صادرات کرمان در دوران نقاهت

رضا عبادی زاده-
در سال ۹۴ میزان صادرات کرمان به نسبت سالیان گذشته کاهش محسوسی داشت. این مضوع از این جهت حائز اهمیت است که در سیاست های کلان اقتصادی کشور، بر صادرات غیرنفتی تاکید شده و کرمان با توجه به پتانسیلی که در کشاورزی و قالی دارد، باید سهم بالایی در این زمینه داشته باشد. حالا با گذشت سه ماه از اجرای عملی برجام، اگرچه امید به بهبود وضعیت صادرات کرمان زنده شده است اما همه مشکلات صادرات کرمان در تحریم ها نیست.
صادراتی که در سراشیبی است
صادرات استان کرمان از سال ۹۳ به بعد در سراشیبی قرار گرفته است. سراشیبی که از ابتدای سال ۹۴ شروع شد و تا پایان سال هم اوضاع اگرچه تا حدودی بهبود یافت اما وضعیت کلی صادرات کرمان بهتر نشد. در شش ماه اول سال گذشته میزان صادرات کالا حدود ۲۹ درصد کاهش داشت. در حالی که مسئولان امر پیش بینی می کردند تا پایان سال و با توجه به فصل صادرات پسته، وضعیت صادرات کرمان بهتر می شود، این اتفاق رخ نداد. آنطور که محمدرضا قادر مدیر کل گمرکات استان کرمان می گوید میزان صادرات کالا در سال ۹۴ از طریق گمرکات استان یک میلیارد و ۶۴ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۲۵۸ دلار به وزن ۳۴۵ هزار و ۷۴۸ تن بوده است که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۹ درصد و از نظر وزنی ۱۰ درصد کاهش داشته است. قادر دلیل کاهش صادرات کرمان به نسبت سال گذشته را کاهش صادرات پسته عنوان کرد. بدین ترتیب، برخلاف پیش بینی ها صادرات کرمان در پایان سال ۹۴ افت محسوسی به نسبت سال ۹۳ داشت. اتفاقی که با توجه به تاکید بر صادرات غیرنفتی و جدا شدن از صادرات تک محصولی (نفت)، خبر خوبی برای کرمان نبود. گفتنی است پسته و مغز پسته،پلی اتیلن،روغن خوراکی، کاشی و سرامیک، خرما و سیمان مهم ترین کالاهای صادراتی کرمان هستند که در سال گذشته میزان صادرات این کالاها از سال ۹۳ کمتر بود. در سال جاری اما با توجه به اجرای عملی برجام، انتظار می رود که اوضاع صادرات کرمان بهتر شود، هرچند که برجام به تنهایی نمی تواند مشکلات صادرات کرمان را برطرف کند.
معاون بازرگانی کرمان: ۲۵ درصد صادرات استان از طریق گمرکات غیر کرمان انجام می شود
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در رابطه با مشکلات صادرات کرمان به «پیام ما» گفت: حدود ۲۵ درصد صادرات این استان از طریق گمرکات غیر کرمان انجام می شود. مصطفی زریسفی افزود: صادرات تمامی محصولات معدنی، جالیزی، خرما و ۱۰۰ درصد فرش استان از طریق گمرکات غیر کرمان انجام می شود. وی تصریح کرد: استان کرمان بیش از ۲۵ میلیون دلار فقط صادرات فرش دارد و اکثر صادر کننده های فرش استان کرمان در تهران زندگی می کنند و علت صادر نکردن کالای خود از گمرکات استان را معطلی بیش از شش ماه کالا در گمرک اعلام کرده اند. وی با بیان اینکه گمرکات غرب تهران، محل صادرات فرش کرمان است عنوان کرد: دلیل طول کشیدن صادر کردن کالا از گمرک کرمان هم این است که در کرمان فقط فرش کرمان وجود دارد تا کانتینر آماده شود، کمی طول می کشد اما در گمرک غرب تهران از همه جای ایران، فرش برای صادرات می رسد و زمان صادرات کالا، کم می شود. زریسفی در پاسخ به این سوال که چه راهی برای صادر کردن فرش کرمان از طریق گمرکات استان وجود دارد، اظهار داشت: باید انجمن صادرکنندگان فعال شود تا صادرات کالاهای کرمانی از طریق گمرکات کرمان انجام شود.
