تهاتر کالا با ارز حاصل از صادرات پسته 

رییس هیات مدیره انجمن پسته ایران از امکان تهاتر ارز پسته صادراتی با کالاهای وارداتی در سامانه جامع تجارت خبر داد و گفت: اکنون به راحتی با واردکننده‌ها تهاتر می‌کنیم.

ایجاد تعهد ارزی در صادرات پسته در سال های گذشته صادرکنندگان زیادی را متضرر کرد.

بر اساس پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان این محصول موظف بودند بخشی از ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند و آن را به بانک‌های مشخصی بفروشند.

چندی پیش موضوع تهاتر پسته از سوی برخی مسوولان کرمان و فعالان اقتصادی مطرح شد.

استاندار کرمان و جمعی از فعالان حوزه صادرات در نشستی با رییس بانک مرکزی، قرار گرفتن ثبت تهاتر ارز صادرکننده و واردکننده در سامانۀ جامع تجارت با ارائه‌ کوتاژهای صادراتی و وارداتی برای رفع تعهد ارز حاصل از صادرات پسته را خواستار شدند.

هم‌چنین عدم نیاز به ارائه سند دیگری منجمله گواهی انتقال ارز از صادرکننده به واردکننده ‌یا گواهی واریز ریال از سوی واردکننده به صادرکننده از مواردی بود که مطرح شد.

همتی رییس بانک مرکزی نیز در این جلسه ضمن موافقت با رفع کامل تعهد ارزی صادرکنندگان پسته به روش واردات در مقابل صادرات درخواست تشکیل کمیته ای متشکل از رئیس اداره صادرات بانک مرکزی ایران و نمایندگان اتاق بازرگانی کرمان و انجمن پسته ایران برای تدوین متن تفاهم نامه مورد نظر کرد.

اکنون قریب به ۲۰ روز از این نشست می‌گذرد و رییس هیات مدیره انجمن پسته از اجرای تهاتر محصول پسته با کالاهای وارداتی خبر می‌دهد.

محمد صالحی در گفت‌وگو با «کرمان‌نو» گفت: هنوز بانک مرکزی به صورت مکتوب به ما تفاهم‌نامه‌ای نداده است اما کار انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: اکنون صادرکننده می‌تواند ۱۰۰ درصد ارز حاصل از محصول خود را با واردکننده تهاتر کند.

او افزود: پیش از این مثلا صادرکننده باید ۳۰ درصد را به سامانه نیما عرضه کند اما در شرایط کنونی چنین نیست.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=51283
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.