۴ درصد هنرمندان صنایع دستی استان کرمان بیمه‌اند

به گفته معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان حدود ۷۰ هزار نفر هنرمند صنایع دستی در استان داریم که تقریبا ۳ هزار نفر آنها بیمه شده‌اند.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، کاظم حسین زاده با اشاره به اینکه برخی از هنرمندان صنایع دستی اقدام به دریافت مجوز نمی کنند، گفت: براساس برآورد مبتنی بر جمعیت شناسی حدود ۷۰ هزار نفر هنرمند صنایع دستی در استان داریم.

به گفته وی، ۱۵ هزار هنرمند صنایع دستی استان از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوز فعالیت گرفته اند و بانک اطلاعاتی آنها در سامانه میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور ثبت شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری استان کرمان در ادامه درباره بیمه هنرمندان صنایع دستی استان گفت: از سال ۱۳۸۹ طرح بیمه هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی مصوب شد و تا سال ۹۱ یا ۹۲ این طرح اجرا می شود اما بار مالی زیادی به دولت تحمیل می کند ضمن آنکه تعدادی نیز از این طرح سوءاستفاده می کنند و این طرح متوقف می شود.

وی افزود: بیمه شدگان فرش دستباف و صنایع دستی استان کرمان در آن بازه زمانی حدود ۱۲ هزار نفر است که تقریبا ۳ هزار نفر آنها در حوزه صنایع دستی هستند(فرش دستباف در حوزه سازمان صنعت، معدن و تجارت است).

حسین زاده بیان کرد: بعد از مصوب شدن قانون حمایت از استادکاران و فعالان صنایع دستی در سال ۱۳۹۶، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال های ۹۷ و ۹۸ این موضوع را پیگیری کرد و سهمیه ای برای استان ها گرفت. به طوری که سهمیه سالانه کل کشور حدود ۸۰۰ نفر که سهم هر استان حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر است و استان کرمان سهمیه خود را جذب کرده است.

وی ادامه دار بودن این روند را وابسته به منابع دولت برای تامین دانست و عنوان کرد: مشکل بیمه فعالان صنایع دستی کشوری است و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیگیر حل مشکل بیمه هنرمندان و صنعت‌گران صنایع دستی هستند.


لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=89950
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.