تهیه نقشه سیل هفته گذشته در جنوب‌شرق کشور| بیشترین سیل‌زدگی در قلعه‌گنج

نقشه تهیه شده مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم) از سیل در مناطق جنوب کشور نشان می‌دهد قلعه گنج در جنوب استان کرمان بیش از سایر مناطق دچار سیل‌زدگی شده است.

آنطور که ایرنا گزارش داده پس از سیلی که دی ماه امسال در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان رخ داد، وزارت امور خارجه از اپدیم خواست تا نسبت به تهیه نقشه‌های سیل این مناطق اقدام کند.

مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم)، نقشه‌های مناطق تحت تأثیر سیل اخیر را با استفاده از تصاویر پردازش شده ماهواره‌های مودیس MODIS، سنتینل SENTINEL و لندست ۸ LANDSAT تهیه کرده است.

مصطفی محقق هماهنگ کننده ارشد اپدیم، در این باره گفته پردازش اولیه تصاویر به دست آمده از مناطق ساحلی کنارک و چابهار، از تاثیرات بالقوه در این مناطق خبر می‌دهد و بخش‌هایی از این مناطق پتانسیل ایجاد سیلاب را دارند.

به گفته وی، نقشه‌های تهیه شده از مقایسه تصاویر ماهواره‌ای پردازش شده قبل و بعد از سیل به دست آمده‌اند و بر همین اساس پهنه و وسعت مناطق تحت تاثیر سیل در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان مشخص شده است، آخرین اطلاعات به دست آمده از ایستگاه‌های ماهواره‌ای در تاریخ ۱۷ ژانویه مصادف با ۲۷ دی ماه و چند روز پس از وقوع سیل در جنوب کشور اخذ شده است.

محقق تاکید کرد: مانیتورینگ تصاویر ماهواره‌ای مناطق سیل‌زده همچنان توسط اپدیم ادامه دارد.

وی افزود: بر اساس تصاویر پردازش شده، قلعه گنج در منطقه گلمورتی جنوب استان کرمان، بیش از سایر مناطق این استان دچار سیل زدگی شده است. البته بعضی از رودخانه‌های این منطقه حجم آبی بیشتری داشتند ولی در بازه ساحلی خود باقی مانده‌اند.

آسیب گسترده سیل

به گفته محقق، در نتایج به دست آمده از تصاویر ماهواره‌ای، ‌راه‌های ارتباطی، ساختمان‌های مسکونی و شبکه حمل و نقل در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان به شدت تحت تأثیر سیل قرار گرفته و آسیب دیده‌اند.

هماهنگ کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد برای مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه، همچنین اعلام کرد که تصاویر ماهواره‌ای برای تهیه این نقشه‌ها حاصل برداشت اطلاعات از ایستگاه‌های ماهواره‌ای کشورهای منطقه و با مشارکت کشورهای عضو اپدیم به انجام رسیده است.

آسیا و اقیانوسیه با وسعت بالا و جمعیت زیاد، قاره‌ای با بیشترین بلایای طبیعی به شمار می‌رود و هرساله بلایای طبیعی، خسارات جانی و مالی بسیار زیادی را متحمل شده است، ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و از ۴۰ بلای طبیعی شناخته‌ شده در دنیا، ۳۱ مورد آن در این کشور اتفاق افتاده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=40961
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.