سرقت دام، کمر اهالی دهکهان را شکست

به گفته رییس شورای شهر دهکهان در مجموع حدود 150 دام سبک از اهالی دهکهان به سرقت رفته است.

خبرنگار : نجمه سعیدی

در بسیاری مواقع دارایی برخی از ساکنان جنوب استان کرمان خلاصه می شود در چند راس دامی که که از پهلوی آن، نان به سفره می برند و روزگار می گذرانند، متاسفانه خیلی وقت ها اخباری منتشر می شود که همین اندک سرمایه زندگی اهالی این دیار نیز به سرقت رفته است، خانواده هایی که شاید دیگر هیچ نداشته باشند و دام هایی که اکثرا بعد از سرقت به سرعت ذبح و یا از محل خارج می شوند، این نگرانی همیشه تن دامداران جنوب استان را می لرزاند.

هر چند تلاش های نیروی انتظامی هم در این زمینه کم نیست و پشت سر هم خبر متلاشی شدن باندهای سرقت احشام و یا دستگیری سارق دام را هم میشنویم، ولی انگار زور سارقان در بسیاری از موارد بیشتر است و در بعضی نقاط جنوب استان مثل دهکهان امان مردم را بریده است، چند وقتی است که از دهکهان خبر می‌رسد سارقان،احشام را به سرقت می برند و این امر گرفتاری بزرگی را برای دامداران دهکهانی ایجاد کرده است.

دامداران و کشاورزان که از مظلوم ترین اقشار و مردمی هستند که برخی از آنها همه دست رنج عمر و مایه امرار معاش شان همین چند گاو و گوسفند است و در کنار همه مشکلات زندگی باید هرشب نگران دزدیده شدن دام هایشان هم باشند. این عدم امنیت روانی آسیب زیادی به مردم می زنند گاهی دامداران مجبورند تمام طول شب مراقب و در حال نگهبانی باشند و تازه بعد از دزدی در صورتی که دام بیمه نشده باشد و سارق هم پیدا نشود، هیچ چیزی نصیب دامداران نمی شود جز زیانی که از دزدیدن احشام خود برده است.

یک دامداران دهکهانی به کرمان نو  می گوید: شب‌ها از ترس اینکه که دزدها گوسفندان ما را نبرند، خواب نداریم.هر روز می گوییم امروز گوسفند های ما را می برند حتی جرات نمی کنیم شب ها ساعتی بدون مراقب، گوسفندهایمان را رها کنیم ، دزد ها حرفه ای هستند می دانند کی بیایند هر کار هم می کنیم باز هم دام هایمان را می برند انگار دیگر از پلیس هم نمی ترسند.مگر ما چقدر گوسفند داریم که دزد چند تا از انها را هم ببرد.

پهلوانی دامدار دیگری که از او 2 بار دام سبک به سرقت رفته، می گوید: یک ماه پیش از من یک گوسفند به سرقت بردند و دوباره پنج شنبه شب گذشته، من سر کار بودم که سه گوسفند دیگر را از آغل دزدیدند.او می گوید سال های پیش هم در دهکهان این طور دزدی ها شده بود اما تقریبا یکی ، دو سالی بود که هیچ خبری نبود که دوباره شروع به دزدی کرده اند.

پهلوانی می گوید ما شکایت کرده ایم ،نیرو انتظامی هم آمده است و صورت جلسه نوشته است اما هیچ اتفاقی نیافتاده وخبری از دستگیری سارقان نیست.

به گفته دامداران دهکهان بعد از این سرقت ها گشت اضافه ای از طرف نیروی انتظامی برای این روستا نیامده است. پهلوانی می گوید:هر گوسفندی که می برند تقریبا 2 میلیون است و بسیاری از دامداران این گوسفندها تنها دارای آن ها است که آن را هم می برند.

دوباره دزدی دام در دهکهان شروع شده است

کدخدایی رئیس شورای شهر دهکهان نیز این سرقت ها را تایید کرده و به کرمان نو  گفت: سرقت احشام، قبل تر خیلی بیشتر بوده است حتی در منوجان هم سرقت ها زیاد شده بود بعداز چند وقتی دیگر دزدی ای نشد تا همین اکنون.

به گفته رییس شورای شهر دهکهان مجموع این سرقت ها حدود 140 تا 150 دام سبک بوده است.

کدخدایی بیان کرد: بعد از هر سرقت مردم به نیروی انتظامی خبر داده اند حتی از طریق دادگستری هم شاکی شده اند اما تا کنون سارقی برای دزدی احشام دهکهان دستگیر نشده است فقط در منوجان یک مورد را دستگیر کرده اند.

کدخدایی می گوید: ظاهرا این ها یک گروه هستند که هم در منوجان و هم در دهکهان سرقت دام می کنند که متاسفانه دوباره دزدی را شروع کردند.

به گفته کدخدایی نیرو انتظامی در این مورد هر هفته جلسه برگزار می کند و به دنبال یک راهکاری است که این دزدی ها را کنترل کنند.

کدخدایی عنوان کرد که در دهکهان پاسگاه نظامی وجود دارد ولی متاسفانه آن طور که از این سرقت ها برداشت می شود احتمالا سارق ها از همان اهالی هستند و شاید به همین دلیل است که نیروی انتظامی هم نمی تواند آنها را دستگیر کند.

به گفته کدخدایی الان وضعیتی شده است که مردم خودشان دم آغل گوسفندهایشان کشیک می دهند تا مراقب این تنها دارییشان باشند.

سرقت دام و احشام در جنوب کرمان امان مردم را بریده است.

یکی از مطلعین به کرمان نو  می گوید: من با بسیاری از اهالی گفتگو کردم سرقت های زیادی در دهکهان انجام شده است حتی بعضی از اهالی گفتند هم گوسفند و هم گاو را از داخل زمین کشاورزی برده اند. ظاهرا قبلا با نماینده هم صحبت کرده اند قرار شده که بسیج هم وارد موضوع شده و با نیروی انتظامی همکاری کند.

پیش از این حمزه نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج و فاریاب هم در صحن علنی مجلس با تذکر به وزیر کشور، گفته بود: سرقت دام و احشام در جنوب کرمان امان مردم را بریده است هرگاه نیز اعتراض می کنیم می گویند شاخص های امنیتی منطقه استاندارد است در حالی که امنیت بدین معنا است که وقتی مردم شب می خوابند از در امان بودن جان، مال و ناموس خود آسوده باشند لذا لطفا هرچه سریع تر به این مهم رسیدگی شود.

به طور کلی سرقت های دام ها در جنوب استان آمار بالایی را به خود اختصاص می دهد یکی از دلایل آن می تواند این موضوع باشد که دامداری در جنوب استان زیاد بوده و به همین دلیل سرقت نیز زیاد است.

اما آیا راهکاری برای کنترل این سرقت ها وجود ندارد آیا برای مردمی که به لحاظ مالی در وضعیتی نیستند که حتی خسارت یک دام را تحمل کنند نباید کار بیشتری در این زمینه کرد، بسیاری از مردم دهکهان می گویند اگرچند شب گشت شبانه نیرو انتظامی داشته باشیم سارقان دیگر جرات نمی کنند، دزدی کنند.

نباید بگذاریم در کنار کمبود آب و نبود امکانات درمانی و آموزشی به بیکاری، مهاجرت و خالی شدن روستاها و دردی دیگر به درد های ساکنان جنوب اضافه شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=40817
1 نظر
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.