هزار و 99 نفر کشته درجاده های استان در سال 96| بی احتیاطی و بی دقتی در رانندگان افزایش پیدا کرده

بی دقتی که باعث تصادفات جاده ای می شود این روزها حتی بیشتر هم شده ، این طور که فرمانده پلیس راه استان کرمان می گوید: یکی از دلایل اصلی این بی احتیاطی ها افزایش دغدغههای زندگی مردم است.به گفته او هزارو99نفر در سال 96 در تصادفات جاده ای کشته شده اند

در نشست خبری که صبح امروز با موضوعیت وضعیت ترافیک جاده ای استان و طرح ترافیکی تابستانه برگزار شد یوسف نجفی  به آمار کشته های سال گذشته در تصادفات جاده ای اشاره کرد و گفت که سال 96 در استان کرمان در مجموع داخل و برون شهری هزار و 99 نفر جان خود را از دست دادند. به گفته او  در شهر ها قریب 600هزار نفر مجروح و بالغ بر800نفر در جادههای استان کشته شدند که از این تعدا 577نفر در جاده های شمال استان بوده اند.

نجفی ادامه می دهد که در این سه ماهه اخیر در جاده های استان 226کشته و 1213نفر مجروح شدند. او می گوید در تابستان گذشته هم  273 نفر کشته  و هزار و 373 نفر مجروح شده اند.

به گفته نجفی  قریب 300هزار کشته  در حوادث جاده ای در کل کشور شاهد بوده ایم.

این مقام مسوول از قرارگاه کاهش تصادفات در کشور به ریاست فرمانده ناجا صحبت کرد که قرار است هر ماه با حضور سازمان های متولی ،فرماندهان ،نمایندگان مجلس و مسوولان ذیربط تشکیل شود. به گفته او دو هدف  در راستای کاهش تصادفات در این قرارگاه مدنظر داده شده یکی این که دغدغه برای مسوولین در جهت امنیت مردم بیشتر شود وعلاوه بر این مردم وضعیت خطر جاده ها را باور کنند.

آن طور که فرمانده پلیس راه کرمان می گوید طبق بررسی های انجام شده در جهت پیدا کردن ریشه عمده حوادث رانندگی که با حضور روانشناسان و مسوولان بود به این نتیجه رسیدیم که خطاهای انسانی افزایش پیدا کرده  و دلیل اصلی آن افزایش دل مشغولی های مردم بوده. او توضیح می دهد در روند این چند سال که آمار مرگ و میر جاده ای بالا رفته، جاده های کشور که بدتر نشده اند بلکه بهتر هم شده باشند، پس بی احتیاطی مردم افزایش پیدا کرده است.

نجفی به افزایش تلفات در ایام تعطیل به خصوص چندهفته گذشته که بیشتر روزهایش تعطیل بوده اند اشاره کرد و گفت حضور خانواده ها به تعداد مجروحین و کشته ها اضافه می کند، علاوه بر این در روزهای تعطیلی راننده های غیر حرفه ای بیشتر وارد جاده می شوند، این افراد فکر می کنند رانندگی شهری و جاده ای شبیه هم است و نمیدانند یک خطا در جاده آخرین خطا خواهد بود.

او ادامه می دهد که عمده ترین علت تصادفات جاده ای که بیشتر شامل واژگونی وسیله نقلیه و همچنین خروج از جاده می شود، سرعت غیرمجاز و خستگی راننده است. به گفته او گسترش اماکن رفاهی بین جاده ای از برنامه های در حال اجرا است، او اما ادامه می دهد که خستگی فقط با استراحت حل میشود که خود مردم باید از خود مراقبت کنند.

با توجه به این که 113دوربین در دستور کار راهداری برای نصب در جاده ها قرار گرفته نجفی ادامه می دهد که بالغ بر 30 دستگاه دوربین در محور های پر رفت و آمد یعنی کرمان-سیرجان و کرمان-بم در هر 30 کلیومتری نصب شده که هدف ما هر 10 کیلومتر است.وی ادامه می دهد که این دوربین ها هم سرعت لحظه ای و هم سرعت متوسط را محاسبه می کنند و علاوه بر جریمه 200هزار تومانی و نمره منفی، خودرو هم طبق قانون تا 7 ساعت توقیف میشود و اصلا فرقی نمی کند که با خانواده باشد یا تنها.

این مقام مسوول که سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ را از عمده ترین عومل رانندگی می داند می گوید این دو مورد 50 درصد حوادث را به خود اختصاص داده و چون معمولا مسیرهای استان کویری و طولانی اند راننده با خود می گوید تندتر می روم تا در همان مقصد استراحت کنم.

فرمانده پلیس راه  می گوید در سه ماهه سال جاری در جاده های شمال استان 17هزار و 296 مورد برخورد با تخلفات یعنی 7 درصد افزایش پیدا کرده،به گفته او تخلفات حادثه ساز بالغ بر 3هزار فقره ، توقیف موتور سیکلت ها 21 درصد ، برخورد با رانندگان پرخطر یعنی کسانی که نمره منفی ان ها به 30 رسیده، 12 درصد ، برخورد با خودروهای حادثه ساز 233درصد افزایش پیدا کرده است و آن طور که نجفی می گوید ما در طرح تابستانه در برخورد با متخلف به شدت برخورد می کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=18310
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.