مهار آتش در پتروشیمی ماهشهر بعد از 3 روز

به گزارش اعتدال، روز چهارشنبه گذشته ابتدا برج واحد پتروشیمی بوعلی ماهشهر دچار آتش سوزی شد اما یک روز بعد یعنی بامداد پنجشنبه خاموش شد اما بلافاصله مخزن این واحد اتش گرفت.آتش سوزی در مخزن پتروشیمی در روز جمعه نیز ادامه داشت اما در نخستین ساعت های بامداد شنبه، آتش خاموش شد.آتش سوزی پتروشیمی باعث شد وضعیت اضطراری در ماهشهر برقرار شود
براساس خبرهای منتشر شده، تمامی واحدهای پتروشیمی ماهشهر تخلیه و جاده های منتهی به منطقه ویژه پتروشیمی، بندرامام و ماهشهر نیز بسته شدند و از عبور و مرور در آنها جلوگیری شد.بیژن زنگنه وزیر نفت برای بررسی این آتش سوزی، بامداد جمعه، به ماهشهر رفت و تا زمان خاموش شدن اتش در این منطقه باقی ماند.وزیر نفت گفته بود: آتش سوزی ماهشهر، قطعا خرابکاری نبوده و دلایل آن فنی است.

پایان 60 ساعت بحران در ماهشهر

پس از 60 ساعت بحران آتش سوزی پتروشیمی بوعلی ، بالاخره در ساعت 2 بامداد شنبه این آتش فرو نشست.پس از نافرجام بودن عملیات اطفای حریق در ظهر روز جمعه 18 تیرماه، از نیمه شب به وقت ماهشهر، عملیات تازه‌ای برای خاموش کردن مخزن 2001C با مدیریت بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت آغاز شد و در نهایت پس از چندین ساعت حمله به قلب آتش، شعله‌های عظیم در قلب پتروشیمی بوعلی سینما فروخفت.در عملیات بامداد شنبه، فوم ریزی بصورت گسترده در مخزن 2001C بدنه صورت پذیرفت و همزمان مخزن نیز بصورت ویژه با آبپاشی در حال خنک سازی است تا دیواره آن فرو نریزد و ابعاد این آتش‌سوزی بیش از آنچه تاکنون بوده، گسترش نیابد. فومهای مورد نیاز برای این عملیات گسترده از پتروشیمی های منطقه، اصفهان، شهرداری اهواز، پخش فرآوردههای نفتی و سایر بخشها تامین شده بود. ضلح شمالی مخزن از بخشهای دیگر مشتعل تر بود که در این بخش فوم ریزی بصورت گسترده تری انجام شد.با پایان عملیات فوم پاشی گسترده بروی مخزن 2001C، آتش از این مخزن به صفر رسید و مراحل پایانی و خنک سازی مخزن پیگیری شد تا مجدداً اشتعال تازه‌ای بر سر حرارت رقم نخورد.

وزیر نفت: برای انجام این کار ملی از همه سپاسگزارم

وزیر نفت از خاموش شدن مخزن ٢٠٠١c پتروشیمی بوعلی سینا در ساعت ٢ بامداد خبر داد و گفت: ازهمه برای انجام این کار ملی سپاسگزارم. بیژن زنگنه که هم اکنون در محل پتروشیمی بوعلی سینا حضور دارد اظهار کرد: با تلاش سرسختانه، مجاهدانه و فرماندهی عملیات و همچنین تلاش همه آتش نشانها و همکاری شرکتهای پتروشیمی بوعلی سینا، شهید تندگویان، بندر امام و همه دست اندرکاران استان خوزستان، آتش مهار شد.
وی با تاکید بر این که آتش این مخزن هم اکنون مهار شده و در حال تثبیت وضع آن با فوم پاشی داخل مخزن هستند، تصریح کرد: همچنین عملیات خنک کردن مخزن در حال انجام است تا زنجیره آتش تکرار نشود. زنگنه خاطر نشان کرد: کار مهم و دشواری انجام شد و ازهمه برای انجام این کار ملی سپاسگزارم.

بیژن زنگنه، وزیر نفت، بیژن عالی پور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و سایر نیروهای عملیاتی هم اکنون در محل عملیات حضور دارند.

استاندار خوزستان: آتش مخزن پتروشیمی بوعلی سینا مهار شد
استاندار خوزستان گفت: آتش مخزن 2001c پتروشیمی بوعلی ماهشهر مهار شد.

غلامرضا شریعتی اظهار کرد: عملیات ضربتی که اجرای آن 2 ساعت طول کشید، با موفقیت انجام شد و آتش مخزن پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر سرانجام بامداد امروز (شنبه) مهار شد.

وی افزود: اکنون در حال تثبیت وضعیت هستیم.

استاندار خوزستان با اشاره به بیش از 2 روز عملیات کنترل و مهار آتش در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر گفت: این آتش با تلاش مجاهدانه تمام نیروهای آتش نشانی از سراسراستان خوزستان مهار شد و توانستیم این مشکل بزرگ را برطرف کنیم.

واحدهای پتروشیمی بوعلی تا یک ماه آینده به مدار باز می گردد
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: تمامی واحدهای پتروشیمی بوعلی بجز واحد «پارازایلین» تا یک ماه آینده به مدار باز می گردد.

‘عادل سلیم نژاد’ شامگاه جمعه با اعلام این خبر افزود: واحدهای جایگزین، کمبود «پارازایلین» و «پلی اتیلن ترفتالات» در بازار را جبران می کنند.

وی اظهارکرد: تنها تولید پارازایلین در این مجتمع تا رفع مشکلات متوقف بوده و میزان خسارات وارده به واحد پارازایلین پس از قطع کامل آتش برآورد و اطلاع رسانی می شود.

سلیم نژاد اضافه کرد: بر اساس هماهنگی در شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، واحد پارازایلین شرکت پتروشیمی بندر امام که طی ماه های گذشته به واسطه مازاد عرضه پارازایلین تولید خود را متوقف کرده بود، دوباره با ظرفیت تولید 180 هزار تن در سال برای تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی شهیدتندگویان به مدار تولید بازمی گردد.

وی یادآور شد: در صورت نیاز، پتروشیمی نوری کمبود پارازایلین در بازار داخلی را تامین می کند.

سلیم نژاد تصریح کرد: با تامین پارازایلین خوراک پتروشیمی تندگویان، شرایط بازار پلی اتان ترفتالات نیز در میان مدت، کمبودی از جانب عرضه را مشاهده نخواهد کرد.

مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس افزود: خوشبختانه به دلیل پیش بینی فصل پرتقاضا در بازار پلی اتیلن ترفتالات، موجودی کافی در انبارهای شرکت تندگویان تعبیه شده و احتمال نوسان کوتاه مدت در بازار پلی اتیلن ترفتالات نیز منتفی است.

این مسئول ادامه داد: مخازن موجود در بندر امام برای پشتیبانی از پتروشیمی بوعلی نیز قابل استفاده است و مجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اتکا به توان و زیرساخت های موجود در مجموعه، مشکلات ایجاد شده را مدیریت می کند و بازار محصولات را تحت کنترل خواهد داشت.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=543
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.