تجمع چایخانه‌داران در اعتراض به جمع‌آوری قلیان‌ها

رستوران‌داران و صاحبان قهوه‌خانه در کرمان به نشانه اعتراض و در مخالفت با طرحی که فروش و عرضه قلیان را در مکان‌های عمومی و رستوران‌ها منع کرده ، مقابل در ورودی محوطه اداره بهداشت تجمع کردند و خواستار لغو این طرح شدند.
تجمع کنندگان اغلب جوان بودند و پیشه‌ی چایخانه داری و یا سفره‌خانه‌داری شغل‌شان است.
به گفته‌ی مدیر یکی از چایخانه‌ها، حدود ۶۰ چایخانه و ۵۰ سفره‌خانه مجوزدار و ۷۰ مجموعه سنتی و گردشگری فقط در شهر کرمان فعال هستند که همه این مجموعه‌ها بخش عمده درآمدشان از فروش قلیان است.
منصوری به خبرنگار «کرمان‌نو» می‌گوید که چایخانه‌داران ۱۰۰ درصد درآمدشان از قلیان است و کسانی که سفره‌خانه دارند نیز بیشتر مراجعه کنندگان به دلیل عرضه قلیان به آنجا می روند.
او توضیح می دهد که تنها تفریح جوانان ما همین قلیان بوده و قلیان تنها بهانه دور همی در بین جوانان است.

قلیان ارزانترین تفریح!

جهانشاهی یکی دیگر از رستوران‌داران معترض به طرح جمع‌آوری قلیان‌هاست. او می گوید که قلیان ارزانترین و در دسترس‌ترین تفریح برای جوانان است. وی ادامه می‌دهد که نمی‌گویم تفریح دیگری نیست ،هست اما سایر تفریحات گران هستند .مثلا برای رفتن به استخر باید ۳۰ هزار تومان پول بدهند،اسب سواری ساعتی ۵۰ هزار تومان،بیلیارد یا بولینگ بخواهند بروند باید جلسه ای ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان پول بدهند.
او معتقد است که اگر آمار بیماری های ریوی را بررسی کنند می بینند که این بیماری ها در اثر قلیان نیست بلکه به دلیل سیگاریست که همیشه در دسترس است و قلیان برای استفاده سلسله مراتبی دارد.
به گفته ی این چایخانه دار کرمانی،ممنوعیت قلیان در این مکان ها پیامد‌های منفی زیادی را دربر خواهد گرفت.
او می گوید که یکی از پیامد های منفی آن پر شدن پارک ها از افراد قلیانی است.
او ادعا می کند که بر اساس تحقیقات انجام شده ۸۰ درصد خانواده هایی که به پارک می آیند از قلیان استفاده می‌کنند.
این شهروند گفت که تاکنون هیچ چایخانه ای تعطیل نشده است اما مهلتی که داده بودند تا روز یکشنبه بوده که به طور کامل قلیان‌ها را جمع کنند.
جهانشاهی ادامه می دهد که پیامد منفی دیگری که جمع آوری قلیان ها دارد این است که آن پنج نفری که با هم به چایخانه می رفتند،چون تفریح دیگری ندارند به راه خلاف کشیده خواهند شد.
او می گوید که صنف ما ،نامه‌نگاری کرده در جلسات شرکت کرده و اعتراض خود را اعلام کرده اما پاسخی داده نشده است . تنها علوم پزشکی نیست بلکه تمامی دستگاه ها برای مقابله با قلیان پشت هم هستند.
او از زبان کارشناسان اقتصادی نیز نقل قول می‌کند که برای ایجاد شغل برای هر نفر ،۱۰۰ میلیون تومان پول لازم است و این دو هزار نفری که راه درآمدشان از قلیان است ،باید چکار کنند؟
اگر قلیان بد است باید برای برداشتن آن کار فرهنگی انجام شود و خود اتحادیه نیز حاضر است در کنار آن کار فرهنگی انجام دهد.
این رستوران‌‌دار با سابقه می گفت که بهتر است که جوانان در چایخانه‌ها که تحت نظر اماکن است قلیان بکشند تا کار به خانه‌های مجردی بدون نظارت کشیده شود.وی می‌گوید که اگر مراجع قلیان را حرام کنند ما نیز نمی‌کشیم و همه دست به دست هم می‌دهیم و جمع می‌کنیم.

قلیان به تریحی افراطی در بین جوانان تبدیل شده است.
قلیان به تفریحی افراطی در بین جوانان تبدیل شده است.

مدیر یکی از چایخانه‌ها در تکمیل صحبت همکار خود توضیح می دهد که ما تنها اینجاییم که اعتراض بی‌شغلی خود را به گوش مسئولین برسانیم و به کسی نیز توهین نخواهیم کرد.

او معتقد است که جوانان ما از بیکاری به چایخانه می آیند اینطور نیست که به مدت نیم ساعت بیایند و بروند گاهی ساعت ها می‌نشیند و این به دلیل بیکاری است.

مقابله با قلیان هفته قبل در کمیسیون بهداشت شورای شهر به ریاست ماه‌بانو معصوم زاده کلید خورد و در آن جلسه تمامی دستگاه ها و نماینده صنف چایخانه داران  نیز حضور داشتند. این طرح با ابتکار مسئولین کرمانی شروع شده است.

در ادامه این تجمع نمایندگان تجمع کنندگان با مدیران اداره بهداشت کرمان جلسه‌ای گذاشتند که با دستور ریس اداره بهداشت از ورود خبرنگار «کرمان‌نو» جلوگیری شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=2632
1 نظر
  1. […] بهداشت شورای شهر اخیرا مطرح شده، در یک ماه گذشته اعتراضهای زیادی را به دنبال داشته است. تجمع عصر یکشنبه چایخانه […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.