چشم انداز توسعه شهر بم به صورت پایدار حرکت کند

کرمان‌نو-مدیر پروژه طرح تفصیلی شهر بم بیان کرد:اگر بخواهیم چشم انداز توسعه شهر بم براساس یک شهرسازی علمی و پایدار حرکت کند چاره ای نداریم جز اینکه استفاده از آب و خاک آن به صورت پایدار درآید.

کوروش افضلی روز شنبه در حاشیه نشست بررسی طرح تفصیلی بم به خبرنگار کرمان‌نو گفت:نمی توان گفت چون شهر بم تاریخی است باید به صورت سنتی باقی بماند بلکه باید در طرح تفصیلی بم استفاده از فناوری نو در تمام حوزه ها دیده شود.

او افزود:در طرح جامع سیاست‌های کلی شهر و چارچوب آن برای توسعه شهر مشخص می‌شود اما در طرح تفصیلی چارچوب‌ها و پیشنهادات طرح جامع اجرایی و مشخص می‌شود.

او توضیح داد:در طرح تفصیلی برای هر قطعه زمین و محور پیشنهادهایی ارائه می شود تا ظرف مدت ۱۰ سال آینده اجرا شود .

مدیر پروژه طرح تفصیلی شهر بم با اشاره به تفاوت طرح جامع و طرح تفصیلی اظهارکرد: در طرح تفصیلی مسایل شهر بم به صورت ویژه و جداگانه حل می شود به طور مثال در بحث باغات شهر بم، در طرح جامع به مشکلات باغ ها و ساخت و ساز در آن ها و همچنین احیا باغ ها اشاره نشده است اما در طرح تفصیلی به دنبال این هستیم تا به کمک تمام ذی نفعان و مالکان بمی مشکلات موجود در این را مسایل حل کنیم.

اسکان غیررسمی، معضل شهرستان بم

او ادامه داد:اسکان غیررسمی در شرق بم نیز به عنوان معضلی شناخته شده که اگر راه حل موضعی برای آن داده نشود مشکلات بیشتری را برای بم فراهم می کند

افضلی با اشاره به مشکلات و معضلات دیگر سطح شهر بم تاکیدکرد:در ضوابط معماری و شهرسازی متاسفانه سیما و منظر فرهنگی بم دچار آشفتگی بصری شده و همچنین در بحث زمین برای مسکن نیز این شهر جایی برای توسعه ندارد و با توجه به اینکه از باغات هم نمی‌تواند برای ساخت مسکن استفاده کرد برای حل این مشکل نیز راه حل‌هایی در طرح تفصیلی در نظر گرفته خواهد شد.

او می‌گوید رویکرد ما در بحث شهرسازی،رویکردی مشارکتی است بنابراین تمام مردم بم ،متخصصین و نهادهای دولتی با استفاده از ضوابط حقوقی در این طرح مشارکت دارند

افضلی درباره توسعه محلات شهر بم در طرح تفصیلی گفت:برای توسعه محلات از مشارکت مردم استفاده کرده ایم زیرا شهر توسط مردم ساخته می شود به همین منظور با کمک فرمانداری ،شورای مشارکت سرمایه گذاری شهرداری ،سازمان تبلیغات اسلامی، هیات امنا و ائمه جمعه مساجد برای هر محله شورایی به صورت حضوری، میدانی و گروه مجازی تشکیل شد.

او ادامه‌داد:در این شوراها مشکلات محله‌ها شناسایی و پیشنهادات ارائه داده می‌شود و در نهایت طرح پیشنهادی محله که توسط مردم ارائه شده تحلیل و بررسی می شود تا مشکلات قانونی نداشته باشد.

به گزارش کرمان‌نو طرح تفصیلی شهر بم در بهمن ۹۹ با اعتبار ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان آغاز به کار کرده است و بدون پرداخت هیچ اعتباری تاکنون این طرح بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است که در صورت تامین اعتبار و مشارکت همه جانبه نهادها ظرف مدت یکسال آینده پایان می یابد

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=88612
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.