با برداشته شدن تحریم ها باید وضعیت صادرات کرمان بهتر شود
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در پاسخ به این سوال که اجرای برجام چه تاثیری بر صادرات کرمان خواهد گذاشت، گفت: اگر تحریم ها به طور واقعی برداشته شوند، بازارها به روی کالاهای ایرانی باز می شوند و قطعا در پایان سال ۹۵ وضعیت صادرات کرمان بهتر از سال ۹۴ می شود. زریسفی افزود: با برداشته شدن تحریم ها، سال به سال وضعیت صادرات کرمان باید بهتر شود. وی اضافه کرد: در سال های پیش، برای صادرات کالا مشکلات زیادی داشتیم. حتی بعضا پول تجار ما را هم در برخی کشورها خوردند و امیدواریم این مشکلات دیگر تکرار نشود.
رییس اداره بازرگانی خارجی کرمان:
میانگین کالای صادراتی ما نسبت به کالای وارداتی پایین است
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان پنج شنبه گذشته در میزگرد کمیته پایش تجارت خارجی استان کرمان گفت: ۷۳ درصد از وزن صادرات استان مربوط به کالاهای صنعتی است که عمدتا از حوزه سیمان و کاشی و سرامیک را با قیمتی معادل ۱۲۹ میلیون دلار در بر می گیرد. به گزارش ایرنا محمدرضا قوام ادامه داد: حجم کالاهای کشاورزی ما به لحاظ وزنی ۲۶ درصد با قیمتی معادل ۹۳۰ میلیون دلار می باشد. وی با اشاره به اینکه قیمت های موجود نشان از متضاد بودن این دو حوزه است گفت: قیمت کالاهای صنعتی ۵۰۹ دلار برای هر تن که قیمت پایینی است و قیمت کالاهای کشاورزی ۱۰ هزار ۳۲۲ دلار می باشد که باعث می شود جور عقب ماندگی در حوزه صنعت و معدن را کالاهای کشاورزی متحمل بشود که باید یک بالانس در این رابطه ایجاد شود. وی تصریح کرد: به لحاظ وزنی ۳۴۵ تن صادرات در استان داشتیم ولی به لحاظ قیمت معادل یک میلیارد دلار می باشد که اگر بتوانیم قیمت کالاهای صادراتی در حوزه صنعت را افزایش دهیم این عدد می تواند به شش میلیارد دلار برسد.
اگر توجه را از کشاورزی به صنعت و معدن سوق دهیم، آمار صادرات بالا می رود
قوام تاکید کرد: میانگین کالای صادراتی ما نسبت به کالای وارداتی نیز پایین است. وی افزود: قیمت کالاهای صادراتی استان معادل سه هزار و ۷۹ دلار در هر تن می باشد در صورتی که قیمت کالاهای وارداتی ما شش هزار و ۷۹ دلار است که تفاوت دو برابری را در این حوزه مشاهده می کنیم. وی بیان کرد: با اینکه در حال حاضر تراز تجاری استان با ۳۰۷ میلیون دلار، مثبت است اما این تفاوت باعث شده که رقم این تراز تجاری خیلی بالا نباشد. وی تصریح کرد: اگر بیشتر توجه را از سمت کشاورزی به سمت حوزه صنعت و معدن سوق دهیم مسلما می توانیم آمار صادرات را بالاتر ببریم. وی گفت: کالاهای فرش، مس، سیفی جات و مرکبات از گمرکات استان کرمان صادر نمی شوند و این به ضرر استان است که رقم این صادرات مبهم است و از هیچ دستگاهی نتوانستیم به دست بیاوریم و احتمال می دهیم از رقم صادرات گمرکات استان بیشتر باشد.
مدیر توسعه بازار اتاق بازرگانی: چون تک محصولی هستیم، وضعیت مناسبی در حوزه صادرات نداریم
مدیر توسعه بازار اتاق بازرگانی استان کرمان هم در این نشست اظهار کرد: ما بازار هنگ کنگ را از دست دادیم و این اتفاق زنگ خطری شد که از حالت تک محصولی خارج شویم.
معصومه سعید افزود: در حال حاضر وضعیت خیلی مناسبی در حوزه صادرات نداریم چون خیلی تک محصولی هستیم به گونه ای که همین الان بالای ۸۰ درصد پسته صادر می کنیم. وی عنوان کرد: یک کشور از بازار ما کنار رفت و ما با افت ۱۰ درصدی صادرات که رقمی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است مواجه شدیم. وی با اشاره به لزوم هم افزایی بین دستگاه های استان تصریح کرد: باید به دنبال راهکاری باشیم تا بتوانیم سبد صادراتی استان را متنوع کنیم.
صادرات کرمان در دوران نقاهت
در حالی که صادرات کرمان روزهای خوشی را نمی گذراند، فعالان اقتصادی و تاجران کرمانی امیدوارند تا با عملی شدن برجام، صادرات کرمان وضعیت بهتری پیدا کند. اما تا عملی شدن برجام و تاثیر گذاشتن بر صادرات، صادرات کرمان در دوران نقاهت خواهد بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=184

نظرات بسته شده است.