امام جمعه کرمان:


هیات های مذهبی در محرم شعار «یاحسین» را به «باحسین» تبدیل کنند

کرمان‌نو-نمانیده ولی فقیه و امام جمعه کرمان گفت: هیأت‌های مذهبی باید با شور و شوق و علاقه به اهل ‌بیت و پرداختن به بخش عقلانیت شعار «یاحسین» را به «باحسین» تبدیل کنند و برای شعارهای مقدس در ذهن مخاطب کانون شعور درست کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی روز پنجشنبه در همایش هیات‌های مذهبی استان کرمان گفت: در دین اسلام و به‌خصوص مذهب تشییع سه جریان توانمند،قوی و پرجاذبه برجسته‌تر از جریان‌های دیگر است که حیات ما محبین اهل بیت عصمت و طهارت در این سه جریان وجود دارد

او افزود:اولین جریان غدیر است که مسیر رهبری یک جامعه بعد از نبوت و رسالت در آن مشخص می‌شود و رهبری را متعلق به امامی می دانیم که منسوب از طرف خداوند تبارک و تعالی است.

به گفته او همان‌طور که به نبوت به عنوان یک اصل در اصول دین به آن توجه می کنیم به امامت و ولایت نیز در اصول دین اعتقاد داریم و امامت را مانند رسالت فعل خدا می‌دانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدادی‌سلیمانی اظهارداشت: جریان دیگری که ما تشییع پرچمدار آن هستیم جریان مهدویت است ما معتقدیم که امامان ما آخرین آن‌ها منجی عالم بشریت است و انقلابی جهانی خواهد کرد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد نمود .

نماینده ولی فقیه در استان کرمان تاکید‌کرد:تحلیل‌های جامع و کاملی در رابطه با حادثه و جریان محرم وجود دارد که با دو جنبه تلاش می‌کنیم به نسل‌های بعد از خودمان منتقل کنیم ‌.

به گفته او یکی جنبه احساسات و عواطف که ظهور و بروز آن در روضه خوانی‌ها و سینه زنی‌ها است و دیگری عقلانیت، که تحلیل حادثه کربلا است .

امام جمعه کرمان توضیح داد:نقش هیات‌های مذهبی در هر دو بخش بسیار ارزشمند است، هیات مذهبی که در هر دو جبهه بدرخشد حسین پسند عزاداری می‌کند.

به گفته او انسان‌ها دو بُعدی هستند هم عواطف و احساسات و هم بُعد عقلانی دارند که در محرم هر دو بخش وجود ما در روح ما باید تبیین شود.

هیات‌های مذهبی مراقب محتوایی که منتقل می‌کنند باشند

او تصریح کرد:هیات‌های مذهبی باید مراقب محتوایی که به مخاطب منتقل می کنند باشند و به هر قیمت و با هر محتوایی فقط احساسات و عواطف را نباید تحریک کنند.

او عنوان‌کرد:هیات مذهبی بخش عقلانیت را اگر به خوبی انجام دهد، مجلس حسینی‌پسند خواهد داشت و آن هم با سخنران قوی ، مُبَلغ دقیق و نکته سنج و صاحب فکر می‌تواند مخاطب جذب کند و احکام و معارف دینی را بهتر تامین کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدادی‌سلیمانی گفت:هیاتی که فقط به بخش اول یعنی روضه‌خوانی و عزاداری یا فقط بخش عقلانیت یعنی سخنرانی بپردازد رسالتش کامل نیست بلکه هر دو بخش در کنار هم باید قرار بگیرند تا مخاطب تحت تاثیر قرار گرفته و در راه حسین(ع)حرکت کند.

او در بخش دیگر صحبت‌های خود به تاریخ بم اشاره و اضافه کرد:شهرستان بم در کنار جنبه تاریخی و استعدادهایش از جمله مناطق مذهبی کشور به شمار می‌رود که همیشه به مذهب و دیانت و اهل بیت عصمت و طهارت عشق می ورزند.

تاسوعا و عاشورای حسینی بم جهانی است

علیدادی‌سلیمانی بیان‌کرد:همایش هیات‌های مذهبی استان از ابتکارهای این شهرستان بود و جمع هیات‌های مذهبی برای اولین بار میزبانی آن در بم رخ داد که از جریان فرهنگی این شهرستان باید تشکر و قدردانی کرد.

امام جمعه کرمان توضیح داد:تجمع بزرگ شهروندان بمی در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی جهانی شده است وتمام شهرستان‌ها باید چنین جمعیتی داشته باشند تا عزاداری‌های کوچک را در دریای بزرگی از مخاطبین و عزاداران در ملاعام نشان دهند.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=92530
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.