معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد


تهیه متن اُپرای عروسکی خواجوی کرمانی

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تهیه متن اُپرای عروسکی خواجوی کرمانی خبر داد و گفت: آهنگسازی کار نیز انجام شده و اکنون به مرحله ساخت عروسک و تمرین‌ها رسیده است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، سید “محمدمجتبی حسینی” امروز ۱۱ خردادماه در جلسه ستاد برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: موسیقی نواحی می‌تواند پیوند عمیقی بین اقوام و اقلیم‌های متعدد ایران ایجاد کند.

وی موسیقی نواحی را راوی صادق غم و شادی و رشادت و مردانگی و حماسه ها دانست و بیان کرد: موسیقی نواحی بسیاری از وقایع تاریخ ملت ایران را ماندگار کرده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تهیه متن اُپرای عروسکی خواجوی کرمانی خبر داد و گفت: آهنگسازی کار نیز انجام شده و اکنون به مرحله ساخت عروسک و تمرین‌ها رسیده است.

وی گفت: سال گذشته در جشنواره سیزدهم چند تن ار موسیقی دانان نواحی بدون اینکه سفارشی به آنان داده شده باشد؛ قطعه ای در مدح شهید سپهبدحاج قاسم سلیمانی نواختند.

حسینی بیان کرد: در برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان ضمن دیدن جاذبه های این شهر، فرصتی برای شنیدن ایران (موسیقی اقوام مختلف) نیز است که باید از این فرصت در جهت گردشگری فرهنگی استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، “محمد علیزاده” مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این جلسه اعلام کرد: چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ۲۹ مهر تا ۲ آبان ماه در کرمان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به تفاهم‌نامه منعقد شده، جشنواره موسیقی نواحی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در کرمان برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بیان کرد: محل برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ۱۴۰۰  و شیوه برگزاری به دلیل بیماری کرونا به صورت آنلاین و با حداقل مهمان‌ها خواهد بود.

“مرآتی” دبیر تخصصی جشنواره نیز با بیان اینکه برای معرفی موسیقی نواحی ایران باید کار بیشتری کرد، افزود: جشنواره بنا بر حساسیت‌هایی که در ظرفیت‌سازی و حمایت از فعالیت‌های خلاقانه موسیقی نواحی وجود دارد به صورت غیر رقابتی برگزار می‌گردد.

وی عنوان کرد: کرمان به واسطه وجود اقوام متخلفی که طی ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال در این خطه حضور داشتند؛ ایران کوچک قلمداد می شود که وحدت موسیقی اقوام در آن پیگیری شده است.

دبیر تخصصی جشنواره موسیقی نواحی ایران موضوع چهاردهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران را “وحدت در کثرت موسیقایی اقوام ایرانی” اعلام کرد که در قالب‌های سنت، اصالت و آفرینش‌های درون قوی و بین قومی برگزار می‌شود.

وی همچنین از برگزاری این دوره در دو قسمت اجرای صحنه‌ای و مقالات پژوهشی خبر داد و گفت: ثبت‌نام از طریق سامانه انجمن موسیقی صورت می‌گیرد.

مرآتی از تشکیل هیئتی از نخبگان اقوام خبر داد و افزود: ویدیوهای شناسنامه دار را نیز در سایت جشنواره موسیقی نواحی ایران قرار می دهیم تا ماندگار باشند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=71782
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.