دلایل تسریع واردات واکسن کرونا در هفته‌های اخیر| تفاهم برای واردات ۴۰ تا ۵۰ میلیون دوز واکسن چینی در ۲ ماه آینده

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ضمن ارائه توضیحاتی درباره علل تسریع در واردات واکسن کرونا از چین در دولت سیزدهم، از تفاهم برای واردات ۴۰ تا ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا از چین در دوماه آینده خبر داد.

به گزارش کرمان نو به نقل از تسنیم، مجیدرضا حریری درباره علل افزایش سرعت واردات واکسن کرونا در دولت سیزدهم اظهار داشت: روند واردات واکسن کرونا از اردیبهشت‌ماه آغاز شد و تا به امروز ادامه پیدا کرده است اما تسریع در واردات واکسن کرونا از چین، دو علت عمده می‌تواند داشته باشد که یکی از آن‌ها، افزایش هماهنگی بین همه دستگاه‌ها در دولت سیزدهم است که شاید در دولت قبلی به دلیل اختلاف دیدگاه‌های سیاسی بین دولت مستقر و سایر نهادها، به این صورت وجود نداشت. در دولت گذشته میان وزارتخانه‌ها هماهنگی لازم نبود و وزارت بهداشت در مسائل مختلف به موقع عمل نمی‌کرد.

وی ادامه داد: دوم آن‌که وعده‌هایی درباره واکسن کرونای تولید داخل داده شده بود که مشخص شد در مدتِ کوتاه اعلام شده، تحقق نمی‌یابد و بنابراین بلافاصله برنامه‌ریزی برای افزایش واردات واکسن کرونا صورت گرفت.

حریری افزود: نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که تا پیش از این، هر کشوری که واکسن کرونا می‌ساخت، ابتدا تزریق واکسن به شهروندان خود را در اولویت قرار می‌داد و از صادرات حجم انبوه واکسن امتناع می‌کرد اما اکنون کشورهای سازنده واکسن کرونا در جهان، نیازهای داخلی خود را به حد زیادی برآورده کردند و بنابراین میزان بیشتری از واکسن را در اختیار کشورهای متقاضی قرار می‌دهند.

وی با تأکید بر لزوم پرهیز از تبدیل واکسن کرونا به ابزار سیاسی گفت: مسائلی مانند بهداشت عمومی هرچه از سیاست فاصله بگیرد نتایج بهتری برای مردم دارد. ما باید از تلاش‌هایی که برای تولید و واردات واکسن کرونا تاکنون صورت گرفته تقدیر کنیم؛ اما هماهنگی‌های مختلفی که در سطوح مختلف سیاسی در دولت سیزدهم ایجاد شده، واردات واکسن را تسهیل کرده است.

وی با بیان این‌که سفارت ایران در پکن از اواسط زمستان سال گذشته درگیر تأمین واکسن کرونا از چین بوده است، گفت: بر اساس توافقات اولیه با چین، در مجموع ۹۰ میلیون دوز واکسن کرونا از این کشور وارد خواهد شد که تا الان حدود ۴۰ میلیون دوز آن وارد شده و تا یکی – دو ماه آینده ۴۰ تا ۵۰ میلیون دوز واکسن از چین وارد می‌شود و هفتگی ۵ میلیون دوز واکسن کرونا در حال ورود به کشور است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه تمام واکسن‌های وارداتی از چین تاکنون توسط هلال احمر وارد شده است، خاطرنشان کرد: از زمانی که اقدام به خرید واکسن کرونا می‌شود تا زمانی که واکسن کرونا وارد کشور شود تقریباً دو هفته طول می‌کشد اما پیش از آن مذاکرات و هماهنگی‌های بسیاری انجام می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=76735
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.