معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خبر داد:


افرایش ۴۰ درصدی مصرف قلیان در کرمان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این مطلب که سن میزان تمایل پرداخت برای مصرف سیگار کاهش یافته است، هشدار داد: روند مصرف سیگار در استان کرمان از سال 90 تا 1400 تقریبا ثابت بوده است اما مصرف قلیان 40 درصد افزایش پیدا کرده است و این عمق فاجعه است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، محسن بارونی پیش از ظهر امروز نهم خردادماه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات سلامتی را اولویت اول جامعه بشری دانست و در ادامه به تبیین نقش رسانه در ارتقای سلامت جوامع پرداخت و گفت: سیاست های مقابله با دخانیات نباید فقط در این هفته باشد بلکه باید در سراسر سال باید به موضوع مضرات مصرف مواد مخدر پرداخت.

وی بیان کرد: قبح قلیان نباید شکسته شود و اکنون هیچ مرکزی عرضه مستقیم قلیان ندارند و اگر شهروندان موردی را مشاهده کردید حتما به سامانه 190 اعلام کنید.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از کلنیک جدیدالتاسیس ترک سیگار در کرمان خبر داد و عنوان کرد: در این کلینیک به صورت تخصصی به موضوع ترک سیگار می پردازد و تاکنون حدود 250 مورد مراجعه داشته که در حال ترک سیگار هستند.

وی با اعلام این موضوع که سالانه علت مرگ حدود 60 هزار مرگ در کشور، مصرف دخانی است، اظهار کرد: سالانه دلیل فوت 4 هزار تا 4500 در استان کرمان، مصرف دخانی است و یکی از دلایل مرگ بیش از 7 هزار نفر در استان کرمان نیز مصرف مواد مخدر است. شایان ذکر است مصرف کنندگان مواد دخانی تقریبا 26 سال کمتر از سایر افراد عمر می کنند.

بارونی مصرف قلیان را خطرناک تر از سایر مواد مخدر دانست و بیان کرد: صنایع دخانی به تبلیغات غیرمستقیم روی آورده اند به طوی که در فیلم های کارتن و انیمیشن (قهرمان داستان سیگاری است) و سوپرمارکت ها تبلیغات خود را انجام می دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان علت مستقیم 19 درصد مرگ های روزانه کشور را مربوط به مصرف قلیان و سیگار اعلام کرد و افزود: متاسفانه سن مصرف دخانیات در استان کاهش یافته است و اکنون به زیر 18 سال رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سالانه 40 هزار میلیارد تومان در کشور صرف هزینه بهداشت و درمان مصرف کنندگان مواد مخدر می شود.

علی بهرام نژاد مدیر گروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز گفت: حدود 10 عامل کشنده در جهان وجود دارد که مصرف سیگار و تنباکو جزو این عوامل است.

با ابراز تاسف از اینکه قبح قلیان شکسته است، اظهار کرد: متاسفانه مصرف قلیان در بین بانوان افزایش یافته است.


لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=89406
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.