بررسی فرصت‌های تجاری کرمان و پاکستان

فرصت‌های تجاری کرمان و پاکستان در نشستی با حضور رئیس و اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس اتاق مشترک ایران و پاکستان و جمعی از فعالان اقتصادی استان بررسی شد.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایسنا رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان در این نشست گفت: از حدود یک میلیارد دلار صادرات ایران به پاکستان فقط ۳۴ میلیون دلار سهم استان کرمان است که باید اقدامات لازم برای افزایش مبادلات تجاری صورت گیرد.

سیدمهدی طبیب زاده، با اشاره به اینکه رشد اقتصادی پاکستان بیش از ۳ درصد و فراتر از میانگین جهانی است، افزود: تامین برخی کالاهای مصرفی پاکستان در استان کرمان امکان پذیر است و می توان از بازار این کشور برای صادرات کاشی و سرامیک، سیمان، موادغذایی، محصولات کشاورزی، انرژی، زغالسنگ و… استفاده کرد.

وی با اشاره به درخواست ۳۰ ساله تکمیل خط ریلی به طول ۹۰ کیلومتر از زاهدان به میرجاوه (نقطه مرزی) برای تسهیل در صادرات و واردات بین ایران و پاکستان و کاهش هزینه‌ها ادامه داد: بازار پاکستان بشدت رقابتی است و برای رقابت در این بازار به ویژه با چین باید در بسته بندی ها و کیفیت کالاهای صادراتی بهترین ها صورت گیرد.

همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: نیاز پاکستان و سایر کشورها به زغالسنگ کرمان در حال حاضر وجود دارد و این فرصتی بکر برای صادرات زغال کرمان و کاهش مسائل و چالش های این حوزه خواهد بود.

محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: قیمت های دستوری مشکلات بسیاری برای صنعت زغال ایجاد کرده و اگر صادرات آن انجام شود قیمت های دستوری به قیمت های صادراتی تبدیل خواهد شد و حداقل 300 شغل در این حوزه در کرمان احیا می شود.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد نظام و دولت در رابطه با تجارت باعث شده امسال افزایش صادرات داشته باشیم و امیدواریم تراز تجاری منفی سه سال گذشته که در تاریخ ایران بی سابقه بوده، در سال جاری جبران و از منفی خارج شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی درخواست خود مبنی بر ارسال دغدغه های اجرایی و محورهای مهم تجارت ایران و پاکستان به کمیسیون اقتصادی مجلس را مطرح کرد و افزود: نمایشگاه توانمندی های ایران در کراچی 24 دی ماه برگزار می شود که بهترین فرصت برای زمینه سازی افزایش صادرات کالاهای کرمان به پاکستان خواهد بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=97072
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.