شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی بر بهبود فضای کسب‌و‌کار موثر است؟

استان‌های دارای عملکرد بهتر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در حالی مشخص شدند که تازه‌ترین گزارش اتاق بازرگانی ایران از پایش فضای کسب‌وکار نشان می‌دهد این شورا نتوانسته به اهداف خود دست یابد.

شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از حدود 9 سال پیش در حالی شکل گرفت که یکی از اصلی‌ترین اهداف آن، بهبود فضای کسب‌وکار بوده. همانطور که در سایت این شورا، پنج هدف شکل‌گیری آن به شرح زیر اعلام شده:

1 e1612269544836روز دوشنبه در یکصدودومین نشست این شورا، از اصفهان، خوزستان، کرمان، خراسان رضوی و بوشهر به عنوان استان‌های دارای علمکرد بهتر در این زمینه طی 6 ماه نخست امسال تقدیر شد. انتخاب استان‌های دارای علمکرد بهتر بر اساس این شاخص‌ها بوده:

1.شاخص تشکیل جلسات 2.شاخص وظایف شورای استان 3.شاخص دستاوردهای استانی 4.شاخص موضوعات پیشنهادی با ابعاد ملی و فراگیر 5.شاخص وظایف دبیرخانه شورای استان

در حالی از استان‌های یادشده به عنوان استان‌های دارای عملکرد بهتر تقدیر شده که تازه‌ترین گزارش اتاق بازرگانی ایران از پایش فضای کسب‌وکار نشان می‌دهد به جز یک استان، چهار استان‌ دیگر وضعیت خوبی از این نظر ندارند. این در شرایطی است که بررسی و رفع موانع کسب و کار و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی جزو اصلی‌ترین اهداف شکل‌گیری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بوده.

بد و بدتر

براساس گزارش اتاق بازرگانی ایران، نمره شاخص فضای کسب و کار ایران در پاییز امسال 5.93 بوده که مطلوب‌تر از فصل پیش ارزیابی شده. (نمره از یک تا 10، یک بهترین نمره و 10 بدترین) در جدول زیر نمره شاخص فضای کسب و کار استان‌های دارای عملکرد بهتر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را می‌توانید ببینید:

نام استان به ترتیب عملکرد بهتر در شورا شاخص فضای کسب و کار رتبه در کشور
اصفهان 6.14 27
خوزستان 6.04 20
کرمان 6.14 28
خراسان رضوی 5.60 7
بوشهر 6.05 21

نکته جالب آنجاست که به جز خراسان رضوی، نه تنها نمره شاخص کسب و کار چهار استان دیگر بدتر از میانگین کشوری است، که این استان‌ها جزو قعرنشینان جدول فضای کسب و کار در کشور هستند. در همین حال نباید از یاد برد که احتمالا مساعد بودن فضای کسب و کار در خراسان رضوی هم متاثر از گردشگری مذهبی است که سال‌های سال در این استان ریشه دارد و شاید نتوان این موضوع را به پای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نوشت. حال مشخص نیست که چگونه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان‌های یاد شده بدون اینکه توانسته‌ باشد بهبودی در فضای کسب‌وکار ایجاد کنند، دارای عملکرد بهتر نسبت به سایر استان‌ها شناخته شدند.

بهبود فضای کسب و کار تنها یکی از کارکردهای شورای گفت‌وگو است

رییس اتاق بازرگانی کرمان اما معتقد است نامساعد بودن فضای کسب‌و‌کار در هر استانی را نباید صرفا به پای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نوشت. سید مهدی طبیب‌زاده می‌گوید که یکی از کارکردهای شورا، بهبود فضای کسب‌وکار است و موضوع‌های بسیار دیگری هم هستند که در این شورا برای حل آن‌ها تلاش می‌شود.

به گفته او که دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان کرمان هم هست، در این شورا مسائل مختلفی عنوان، پیشنهاداتی مطرح و تصویب می‌شوند. اما عملی شدن این مصوبات است که می‌تواند به بهبود فضای کسب‌وکار کمک کند و این اتفاق نیاز به همدلی و همکاری عوامل زیادی دارد.

طبیب‌زاده با اشاره به اینکه مشکلات زیادی در حوزه کسب و کار وجود دارد، گفت که تعداد زیادی کارگروه و شورا در زمینه کسب‌وکار فعالیت می‌کنند، از جمله کارگروه رفع موانع تولید. با این حال همچنان موانع زیادی پیش پای فعالان اقتصادی وجود دارد.

همه زنجیره مرتبط با کسب‌وکار باید خوب عمل کنند

به اعتقاد رییس اتاق بازرگانی کرمان صرفا به این دلیل که فضای کسب‌وکار خوب نیست، نمی‌توان عملکرد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را زیر سوال برد، چرا که این شورا در انعکاس مشکلات و آسیب‌شناسی فضای کسب‌وکار و همچنین در ارائه پیشنهادات کاربردی در سطح ملی و استانی موفق بوده است.

او همچنین موفقیت‌آمیز بودن اقدامات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در حوزه کسب‌وکار را منوط به خوب کار کردن همه زنجیره مرتبط با این حوزه مانند بانک‌ها، اداره مالیات و دیگر دستگاه‌ها دانست.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=63803
1 نظر
  1. […] رییس مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران البته معتقد است که دلیل اصلی این پسرفت، عملکرد بد دستگاه‌ها نیست بلکه رشد… […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.