دستمزدهای پایین در یکی از پر درآمدترین صنایع جهان|کارکنان درآمدزای بی‌دستمزد

بی شک با کمی مطالعه صنعت گردشگری متوجه خواهیم شد که این صنعت بعد از صنایع نفت و خودروسازی از پردرآمدترین کسب و کارهای حال حاضر در دنیا بشمار می‌رود. بنابراین می‌توان گفت توسعه‌ی اين صنعت جهت دستيابي به اهداف توسعه‌ی اقتصادی و انسانی براي هر كشوری ضروری به نظر مي‌رسد.

با این تفاسیر می‌توان گفت این صنعت در ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای جوامع محلی تاثیر گذار است، ایجاد بنگاه‌های گردشگری از جمله آژانس‌های مسافرتی در ایجاد این مشاغل نیز موثر خواهد بود و روشن است که استراتژی منابع انسانی سازمان و روابط با کارکنان در عملکرد بنگاه موثر بوده و اما آنچه که این روزها مطرح است دستمزد‌های پایین‌تر از حقوق مصوب اداره کار در این حوزه است.

صحبت‌ها در این‌باره حاکی از آن است که کارمندان وضعیت چندان رضایت بخشی ندارند بنابراین قبل از هرچیز به گفت‌و‌گو با نیروی انسانی مشغول در این حوزه و شنیده‌هایی که گواه بر این موضوع یعنی پایین بودن دستمزد‌ها در آژانس‌های مسافرتی است می‌پردازیم.

تنها ساعت کاری آنهاست که طبق قانون اداره کار محاسبه می‌شود

به گفته یکی از پرسنل مشغول به کار در بخش آژانس‌های مسافرتی آنها برای کار در این بنگاه‌ها مجبور هستند حدود دو الی سه ماه به برای گذراندن کارورزی بدون مزد کار کنند و تازه بعد از گذراندن این دوره حقوقی معادل ۲۵۰ تا ۴۰۰ تومان، مبلغی کمتر از آنچه که مصوب اداره کار است دریافت می‌کنند. به نظر می‌رسد تنها ساعت کاری آنهاست که طبق قانون اداره کار محاسبه می‌شود.

وی در گفت و گو با «کرمان نو» می‌گوید اکثر همکاران من فقط برای کسب تجربه، از روی اجبار این شرایط را می‌پذیرند و مشغول به کار می‌شوند آنها از وضعیت حقوقی خود کاملا ناراضی هستند.

وی تصریح کرد که گاهی مدیران با دادن وعده‌های پوچ از جمله بالا بردن حقوق در صورت ارائه کار خوب و بیمه کردن کارمندان بعد از گذشت دوره کارورزی پرسنل خود را حفظ می‌کنند اما گاهی ماه‌ها و حتی چندین سال از کار ما می‌گذرد ولی خبری از بیمه شدن و بالا رفتن دستمزدها نیست. هستند همکارانی که با سابقه کار حداقل سه سال، زمانی که می‌خواهند در آژانس دیگری مشغول به کار شوند حقوقشان از حداقل شروع شده و هیچ توافتی برایشان قائل نمی‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه دستمزدها در این حوزه بسیار پایین است افزود من و همکارانم با دریافت این مبلغ حتی نمی‌توانیم کرایه تاکسی خود را بدهیم چه برسد مخارج زندگی را تامین کنیم و همین موضوع انگیزه کار را از ما می‌گیرد و باعث می‌شود که حداقل تلاش خود را به کار گیریم.

هزینه‌های بالای آژانس‌ها دلیل پایین آوردن حقوق کارمندان

مجتبی دهقانی در جواب به اینکه که دلیل پایین بودن حقوق و مزایا در آژانس‌های مسافرتی چیست به کرمان نو گفت عوامل زیادی در این مسئله دخیل هستند از جمله رکود اقتصادی که بر میزان درآمد‌ها تاثیر می‌گذارد و باعث پایین آمدن سطح درآمد بنگاه‌ها می‌شود.

وی در ادامه بیان داشت خدمات سفر و گردشگری کالای ضروری حساب نمی‌شود و به همین دلیل مردم زمانی که از نظر اقتصادی دچار مشکل می‌شوند به راحتی این خدمات را کنار می‌گذارند. با پایین آمدن درآمد آژانس‌ها اولین چیزی که برای پایین آوردن هزینه‌ها به ذهن کارفرما‌ می‌رسد دادن حقوق کم به نیروی کارشان است.

وی افزود در جنوب‌شرق به عنوان یک آژانس مادر حداقل‌ها همیشه رعایت شده و کارمندان با توجه به کارایی خود حقوق دریافت می‌کنند.

دهقانی دلیل دیگر این شرایط را بالا بودن هزینه‌های پرداختی آژانس‌ها دانست و گفت آژانس‌های مسافرتی در ماه هزینه‌های زیادی را باید برای نگهداری خطوط مخابراتی بپردازند و همچنین به تازگی چاپ بلیط برای قطار و خطوط هوایی نیز به آژانس‌ها محول شده که این خود افزایش هزینه‌ها را به دنبال دارد.

از او در مورد دوره کارورزی و مدت زمان آن پرسیدم

وی در اینباره به حساس بودن کار در آژانس‌ها اشاره کرد و گفت این دوره برای یادگیری و همچنین آشنا شدن فرد با محیط کار است و همچنین کارفرما می‌تواند نحوه کار او را زیر نظر گیرد و بستگی به خود شخص دارد که در چه مدت خود را به کارفرما اثبات کند.

