید، فروش، مشارکت و … و اجرای معاملات از طریق سامانه ای شفاف و قابل نظارت اشاره کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=85002
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.