کرمان، آخرین گزینه برای مهاجرت

کرمان آخرین گزینه افراد برای مهاجرت است. این را گزارش مرکز اطلاعات راهبردی که وابسته به وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی است، می‌گوید.

مرضیه قاضی‌زاده|

از 1970 مهاجر بالای 10 سالی که سال 98 به کرمان مهاجرت کردند، تنها 331 نفر از استان‌های همجوار بوده که غالبا هم مربوط به سیستان و بلوچستان و تهران‌اند.

الباقی مهاجران، شهرستانی‌هایی هستند که به هوای پیدا کردن شغل راهی شهر کرمان شدند.

نکته جالب آنکه تمامی این 331 نفری که از تهران و یا سایر استان‌ها به کرمان آمدند، شاغل اند و قبل از هجرت از شغل خود اطمینان داشتند.

هر چند که  بعد از تهران،‌ بیشترین مهاجران کرمانی از سیستان و بلوچستان بوده‌، اما این موضوع به این معنی نیست که کرمان خواستگاه این استان است.

پایش نمودارها نشان می‌دهد، کرمان چندان هم برای مهاجران سیستانی جذاب نبوده و در درجه چندم فهرست مهاجرت است.به گونه‌ای که بيش از 55 درصد از مهاجر برون استاني یزد از استانهاي خوزستان و سیستان و بلوچستان وارد اين استان شده اند.

به طور کلی مقصد اکثر مهاجران این شش شهر است: تهران، خراسان رضوی، گیلان، البرز، اصفهان و آذربایجان غربی.

پایش جداول این گزارش نشان می‌دهد که 16.6درصد از مهاجران کشور راهی استان تهران شدند.

این استان مهاجر پذیر اما در لیست 6 استان مهاجر فرست هم قرار دارد؛ به طوری که همزمان 26.2درصد از مهاجرت‌های صورت گرفته از تهران بوده است.

اگر بخواهید نگاهی دقیق به این مسئله داشته باشید، خواهید دید که  در سال 98 حدود 67 هزار نفر تهران را به مقصد استان‌های دیگرترک کرده‌اند و در عوض 42 هزار و 700 نفر هم از سایر شهرها روانه تهران شدند.

نتايج این گزارش نشان مي‌دهد در سال 1398 ،استانهاي يزد با 82.2 درصد، البرز با 76.7 درصد، سمنان با 74.8درصد، قم با 72 درصد، مركزي با 68 درصد و تهران با 65.9درصد به ترتيب بيشترين نسبت مهاجران برون استاني در سن كار را در بين استان‌هاي كشور داشته‌اند.

این وسط درصد استان کرمان 16.8درصد است که آخرین استان در رابطه با مهاجرت برون استانی است.

بيشترين مهاجرت‌هاي برون استاني از استانهاي همجوار هر استان روي مي‌دهد.

در استان‌هاي مركزي، سمنان، قم و البرز ميزان مهاجرت از استان‌هاي همجوار به ترتيب 80 درصد، 70 درصد، 62 درصد و 46 درصد بوده است.

اما در استان يزد، بيش از 55 درصد از مهاجر برون استاني از استان‌هاي خوزستان و سیستان و بلوچستان وارد اين استان شده‌اند و تنها 17 درصد از مهاجران برون استاني مربوط به دو استان همجوار فارس و خراسان جنوبي بوده است.

در استان تهران نیز تنها حدود 23 درصد از مهاجران برون استاني از استانهاي همجوار است و بيشتر اين مهاجران مربوط به استان‌هاي كرمانشاه با 6.20 درصد، مازندران با 0.16 درصد و اردبيل با 3.15 درصد مي باشد.

به عبارت دیگر شهرهای توسعه یافته میزبان تمامی استانهاست و مهاجرانش محدود به استان‌های همجوار نمی‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=72092
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.