معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان خبر داد:


رشد ۱۶ درصدی کلاهبرداری اینترنتی در کرمان

معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: در ۸ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، شاهد رشد ۱۶ درصدی کلاهبرداری اینترنتی در کرمان بوده‌ایم‌.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از فارس، سیدمهدی قویدل معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به اینکه کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جرائم علیه اموال و مالکیت است، افزود: بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تنها در فاصله زمانی دو سال گذشته بالغ بر ۱۵۶ هزار و ۸۳۹ فقره انواع کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع در سراسر کشور به وقوع پیوسته است که نشان از رشد ۲۶.۵ درصدی کلاهبرداری و تحصیل مال از این طریق دارد.

او بیان داشت: جرم کلاهبرداری در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از نظر فراوانی وقوع، در صدر جدولِ ۱۰ اولویت اتهامات یا جرائم کل ۳۱ استان بوده است.

این مقام قضائی با اشاره به اینکه یکی از دلایل رشد جرائم، اعتماد و زودباوری است، گفت: باتوجه‌به گسترش و پیشرفت روزافزون فضای مجازی در تمام ابعاد زندگی بشر، فضای مجازی قابلیت انجام بیشترین جرائم را پیدا کرده است.

معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ابراز داشت: جرائم یارانه‌ای وقتی محقق می‌شوند که به‌نوعی با تجارت الکترونیک در ارتباط باشد، بنابراین ممکن است آحاد افراد جامعه را درگیر کند.

او ضمن بیان این مطلب که مجرمان با استفاده از اندکی بهره هوشی به‌جای زورگیری و کیف‌قاپی و…، دست به ارتکاب جرم در فضای مجازی زده و در این فضا مخفی می‌شوند، ادامه داد: چنین افرادی روزبه‌روز در حال افزایش هستند و تعداد زیادی از هموطنان قربانی این مجرمان سایبری می‌شوند.

قویدل ادامه داد: متأسفانه این جرائم در کرمان روبه‌افزایش است، به‌طوری که در ۸ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل، شاهد رشد ۱۶ درصدی در این زمینه بوده‌ایم و در زمینه جرائم رایانه‌ای، استان کرمان در جایگاه اول و دوم قرار دارد.

این مقام قضائی خاطرنشان کرد: دلیل به دام افتادن شهروندان در دام کلاهبرداران سایبری، عدم اطلاع آنها از شیوه‌های جدید مجرمان است که طعمه کلاهبرداران می‌شوند به‌طوری که آمارها نشان داده بزه‌دیدگان کرمانی جزو ردیف‌های اول قربانی‌های کلاهبرداری‌های سایبری هستند.

او تأکید کرد: باتوجه‌به اینکه جرائم رایانه‌ای روزبه‌روز به شکل نوینی و شگردهای خاصی ایجاد می‌شوند، می‌طلبد به بهترین و مؤثرترین شکل، در جهت ارتقا آگاهی عمومی به مردم اطلاع‌رسانی شود.

قویدل، راستی‌آزمایی و شفاف‌سازی اطلاعات در فضای مجازی را بسیار مهم دانست گفت: همچنین دستگاه‌های اجرایی و قضائی و انتظامی در زمینه مسئولیتی که عهده‌دار هستند، باید در جهت پیشگیرانه اقدام کنند تا از بروز جرائمی مانند کلاهبرداری‌های سایبری جلوگیری شود.

معاون قضائی دادگستری استان کرمان، شناسایی دلایل و عوامل اجتماعی افزایش کلاهبرداری‌ها و تحصیل نامشروع و احصاء راهکارهای پیشگیرانه و اجرای آنها در استان را از ضرورت‌های اجرای برنامه در سال ۱۴۰۲ دانست.

او در خصوص راهکارهای اصلی و نافذ پیشگیری از وقوع کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع، بیان داشت: مشخص‌کردن دقیق جرائم فضای مجازی و روش‌های جدید آن، عمل به قوانین متعدد فضای مجازی، شفاف‌سازی فضای مجازی و اعتمادسازی لازم و انتشار اطلاعات شفاف از آن و ارتقا آگاهی‌های عمومی در خصوص مواجهه با جرائم فضای مجازی از جمله موارد ضروری و مهمی هستند که می‌تواند در پیشگیری از وقوع جرم مؤثر باشند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=112803
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.