افزایش قیمت اقلام مصرفی، تورم روستاهای استان را تا رتبه سوم بالا کشید


روستاهای استان تورم ۵۰ درصدی را رد کردند

خانوارهای روستایی استان کرمان در دوازده ماهه منتهی به آبان نرخ تورم ۵۱.۹ درصد را تجربه کردند. قیمت اقلام در روستاهای استان بعد از قزوین و هرمزگان بیشترین افزایش قیمت را داشته است.

به گزارش کرمان‌نو، درحالی قیمت اقلام مصرفی در روستاهای استان به طور متوسط ۵۱.۹ درصد افزایش یافته که تورم متوسط کشور خانوارهای روستایی ۴۷.۴درصد است.
طبق گزارش مرکز آمار نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آبان برای کل استان ۴۷.۵ درصد است که بالاتر از متوسط تورم کشوری (۴۴درصد) قرار دارد. بیشترین نرخ تورم در استان را خانوارهای روستایی تجربه کردند و نرخ تورم برای خانوار شهرنشین استان کرمان ۴۵.۷ درصد که تقریبا هم تراز استان‌های خراسان شمالی و آذربایجان شرقی است. نکته جالب آنکه تورم خانوار شهرنشین کرمان نسبت به استان مجاور ما یزد به نسبت کمتر است و یزد در این بازه زمانی تورم ۴۷.۲ درصدی را تجربه کرده است.
در بین ۱۲ قلم کالایی سبد مصرفی خانوار بیشترین افزایش قیمت سالانه در استان در گروه هتل و رستوران با تورم ۷۸ درصدی و بعد از آن خوارکی‌ها و آشامیدنی‌ها با تورم ۶۲.۸ درصد بوده است. تورم بهداشت و درمان نیز در این بازه یکساله به ۵۲.۸ درصد رسیده که از این نظر بخش بهداشت و درمان استان کرمان بیشترین تورم را در کل استان‌های کشور داشته است. تورم متوسط بهداشت و درمان در کشور نیز ۳۶ درصد است که فاصله زیادی تا استان کرمان دارد.
دکتر جعفر رودری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: براساس نتایج مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه ای استان در آبان ماه ۴۷,۵ درصد اعلام شده است که نسبت به ماه قبل ۱.۳ درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: نرخ تورم کل کشور در آبانماه ۴۴ درصد است که استان کرمان ۳.۵ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.
رییس سازمان مدیریت استان کرمان با بیان اینکه منظور از نرخ تورم، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل می باشد اذعان کرد که این تغییر در استان ۱.۳ درصد رشد صعودی داشته، این در حالی است که نرخ تورم آبان ماه در نقاط شهری ۴۵.۷ درصد و نقاط روستایی ۵۱.۹ درصد می باشد که نسبت به ماه گذشته به ترتیب ۱ و ۲ درصد افزایش داشته است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=98953
1 نظر
  1. رضاعباسی می گوید

    1000 درصد
    ن 12 درصد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.