جنوبی‌ها مهمان ضیافت کتاب شدند

سمیه خدیشی- نمایشگاه امسال با حضور ناشران مطرح کشوری در حوزه های مختلف فرهنگی هنری، اجتماعی، اقتصادی و … در حالی شروع به کار کرد که بخش جنبی آن با برنامه های متنوع فرهنگی و هنری و حضور فرهیختگان بومی از هفت شهر جنوب کرمان در طی مدت برگزاری نمایشگاه پذیرای عموم مردم است.

حسین اسحاقی، مدیر کل ارشاداسلامی جنوب کرمان  ضمن خوش آمدگویی به شرکت کنندگان از حضور 119 غرفه و 230 ناشر در نمایشگاه امسال خبر داد. وی در ادامه آیین افتتاحیه به بیان گزارش فعالیت های یکساله اداره کل ارشاد اسلامی جنوب کرمان پرداخت.

«ذات حق را شاکرم که ما را پیرو دین وآیینی قرار داد که  معجزه آن کتاب است.» این گفته نماینده مردم کهنوج و پنج شهر جنوبی در مجلس شورای اسلامی است. احمد حمزه گفت:«متاسفانه ما با پایین ترین سرانه مطالعه و تیراژ کتاب روبرو هستیم.»

وی افزود: «اگر دنبال توسعه جامعه از لحاظ سیاسی و اقتصادی و اجتماعی هستیم نزدیکترین دالان دستیابی به توسعه ،دالان کتابخوانی و مطالعه است.»

او توسعه فرهنگی را مقدمه‌ای بر توسعه دیگر جوانب جامعه دانست و اضافه کرد:«ارتباط مستقیمی بین توسعه یافتگی جوامع و میزان مطالعه وجود دارد. انسان مطالعه گر روزنه دید وسیع پیدا می کند و خود محور نیست، این زمینه ساز آرامش سیاسی و مقدمه توسعه اقتصادی کشور می شود.»

مدیر کل هماهنگی امور استانهای وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ادامه مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه کتاب جنوب کرمان  گفت: «نمایشگاه را  فرصت خوبی برای مردم جنوب کرمان دانست تا از آخرین یافته های حوزه نشراستفاده ببرند.»

علی  غیاثی ندوشن ضمن تاثیر برگزاری نمایشگاه در افزایش آگاهی و علم مردم افزود:«در حوزه آسیب های اجتماعی  که مد نظر مقام معظم رهبری نیز هست با افزایش آگاهی جوانان واقشار مردم و آشنایی با عواقب این آسیب ها، نقش مهمی در کاهش آن  ایفا می کند.»

وی تصریح کرد که پرداختن به فرهنگ عامه و آداب و رسوم منطقه ای و مذهبی، حفظ و انتقال آن به نسل آینده اهمیت دارد و جیرفت به عنوان محل تلاقی سه حوزه فرهنگی  اهمیت دو چندانی پیدا می کند، امیدوارم در این زمینه هم تلاشهایی انجام بگیرد.

مدیر کل هماهنگی امور استانهای وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «طرح روستاهای دوستدار کتاب در کشور با تکیه بر مدارس در حال انجام است. تشویق دانش آموزان و کودکان به فرهنگ کتابخوانی باید از خانه ها و مدارس سرچشمه بگیرد و یکی از افتخارات منطقه جنوب کرمان  که در کل دنیا بازتاب داشت کتابخانه” فاطمه ها “بود و امیدواریم  یکی از شهر های جنوب کرمان به عنوان پایتخت  کتاب کشور معرفی شود .به امید آنکه با گسترش این نمایشگاهها روز به روز شاهد افزایش آگاهی و ارتقا سطح دانش منطقه باشیم.»

افتتاح پنجمین  نمایشگاه کتاب جنوب کرمان  با حضور مدیر کل هماهنگی امور استانهای وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی ،دکتر حمزه نماینده پنج شهر جنوب کرمان در مجلس شورای اسلامی ، فرمانداران جیرفت و عنبرآباد و مسوولان اداری شهرستانهای جنوبی و اقشار مردم برگزار شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=15526
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.