ابهام در قرارداد میدان آزادی؛ اعضای شورای شهر کرمان نگران پروژه‌های «خاتم» هستند

در این جلسه روال کار بر این قرار بود که در ابتدا هر کمیسیون مصوبات خود را قرائت می‌کرد و سپس اعضای شورا در مورد آن بحث و تبادل نظر می‌کردند.

شهردار کرمان یکی از حاضرین جلسه بود.
مهندس بابایی در حالی از  واگذاری همزمان کار تنظیف و  جمع آوری زباله به بخش خصوصی خبر داد که این قرارداد را موضوعی مهم برای شهرداری می‌داند. بابایی نحوه واگذاری این فعالیت‌ها به بخش خصوصی را از طریق مناقصه و به مدت ۳ سال بیان اعلام کرد.
او اولین فایده واگذاری کار جمع‌آوری زباله و تنظیف شهر را صرفه اقتصادی آن برای شهرداری دانست.

به گفته شهردار کرمان جمع آوری زباله از کیلویی  ۱۰۰تومن برای شهرداری در قبل به کیلویی۶۰تومن کاهش پیدا کرده است.

بابایی همچنین گفت که خودروهای حمل زباله به شرکتهای برنده مناقصه واگذار شده و از آنها اجاره گرفته می‌شود  که این امر هم هزینه‌های این دستگاه های قدیمی را از دوش شهرداری برمی‌دارد.

شهردار کرمان در جلسه شورای از ماهیانه ۵۰۰ میلیون تومان کاهش هزینه با واگذاری به بخش خصوصی خبر داد
شهردار کرمان در جلسه شورای از ماهیانه ۵۰۰ میلیون تومان کاهش هزینه با واگذاری به بخش خصوصی خبر داد

وی تعداد پیمانکاران را در شهر حدودا  ۱۰ پبمانکار اعلام کرد که هر کدام از این پیمانکاران اقدام به تجهیز ماشین های خود کرده‌اند.
شهردار کرمان با اشاره به بحث نشان‌ها و تندیس‌ها در سطح شهر می‌گوید تاکنون  هفت تندیس از فرهیختگان کرمان ساخته شده که در پارک ریاضیات نصب خواهند شد.

وی در مورد تندیس سردار سلیمانی این نکته را بیان کرد که برای اجرای این امر حساسیت خاصی نشان داده‌ایم و برای طراحی آن فراخوان زده‌ایم که تا دو ماه دیگر تندیس اماده می‌شود.
وی در جواب سوال یکی از اعضای شورا مبنی بر مقدار بدهی شهرداری به شرکت ایران‌خودرو دیزل می گوید ۷۰۰ میلیون از سال ۸۳ و ۸۴  شهرداری بدهکار بوده که این مبلغ هم اکنون با تاخیرات اضافه شده به پنج میلیارد رسیده  که با صحبت های انجام شده  با طرف مقابل قرار شد همان ۷۰۰ میلیون سال ۸۳  پرداخت شود در حالی که برای ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اجراییه صادر گردیده است.

میدان آزادی پروژه ای مبهم

فتح الله مویدی ضمن قرائت مصوبات کمیسیون خود خواستار روشن شدن مسئله قرارداد پروژه میدان آزادی شد. در حالی موضوع پروژه میدان ازادی به وسط کشیده شد که بین اعضای شورا اختلاف نظر بسیاری وجود داشت .

سعید گیلانی یکی از اعضای شورا به این مسئله واکنش نشان داد و خواستار روشن شدن هرچه سریعتر وضعیت قرارداد این پروژه شد. او می‌گوید قبل از شروع به کار هر پروژه باید پلوس آن مشخص شود تا معلوم شود آیا این پروژه صرفه دارد یا خیر. او نیز از وضعیت بد پیشرفت و ساخت بعضی‌ پلها به شهردار گله کرمان گلایه کرد.

گیلانی می‌گوید که پل کشاورز و پل امیرکبیر که استارت آن زده شده باید متوقف شوند، تا جلوی هدر رفت پول بیت‌المال گرفته شود.

گیلانی همچنین به هزینه‌بر بودن این پل‌ها تاکید می‌کند و می‌گوید ساخت این پل‌ها نباید بدون برنامه‌ریزی شروع می‌شد. وی با اشاره به مبلغ قراردادها تاکید کرد که این پروژه ها را پیمانکاران کرمانی با نصف قیمت می توانند انجام دهند.

او با اشاره به صحبت های استاندار مبنی بر اینکه میدان ازادی تا ۲۲ بهمن افتتاح می شود می گوید که شرکت خاتم الانبیاء قول داده که ۱۸ ماهه پروژه میدان آزادی را تمام کند در حالی که متن قرارداد ۲۴ ماهه است. وی از  اعضای شورا خواست که نسبت به این امر کوتاه نیامده و در صورت کوتاه امدن این دوره شورا تمام می شود و اوضاع وخیم تر می‌شود.