مجتبی دهقانی از راه‌اندازی تور‌های مسافرتی خودسرانه توسط سازمان‌های دیگر گفت و خاطرنشان کرد که برگزاری تور نیاز به مجوزهایی دارد که باید از میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گرفته شود اما متاسفانه تور‌ها بدون دریافت اینگونه مجوزها اجرا می‌شوند.

به گفته وی برگزاری این تورها باید بر عهده آژانس‌های مسافرتی باشد و ارگان‌ها با هماهنگی آژانس‌ها تورهای مسافرتی خود را برگزار کنند نه اینکه خود به صورت غیر مجاز تورهایی را اجرا کنند و با این کار موجب رکود در بازار خدمات گردشگری شوند و شاید نبود نظارت بر اینگونه تورها سبب رونق آنها شده است.

وی ادامه داد که برخی از ارگان‌ها با آژانس‌های خارج از استان قرارداد می‌بندد و تورهای خود را به وسیله آنها برگزار می‌کنند که این خود هم موجب بیرون رفتن سرمایه از استان و هم کاهش درآمد برای آژانس‌های داخلی استان می‌شود.

میراث فرهنگی تنها در زمینه آب و برق و مالیات آژانس‌ها وظیفه حمایت دارد

برای گرفتن جواب در خصوص بعضی از دلایل گفته شده توسط مجتبی دهقانی به میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان به عنوان بخش نظارت کننده و حمایت کننده از این بخش خصوص رفتم و با کارشناس واحد نظارت بخش گردشگری صحبت کردم.

عباس ایرانپور در گفت و گو با کرمان نو در خصوص حمایت از آژانس‌های مسافرتی کرمان گفت میراث تنها در زمینه آب و برق و مالیات آژانس‌ها وظیفه حمایت دارد که آب و برق به صورت صنعتی و مالیات نیز با تخفیف ۵۰ درصدی از آنها گرفته می‌شود.

از او در مورد برگزاری تورهای غیر مجازی پرسیدم که توسط ارگان‌ها اجرا می‌شود

وی با بیان اینکه تورهای زیارتی که به مقصد مشهد توسط صندوق‌های مردمی برگزار می‌شوند از دسته تورهای غیر‌مجاز است افزود ما تا حد امکان از برگزار شدن آنها جلوگیری می‌کنیم و نامه‌هایی را در اینباره به فرمانداری فرستاده‌ایم تا از برگزاری شدن اینگونه تورهای مسافرتی جلوگیری شود.

وی در ادامه بیان داشت رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کل کشور هم در رابطه با این موضوع نامه‌ای را به رئیس سازمان تبلیغات کشور فرستاده و از ایشان خواستار جلوگیری از برگزاری اینگونه تورها شده است.

نظر او را در مورد استخدام پرسنلی گرفتم که فقط با کسب مدرک از موسسات گردشگری آزاد در آژانس‌ها مشغول به کار می‌شوند و همچنین بیکاری فارق التحصیلان گردشگری که بعد از گذراندن ۴ سال دوره تحصیل تازه باید این مدارک را کسب کنند و مجبور به گذراندن دوره کارورزی در آژانس‌ها شوند

ایرانپور بیان داشت که مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز بر این موضوع تاکید داشته تا آژانس‌دارها را ملزم به استخدام پرسنلی بکنیم که دارای حداقل مدرک کارشناسی گردشگری باشند و در بعضی از موارد فارق التحصیلان این رشته نسبت به بقیه افراد مزایایی دارند از جمله پرداخت تنها یک پنجم از هزینه مدارک گردشگری و همچنین بدون شرکت فیزیکی در کلاس‌ها می‌توانند امتحان جامع را بدهند و یا اینکه برای زدن دفاتر مسافرتی این افراد به جای داشتن ۳ سال سابقه کار تنها با یکسال سابقه این مجوز را بگیرند.

او در رابطه با همکاری کردن آژانس‌ها با تورلیدرهای تازه‌کار که صرفا جهت دادن مبلغ کمتر از حد مصوب به آنها است گفت

این به اخلاق حرفه‌ای خود تورلیدرها مربوط می‌شود که نباید آن را زیر پا بگذارند.

تا کارمندان خود اعتراض نکنند ما نمی‌توانیم از آنها حمایت کنیم

اینبار با ريیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان در رابطه با بحث بیمه پرسنل آژانس‌های مسافرتی صحبت کردم و از نحوه نظارت این اداره بر بیمه شدن پرسنل بنگاه‌ها پرسیدم

سلیمانی در این خصوص به کرمان نو گفت بنگاه‌هایی که قوانین اداره کار شامل حال آنها ‌شود موظف هستند تا از قوانین اداره پیروی کنند و اگر آژانس‌ها تخلفی داشته باشند اداره کار با آنها برخورد می‌کند.

به گفته وی در درجه اول این خود پرسنل هستند که نباید با شرایط نامطلوب قرارداد ببندند و با هر قیمتی حاضر به کار در این آژانس‌های مسافرتی شوند و اگر کارفرما از دادن حق قانونی آنها شانه خالی کرد می‌توانند با مراجعه به اداره کار و تنظیم شکایت از حق خود دقاع کنند.

وی در ادامه بیان کرد قطعا ما به این شکایات رسیدگی می‌کنیم و با هر توافقی که با قانون مغایرت داشته باشد برخورد خواهد شد.

از او در مورد نحوه نظارت بر بیمه کارمندان پرسیدم

وی در این خصوص گفت زمانی که کارشناسان ما برای بازرسی به این بنگاه‌ها می‌روند آنها کارشناس را دور زده و افراد فاقد بیمه را از محل کار بیرون می‌فرستند.

او در آخر افزود تا زمانی که کارمندان خود از وضع موجود حرف نزنند ما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=9212
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.