فقر فرهنگی باروری را عقیم کرده است

راضیه زنگی آبادی – این ها همه درد دل های زنی است که بچه ندارد، بچه نداشتن برایش نقصی شده که خودش هم مجبور به باور آن است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عمده دلیل ناباروری را در عامل مردانه می داند او به «کرمان نو» می گوید این دلیل می تواند مادرزادی باشد، همچنین مشکلات هیپوتولاموس یا هیپوفیز و یا بعضی از شغل ها که با گرما در ارتباط هستند، مثل کوره فزات، سموم، کارخانه های رنگرزی، سیگار و الکل می توانند باعث مشکل در مردان شوند.

25درصد موارد ناباروری غیر قابل توجیه هستند

ربابه حسینی سادات می گوید دلایل ناباروری در زنان عامل تخمک گذاری، عوامل رحمی و حفره لگنی هستند البته دلایل ناشناخته ای هم برای ناباروری وجود دارد که در 25 درصد موارد غیر قابل توجیه است یعنی نه علت مردانه دارد نه علت زنانه.

وی ادامه می دهد که آزمایش های قبل ازدواج ناباروری را مشخص نمی کند، به گفته او در حال حاضر همه عوامل ناباروری قابل درمان هستند.

حسینی سادات ادامه می دهد که در مواردی که زوجین کاملا عقیم باشند فرضا خانم اصلا تخمک نداشته باشد حالا یا به دلیل سن بالا، یا این که تخمدان ها  در اثر شیمی درمانی یا رادیوتراپی ازبین رفته باشند، زوجین می توانند از تخمک اهدایی و جنین اهدایی استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان یک راه هم برای خانم هایی که رحم خود را از دست داده اند، چه با عمل جراحی چه اینکه مادرزادی رحم ندارند، پیشنهاد می کند: او می گوید این دسته از خانم ها می توانند از رحم اجاره ای استفاد کنند.

حسینی سادات در پاسخ به اینکه «در یکی از خبرهای روزنامه اعتماد می خوانیم که کرمان کمترین اجاره رحم را دارد، فکر می کنید علت چیست» می گوید فقر فرهنگی و یا خیلی اوقات تعصبات فرهنگی، پذیرش این کار را برای زوجین سخت کرده و این نداشتن اطلاعات درمان را به تعویق می اندازد و بعضا در خیلی موارد افراد درمان را نمی پذیرند.

آن طور که مشخص است ناباروری سال های اخیر افزایش پیدا کرده و عوامل پیشگیری به خودی خود برای ناباروری موثر نیستند. حسینی سادات دلیل آن را در سن بالا ازدواج کردن می داند و می گوید از دهه چهارم زندگی عملکرد تخمدان زنان کم می شود و زن تا زیر 30 سال بهتر است باردار شود.

تاثیر 33 تا 34 درصدی آی وی اف

گنجی زادگان، سوپروایزر آزمایشگاه آی وی اف بیمارستان افضلی پور به «کرمان نو» می گوید یک زوج نابارور وقتی به ما مراجعه می کنند به سمت  IUI و IVF می روند. آی یو آی به این شکل است که اسپرم مرد گرفته ،شسته و بعد داخل رحم تخلیه می شود و20 درصد نتیجه مثبت دارد. در آی وی اف تشکیل جنین داخل آزمایشگاه و خارج از رحم صورت می گیرد و 33 تا 34 درصد نتیجه آی وی اف مثبت است، در آی وی اف جدا از این که اسپرم از مرد گرفته ، تخمک خانم هم در اتاق عمل گرفته و تزریق اسپرم داخل تخمک انجام وبعد جنین را روز سوم به داخل رحم انتقال داده می شود.

گنجی زادگان ادامه می دهد: افرادی که برای آن ها آی وی اف انجام می دهیم ممکن است ده تا جنین داشته باشند، از این ده تا جنین دو یا نهایتا سه تا را به رحم انتقال می دهیم و تعداد باقی مانده اگر کیفیت داشته باشند فریز می شوند، بعد از این تعداد فریز برای عمل بعدی یا بچه بعدی بازگشت از فریز  انجام می شود و به اصطلاح جنین را ذوب می کنیم و اگر جنین قبل ناموفق بوده دوباره به دلیل نداشتن عمل روی تخمک و استرس کمتر در مریض (چون خانم برای ای وی اف باید بیهوش شود) انتقال جنین به رحم روی بیمار انجام و در این حالت بهتر جواب گرفته می شود.

بیمارستان افضلی پور و مرکز نجمیه دو مرکز دولتی و خصوصی در استان برای درمان ناباروری اند که در منطقه جنوب شرق کشور فقط همین دو مرکز برای خدمات دهی حاضر هستند. آن طور که مشخص است در مرکز دولتی تا 2یا 3 میلیون و در مرکز خصوصی از 5 میلیون تا 20 میلیون بیمار باید هزینه کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=15532
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.