ریس دادگستری اعلام کرد


افزایش پرونده‌های کلاهبرداری اینترنتی در شهرستان انار

رییس دادگستری شهرستان انار از افزایش پرونده‌ها با موضوع کلاهبرداری اینترنتی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، «جواد طالبیان» در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یارانش، اظهار کرد: در شهرستان انار کلاهبرداری اینترنتی، حجم جرایم و سوءاستفاده های اینترنتی افزایش یافته که یکی از دلایل عمده این مسئله، عدم آگاهی افراد و اعتماد نابجا به افراد غریبه می باشد.

وی افزود: در همین راستا ضروری است همه اشخاص در فضای مجازی با احتیاط عمل کنند و با کمک رسانه ها به مردم اطلاع‌رسانی شود و مردم را آگاه کنیم که به دام نیفتند.

رییس دادگستری انار ادامه داد: جرایمی هم مردم به دلیل بی اطلاعی و ناآگاهی در فضای مجازی انجام می‌دهند و خودشان اطلاع ندارند که بعضی از مطالبی که در گروه یا کانالها نشر می‌دهند جرم محسوب شده و انتشار دهنده این مطالب مجرم است.

طالبیان تصریح کرد: مردم از شیوه های کلاهبرداری در سایت های خرید و فروش باید اطمینان کامل داشته باشند که از زمان فعالیتشان خدمت زیادی به مجرمان کرده اند.

وی در ادامه گفت: این سایت ها هر چند منجر به فعال شدن بسیاری از کسب و کارهای شده اند ولی بیشتر کلاهبرداری صورت گرفته در این سایتها، کلاهبرداری در پوشش دریافت بیعانه است که در این شیوه کلاهبرداری درج آگهی فروش هم به قیمت کم، مشتری برای خرید وسوسه می شود و زمانی که با مشتری تماس برقرار می‌شود کلید کلاهبرداری زده شده و پرونده‌های زیادی از روی ناآگاهی افراد ایجاد و به دادگستری مراجعه می‌کنند.

رییس دادگستری انار در ادامه بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ رسیدگی به پرونده هایی که در دادگستری انار انجام شده، از طریق سیستم صورت می‌گیرد و در استان کرمان تنها شهرستان انار، تمام مراجع انتظامی هم کلانتری انار، پاسگاه بیاض و امین شهر تمام نامه ها به صورت سیستمی ارجاع می‌شود. خوشبختانه ۹۵ درصد پرونده ها از طریق سامانه ثنا انجام می‌شود.

طالبیان به ایجاد گروه مصلحین و تاثیر مثبت آن پرداخت و گفت: در دو سال اخیر گروهی از ریش سفیدان جدا از شورای حل اختلاف صرفا برای صلح و سازش تشکیل شد و خوشبختانه در شهرستان انار ایجاد گروه مصلحین اثر مثبت داشت.

رییس دادگستری شهرستان انار خاطرنشان کرد: از ۴۲۰ فقره پرونده ارجاع شده به گروه مصلحین بیش از ۲۲۰ پرونده به صلح وسازش انجام شده و خوشبختانه بیش از ۵۰ درصد پرونده ها با صلح وسازش حل شده است.

طالبیان یادآور شد: اهداف گروه مصلحین، صلح و سازش، مشاوره و آموزش، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری از آسیب‌های روانی، پیشگیری از امنیتی و انتظامی شدن مسائل اجتماعی، کاهش ورود پرونده های قضایی به پاسگاه ها و دادگاه ها، کاهش خشونت فردی و خانوادگی است.


لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=90446
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.