دو اشتباه آماری در 24 ساعت| چه کسی به استاندار کرمان آمار اقتصادی غلط می‌دهد؟

استاندار کرمان در روزهای اخیر دو مرتبه در خصوص سهم بخش خدمات از اشتغال در استان کرمان صحبت کرده که هر دو بار آمار ارائه شده از سوی او با آمارهای رسمی تفاوت داشته.

صبح امروز- پنج شنبه نهم بهمن- علی زینی‌وند در دیدار با رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت که

سهم خدمات در اشتغال استان کرمان بسیار پایین است به طوری که سهم این بخش در اشتغال استان 17 درصد است لذا در حوزه خدمات دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان می‌تواند به امر آموزش‌های مهارتی به افراد فعالیت کند.

این اظهارنظر در حالی است که گزارش‌های مرکز آمار ایران از جمعیت و نیروی کار، آمار ارائه شده از سوی استاندار کرمان را زیر سوال می‌برد. در جدول زیر می‌توانید سهم بخش خدمات در اشتغال استان کرمان را بر اساس این گزارش‌ها ببینید.

پاییز 99 تابستان 99 بهار 99 سال 98 فصل یا سال
37.2 37.9 37.2 37.9 سهم بخش خدمات در اشتغال استان کرمان (درصد)

 

البته این تنها اشتباهی نیست که استاندار کرمان در خصوص سهم اشتغال بخش خدمات ارائه کرده. روز گذشته هم یک مصاحبه تصویری از زینی‌وند در برنامه پایش اقتصاد کرمان که با حمایت اتاق بازرگانی کرمان به راه افتاده، منتشر شد که در آن می‌گوید: «سهم بخش خدمات در ایجاد شغل در استان کرمان نسبت به کشاورزی و صنعت و معدن کمتر است.»

این بخش صحبت‌های استاندار هم با آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران متفاوت است. بر اساس گزارش‌های این مرکز، بخش خدمات در استان کرمان از دیگر بخش‌ها شغل بیشتری ایجاد کرده:

پاییز 99 تابستان 99 بهار 99 سال 98 فصل یا سال
37.2 37.9 37.2 37.9 سهم بخش خدمات در اشتغال استان کرمان (درصد)
36.3 36.9 36.3 36.9 سهم بخش کشاورزی در اشتغال استان کرمان (درصد)
26.6 25.2 26.6 25.3 سهم بخش صنعت در اشتغال استان کرمان (درصد)

 

اشتباه زینی‌وند در ارائه آمارهای اقتصادی را البته نباید به طور کامل به پای خود او نوشت، چرا که استانداری کرمان مانند دیگر استانداری‌ها دارای معاونت اقتصادی است و آمارها و اطلاعات مربوط به این بخش از سوی این معاونت به دست استاندار می‌رسد. به نظر می‌رسد حسین مهرابی که از مهر امسال به عنوان سرپرست این معاونت در استانداری کرمان مشغول به کار شده، هنوز آنطور که باید نتوانسته به اوضاع مسلط شود.

البته درآوردن آمارهای ساده‌ای چون نرخ اشتغال بخش خدمات آنقدر ساده هست که بسیاری از افراد بدون داشتن دانش خاصی هم می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند. برای این کار کافی است به سایت مرکز آمار ایران به آدرس https://www.amar.org.ir/ برویم و در کادر جست‌وجو، عبارتی مانند نیروی کار و یا نرخ بیکاری را وارد کنیم. پس از آن، چنین صفحه‌ای باز می‌شود که در بخش نشریات، گزارش‌های مربوط به بیکاری و اشتغال قابل دسترسی است.

Untitled 2

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=63422
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.