اعطای تسهیلات کم‌بهره 40 تا 50 میلیون تومانی برای ساخت و احیای بافت‌های فرسوده

محمدمهدی بلوردی مدیرکل اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار کرمان‌نو در خصوص ارائه تسهیلات برای ساخت و احیای املاکی که در بافت‌های فرسوده مصوب استان قرار گرفته‌اند، اعلام کرد: تسهیلات 50 میلیون تومانی برای بافت‌های فرسود واقع در کلانشهرها و 40 میلیون تومانی برای مراکز و شهرهای بالای 200هزار نفر جمعیت با نرخ بازپرداخت یک‌ساله 9 درصد پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه مالکان می‌توانند هرگاه که به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنند موضوع قرار گرفتن خانه‌شان را در حوزه بافت فرسوده مصوب پیگیری کنند، افزود: متقاضیانی که در بافت فرسوده ساکن هستند و تمایل دارند به جای دیگری نقل مکان کنند می توانند در کنار وام 40 یا 50 میلیون تومانی، 10 میلیون وام دیگر با نرخ بازپرداخت 18 درصد اخذ نمایند.

بلوردی در این باره تاکید کرد: اگر شخص متقاضی حقیقی باشد 10 میلیون تومان و اگر انبوه‌ساز باشد یعنی پروانه انبوه‌سازی داشته باشد یا عضو سازمان مهندسی در رشته معماری و عمران، نظارت، طراحی و اجرا و یا اینکه پیمانکاری که گواهی صلاحیت از سازمان برنامه و بودجه داشته باشد و نیز فناوری‌های نوین را در ساخت ساختمان ها به کار گیرد مشمول اخذ تسهیلات 50 میلیون تومانی خواهد شد.

مدیرکل اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در ادامه تشریح کرد: بافت فرسوده بافتی است که مطالعات و مراحل اداری آن در کمیسیون ماده 5 انجام گرفته و در زمره بافت فرسوده مصوب شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود 4500 هکتار بافت فرسوده در شهر کرمان تعیین شده، افزود: سکونتگاه‌های غیررسمی کرمان نیز مانند شهرک صنعتی، روستای الله‌آباد، فیروزآباد و دیگر نقاط جزو بافت‌های ناکارآمد شهری کرمان و بافت فرسوده مصوب است.

مدیرکل اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: در مسکن مهر یک ایرادی که گرفته شد این بود که گفته می‌شد این یک تسهیلات بدون سپرده‌ای است که آثار تورمی در کشور ایجاد کرد از این‌رو راه‌حلی که آن زمان اقتصاددانان گذاشتند این بود که مسکن باید بر اساس سپرده فرد ساخته شود و بنا به آن تسهیلات صندوق یکم را ایجاد کردند.

وی افزود: این تسهیلات به این صورت شکل گرفت که زوجین هر کدام 30 میلیون تومان به مدت یک سال یا هر کدام 15 میلیون تومان به مدت دو سال می گذاشتند و نهایتاً 120 میلیون تومان تسهیلات با نرخ 8 درصد به آنها پرداخت می‌شد.

بلوردی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در دوره‌ای انبوه‌سازان گفتند ما نمی توانیم کار کنیم و و این ساخت و ساز رونق پیدا نمی‌کند، تصریح کرد: تسهیلات جدید درواقع آن راه‌حل را ایجاد کرده و اینگونه است که 50 میلیون تومان برای کلانشهرهای بالای 500 هزار نفر جمعیت به متقاضیان وام بدون سپرده پرداخت و 40 میلیون تومان به سایر مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: این 50 میلیون فقط برای شروع کار در سال اول داده می‌شود که اگر مثلا تا 5 واحد داشته باشید دوره اش یک ساله است، بنابراین سر یک سال باید بازپرداخت شود و اگر 6 تا 20 واحد باشد 15ماهه بازپرداخت می شود و اگر تا 50 واحد باشد 20ماهه و اگر 51 تا 100 واحد باشد 24 ماه از 101 به بالاتر نیز 30ماهه پرداخت می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=27162
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.