تب مالت را جدی بگیرید

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: بیماری تب مالت، بیماری مشترک بین انسان و دام و مصرف شیر خام یکی از راه‌های انتقال این بیماری است.

به گزارش کرمان نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهدی بمان دشتی گفت: بیماری تب مالت یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که راه اصلی انتقال آن از طریق مصرف شیر، پنیر، خامه و بستنی سنتی دارای آلودگی است و همچنین در محل‌هایی که دام نگهداری می‌شود و فاقد تهویه مناسب هستند از طریق تماس با دام آلوده یا استنشاق ذرات آلوده بیماری می‌تواند منتقل شود به همین دلیل در هر گونه تماس با دام باید حتما از وسایل حفاظتی و بهداشتی استفاده شود.

او می‌گوید: بیماری تب مالت در تمام فصول سال وجود دارد؛ اما در فصل بهار و تابستان همزمان با فصل زایش و شیر دهی دام‌ها بیشتر مشاهده می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: به دامداران، کارگران کشتارگاه ها، قصابان، شیردوش‌ها و تمامی افرادی که با دام، شیر و یا سایر ترشحات و بافت‌های دام سرو کار دارند و یا در معرض هوای آلوده آغل هستند توصیه می‌کنیم از ماسک، دستکش، عینک و لباس محافظت کننده مناسب استفاده کنند.

او گفت: با توجه به اهمیت کیفیت شیر و محصولات لبنی در سلامت خانواده و جامعه شبکه دامپزشکی فهرج به صورت منظم از مراکز عرضه لبنیات نمونه برداری و آزمایش لازم برای تشخیص آلوده بودن شیر به عامل تب مالت را انجام می‌دهد.

بمان دشتی می‌گوید: همچنین به شهروندان توصیه می‌کنیم از شیر، ماست و پنیر پاستوریزه استفاده کنند و از مصرف فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه پرهیز کنند و چنانچه از شیر محلی استفاده می‌کنند، حتما به مدت ۵ دقیقه آن را قبل از مصرف بجوشانند.

به گفته او ذبح دام باید در کشتارگاه و تحت نظارت دامپزشکی انجام شود و از ذبح دام در خارج از کشتارگاه و معابر عمومی اجتناب شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=92120
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.