سم پاشی جایگاه‌های دام در کرمان

مدیر کل دامپزشکی کرمان گفت: جایگاه بیش از ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب کریمه کنگو و انگل‌های خارجی بدن دام سم پاشی شده اند.

به گزارش کرمان نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، حسین رشیدی  ضمن هشدار به شهروندان به جهت پیش گیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان گفت: در راستای سیاست‌های اداره کل دامپزشکی استان کرمان در خصوص جلوگیری از بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سطح استان این اداره در طی سه ماه  بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار متر مربع جایگاه‌های نگهداری دام و بیش از ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین را علیه بیماری تب کریمه کنگو و انگل‌های خارجی بدن دام نظیر کنه‌ها، جرب‌ها، شپش‌ها و کک‌ها مورد سم پاشی قرار داده است.

این مقام مسئول ادامه داد: انگل‌های خارجی بدن دام ناقل بسیاری از بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نظیر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌باشند که این موضوع حساسیت مقابله باانگل‌های خارجی را دوچندان می‌کند.

وی زیان‌های اقتصادی ناشی از بروز این بیماری‌ها را مهم دانست و افزود: انگل‌های خارجی بدن دام موجب پایین آمدن سطح کیفی محصولات و تولیدات دامی شده و باعث هدر رفتن منابع و امکانات موجود در صنعت دامپروری می‌شوند.

رشیدی افزود: همزمان اقدامات ترویجی و آموزشی و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های محلی، بهروزان و خانه‌های بهداشت، اداره آموزش ترویج جهاد کشاورزی، تریبون نماز جمعه و سایر امکانات موجود در شهرستان، در خصوص اعلام مخاطرات بیماری و رفتار‌های خطرناک از جمله ذبح دام در منازل و خارج از کشتارگاه و آموزش راه‌های پیشگیری از این بیماری از جمله درج بنر در سطح استان بخصوص کشتارگاه دام و توزیع بروشور‌های و پوستر‌های مرتبط با تب کریمه کنگو صورت گرفته است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: همچنین بازرسان بهداشتی دامپزشکی مستقر در کشتارگاه‌ها بمنظور پیشگیری از این بیماری بر رعایت نکات ایمنی و استفاده از وسایل حفاظت شخصی توسط سلاخان و قصاب‌ها و کارگران کشتارگاه‌ها نظارت دقیق داشته و با هرگونه سهل انگاری و  رعایت نکردن مقررات بهداشتی و ایمنی برخورد می‌کنند.

وی گفت: این بازرسان بهداشتی دامپزشکی بمنظور پیشگیری از این بیماری بر انتقال و نگه داری لاشه‌ها به پیش سرد کن و نگهداری حداقل به مدت ۲۴ ساعت لاشه در پیش سردکن بصورت دقیق نظارت کرده و از خروج لاشه از کشتارگاه قبل از طی مرحله پیش سردکن جلوگیری کنند و همچنین نظارت می‌ شود که حمل لاشه‌ها در شرایط بهداشتی و با زنجیره سرد انجام گردد.

رشیدی در پایان از شهروندان درخواست تا فرآورد‌های خام دامی خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=95060
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.