کاهش ۵ تا ۷ درجه‌ای هوا در روزهای پایانی هفته

رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی در گفتگو با «کرمان‌نو» می‌گوید بارش را بصورت کم و بیش در سراسر کرمان داریم. بیشترین شدت بارش‌ها مربوط به شهرستان‌های جنوب و جنوب غربی  است. این سامانه بارشی در اواخر روز دوشنبه از استان خارج و از سه شنبه تا پایان هفته روند کاهش دمای محسوس از ۵ تا ۷ درجه را  خواهیم داشت.

باد نسبتا شدید برای شرق و شمال شرق استان پیش‌بینی می‌شود. وی  همچنین به احتمال وقوع سیل در مناطق سیل خیز استان اشاره کرد. به گفته حبیبی دمای هوای شهر کرمان امروز کمینه به صفر و بیشینه به ده درجه خواهد رسید.

همچنین بنا به اعلام سازمان هواشناسی این جبهه باران‌زا از ساعت ۱۰:۳۰ روز شنبه تا ۱۰:۳۰ یکشنبه برای کرمان یک میلیمتر، شهربابک ۰/۴میلیمتر، سیرجان ۲/۲ میلیمتر، لاله زار یک میلیمتر، بافت ۴/۵ میلیمتر، جیرفت ۱۵ میلیمتر بارش در بر داشته است.

در حین نوشتن این گزارش خبرهایی از بارندگی در نقاط مختلف استان می‌رسد از جمله خبر‌گزاری فارس به نقل از فرماندار رابر خبر از بارش ۲۰ سانتیمتر برف در بخش هنزا و ۱۰ سانتیمتر در رابر داده است.

بنا به گزارش‌ها عصر دیروز(شنبه) بارش شدید تگرگ و باران در جیرفت سبب آب‌گرفتگی خیابان‌ها، معابر و چند شهرک مسکونی شد و بارش تگرگ به حدی بود که قسمتی از شهر جیرفت کاملا سفیدپوش شد.

در گفتگویی که ظهر یکشنبه با فرماندار جیرفت داشتم وی آبگرفتگی معابر در شهر جیرفت را تایید و می‌گوید که در برخی نقاط شهرستان بارش شدید تگرگ را داشتیم، هنوز برآورد خسارت نشده است. احمد امینی‌روش افزود اکنون در بخش ساردويیه بارش برف را داریم. وی به دامداران سفارش کرد که دام‌های خود را به بستر رودخانه شور، هلیل و ملنتی نزدیک نکنند. او همچنین به گردشگران منطقه دلفارد هشدار داد از تردد در نزدیکی روخانه گلم دلفارد خودداری کنند.

با وجود اخباری مبنی بروقوع سیل، در تماسی که با ستاد مدیریت بحران استان داشتم«علی حسین زاده مهرابی» معاون ستاد گفت: «بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی به تمامی شهرستان‌ها هشدار وقوع سیل را دادیم و تاکنون (ظهر یکشنبه)خبری مبنی بر وقوع سیل از هیچکدام از شهرستان‌ها دریافت نکردیم.»

 همین بارش‌های حداقلی نیز در کرمان گاهی منجر به وقوع سیل و دردسرساز می‌شوند از جمله در مرداد‌‌‌ماه سال جاری وقوع سیل در منطقه سیرچ منجر به کشته شدن سه نفر گردید.

هوای چند روز اخیر امید کم رمقی را در مردم کرمان ایجاد کرد. زیرا هر چند که کلا کرمانی‌ها سهم چندانی از بارندگی ندارند اما این کاهش بارندگی در امسال با رکود عجیبی مواجه شد به نحوی که در تاریخ ۱۸ دیماه ایسنا گزارش داد امسال نسبت به سال گذشته کاهش ۹۱ درصدی بارندگی را داشتیم.

حمیده حبیبی به ایسنا گفته بارندگی در استان از اول مهرماه تا نیمه دی ماه سال گذشته ۷۸.۴میلیمتر بوده که در سال جاری ۶.۸میلیمتر بارش داشته‌ایم. اومیزان بارندگی در شهر کرمان را در سال گذشته از اول مهر ماه تا نیمه دی ماه ۶۸ میلیمتر اعلام کرده اما متاسفانه در سال جاری بارندگی‌ها به دو میلیمتر رسیده است.

 به گزارش «پیام ما» پدیده «لانینا» دلیل کم بارشی‌های امسال است. در ادامه گزارش این روزنامه آمده «لانینا» وضعیتی است که در قسمت مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام، آب سردتر از حالت طبیعی می‌شود و این تغییر دمای اقیانوسی موجب کاهش بارش‌ها می‌شود. معمولاً در سال‌هایی که پاییز و زمستان از بروز «لانینا» متأثر می‌شوند، نباید انتظار تَرسالی و بارش‌های مناسب داشته باشیم بلکه با کاهش بارش‌ها و از طرف دیگر سردی بیشتر هوا مواجه می‌شویم. مرکز اقیانوس‌شناسی آمریکا پیش‌بینی کرده که بعد از وقوع «ال‌نینو» در ‌سال گذشته و افزایش چشمگیر بارندگی، امسال پدیده «لانینا» سالی کم‌ بارش را به دنبال بیاورد. از طرف دیگر چندی پیش محققان موسسه ماکس پلانک آلمان در تحقیقات ۳۰سال اخیر خود بر روی ۲۹ کشور در خاورمیانه از جمله ایران به این نتیجه رسیدند تا نیمه قرن ۲۱، دمای هوا با سرعتی دو برابر متوسط جهانی افزایش خواهد یافت و دمای هوا در زمستان تا دو و نیم درجه زیادتر می‌شود».

به هر حال همین بارش حداقلی باعث امیدواری کشاورزان شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=9199
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.