رشد ۴۸ درصدی صادرات استان | ‌پسته و مصنوعات مسی در صدر

به گفته معاون بازرگانی خارجی سازمان صمت شمال استان کرمان مهم‌ترین اقلام صادراتی استان به ترتیب پسته، مغز پسته و مصنوعات مسی است.

معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان گفت: در ۹ ماه سال جاری صادرات استان از گمرکات به لحاظ وزنی ۳۲۴ هزار تن و ارزشی ۷۲۶ دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد وزنی و ۳۰ درصد ارزی رشد داشته‌ایم.

محمدرضا قوام‌آبادی افزود: اقلام مهم صادراتی استان که از گمرکات صادر شده به ترتیب پسته و مغز پسته، مصنوعات مسی، خرمای تازه و خشک، شکر و …بوده است.

به گفته او مجموع صادرات استان از گمرکات استان و کشور جمعا ۹۱۸ هزار تن و ارزش یک میلیارد و ۵۱۵ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی کاهش ۲۷ درصدی و ارزش دلاری ۴۸ درصد رشد داشته‌ایم.

کاهش ۵۲ درصدی واردات به استان 

معاون بازرگانی خارجی سازمان صمت شمال استان گفت: واردات در ۹ ماه سال جاری از لحاظ وزن ۳۶ هزار تن به ارزش ۲۶۶ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۳۶ درصد و ارزشی ۵۲ درصد کاهش داشته‌ایم.

او ادامه داد: اکثر این کاهش مربوط به واردات قطعات کارخانه‌های خودروسازی در ارگ بم است.

معاون بازرگانی خارجی سازمان صمت شمال استان کرمان می‌گوید: تراز تجاری در ۹ ماه سال جاری در گمرکات استان ۴۵۹ میلیون دلار و مثبت است.

او ادامه داد: بازارهای مهم صادراتی که استان کرمان برای خود برنامه‌ریزی کرده ابتدا کشورهای همسایه، مرحله  بعد چین و هندو  بعد سایر کشورها است.

قوام‌آبادی با اشاره به اینکه بیشترین صادرات ما به چین، افغانستان، ترکیه ، عراق،هند و روسیه است، گفت:  در مجموع به ۱۵ کشور به ارزش ۲۱۱ میلیون دلار استان کرمان در این ۹ ماه صادرات  داشته است.

معاون بازرگانی خارجی سازمان صمت شمال استان کرمان افزود: در 9 ماه سال جاری صدور کارت بازرگانی ۶۵ مورد بوده که سال گذشته ۹۳ مورد انجام شده است.

به گفته او در زمینه تمدید کارت بازرگانی در ۹ ماه سال جاری ۲۰۳ مورد و در مدت مشابه سال گذشته ۲۴۹ مورد انجام شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=62240
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.