علی اکبر مشرفی رییس شورای شهر در همین ارتباط می‌گوید که هزینه این پروژه ۱۰۰ میلیارد تومان براورد شده که طرق مقابل-قرارگاه خاتم الانبیا- مبلغ را ۸۵  میلیارد تومان می داند در حالی که این بدون نرخ تعدیل است.

در اخر با تصمیم اعضای شورای شهر کرمان اقایان مویدی،گیلانی،مشرفی، جعفری و خانم معصوم زاده به عنوان نمایندگان شورا برای پیگیری پروژه ازادی انتخاب شدند و مقرر شد نتیجه تحقیقات خود را به شورا گزارش دهند.

تغییر در روند کار نظام ارجاع

پنجعلی زاده عضو دیگر شورا از مصوبه ای در بحث اسانسور خبر داد و می‌گوید با توجه با استعلام از سازمان استاندارد شرکت‌هایی که مورد تایید سازمان استاندارد هستند به شورا اعلام می‌شوند و فقط آن شرکت‌ها حق نصب آسانسور در کرمان را خواهند داشت.

او از مصوبه دیگری در ارتباط با اقدام نظام ارجاع سازمان نظام مهندسی خبر داد و گفت که روال کار تایید نقشه ساختمانی که باید از طریق ثبت در سامانه باشد مناسب نیست. وی خواستار بررسی هرچه سریع تر شهردار نسبت به این موضوع شد. او در توضیح علت نامناسب بودن روال کار سامانه می‌گوید که این اقدام سازمان نظام مهندسی باعث شده علاوه بر اینکه هزینه سه برابری از مردم گرفته شود کار انها نیز مختل می شود و مشکلاتی برای اخذ پرونده برای مردم ایجاد شده و درامد شهرداری را نیز بسیار پایین می آورد.

لزوم نظارت بر تخلیه نخاله‌های ساختمانی و پسماندهای بیمارستان

مهنوش مومنی با اشاره به تشکیل کمیته پسماند می‌گوید که باید شورا به پسماندهای بیمارستان نظارت داشته باشد و ما با تمام قدرت این نظارت را انجام می‌دهیم و اگر لازم باشد فیلم‌هایی که تخلف صورت گرفته را رسانه‌ای می‌کنیم.

وی مسئله مهمی را که دارای اهمیت پیگیری خواند بحث نخاله های ساختمانی  ذکر کرد و گفت که در همین مورد چند روز پیش یک جوان  به علت ریختن زبانه های ساختمانی کشته شده است.

او نیز با اشاره به تصویب قانونی که در دهیاری و شهرداریهای کل کشور تنظیم شده  خواستار رسیدگی شهرداری به این مسئله شد.

مهندس مهنوش مومنی می گوید که گودبرداری ساختمان ها باید با حضور نماینده شهرداری انجام شود در  محل مشخص خالی شود که این مکان در بیرون از شهر است.

مومنی از قرارداد سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون یورویی که شهرداری در زمینه پسماندها بسته ابراز رضایت کرد و گفت موضوعی که هست اینکه این قرارداد بر اساس شواهد موجود در استان های دیگر قراردادی غیرعملی بوده و طرف مقابل از توان پرداخت مبلغ قرارداد برنیامده و در مقابل از شهرداری تقاضای ایجاد زیر ساخت مناسب را کرده که باید در این مورد شهرداری روشنگری کند.

خانه فرهنگ یاس افتتاح می شود

دیوان‌بیگی رییس کمیسیون فرهنگی شورا از افتتاح خانه فرهنگ یاس در روزهای آینده خبر داد و تاکید کرد که در پارک عفاف و ریحانه عرضه محصولات فرهنگی آغاز می‌شود و  این امر به پارک های بزرگ شهر نیز سرایت پیدا می‌کند.
وی نیز از برنامه‌ریزی‌های شورا در هفته دفاع مقدس گفت که در این هفته  باید تقدیری از کتاب ۲۳ نفر اقای یوسف‌زاده انجام شود.

صحبت های پایانی جلسه به نامه‌های فرمانداری به شورا زده بود اختصاص یافت که در این نامه ها فرمانداری برخی از  مصوبات شورا را خارج از مسئولیت این نهاد دانسته و در برخی آنرا دخالت در کار شهرداری می‌داند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=2619
1 نظر
  1. […] شرکت های بخش غیردولتی می تواند نقش آفرینی کند. وی گفته قرارگاه سازندگی خاتم الانییاء(ص) ۱۳ پروژه بزرگ را در شهر کرمان در دست اقدام دارد و […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.