خیر معادن بزرگ به استان کرمان نرسیده است/عمر معادن بزرگ استان ۱۸ سال دیگر تمام می‌شود

استاندار کرمان گفت: متاسفانه برخی از معادن استان که به آنها افتخار می‌کنیم و کلی صنایع بالادستی و پایین دستی برای آنها ایجاد کردیم کارشناسان اعلام کرده‌اند که این معادن خیلی دوام بیاورند ۱۸ سال دیگر است بنابراین نباید نگاه کوتاه مدت داشته باشیم.

علی زینی‌وند صبح امروز ۹ اسفندماه در جلسه شورای معادن استان کرمان گفت: شان شوراهای استان همچون شورای معادن، شورای توسعه و برنامه‌ریزی و … کار کارشناسی نیست مگر در مواردی که دستگاه‌های نظارتی یا سایر نهادها به مصوبات کارگروه‌های ذیل ربط این شوراها ایرادتی وارد کنند که در این شوراها به صورت شفاف به این موضوع پرداخته شود.

وی ادامه داد: کارگروه‌های ذیل این شوراها کارها را به صورت کامل کارشناسی کنند به‌طوری که ما حداقل تغییرات در مصوبات آنها داشته باشیم.

استاندار کرمن با بیان اینکه استان کرمان یک استان معدنی است، اظهار کرد: همه ما موظفیم که حداکثر استفاده قانونی در راستای بهره‌مندی استان و مردم استان و همچنین مناطقی که معادن در آنها هستند داشته باشیم در غیر این‌صورت به استان اجهاف کرده‌ایم.

وی با انتقاد از خام فروشی عنوان کرد: بسیاری از درآمدهای معادن به خارج استان می‌رود که باید نهایت استفاده را در راستای توسعه استان به عمل بیاوریم و متاسفانه قانون اختصاص ۱۵ درصد از سهم معادن به توسعه مناطق خیلی در استان کرمان محقق نشده است و این مختص استان ما نیست اما ما پیگیری‌های خود را کرده‌ایم ولی به دلایلی این موضوع در هیچ یک از استان به صورت کامل محقق نشده است.

زینی‌وند اختصاص حداقل ۲۰ درصد از درآمد معادن را یک ظرفیت خوب ارزیابی کرد و افزود: مهمترین ظرفیتی که استان کرمان می‌تواند از آن بهره بگیرد همین ۲۰ درصد معافیت حقوق دولتی معادن است که باید کارگروه‌های آن فعالانه‌تر از گذشته تشکیل و به‌صورت متوازن در کل استان طرح‌ها و پروژه‌های که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد، احصاء کنند.

وی با اشاره به اینکه باید از قانون یک درصد سهم معادن برای محیط زیست و کاهش آلایندگی استان به خوبی استفاده کند، افزود: باید از طرح‌های پژوهشی دانشگاه برای استفاده و بهره‌برداری بیشتر از معادن و باطله‌های آنها سود جست.

استاندار کرمان بیان کرد: بدترین آفتی که در استان داریم این است که معادن بزرگ مثل معادن سنگ آهن، ذغالسنگ، مس و … چون خصوصی نیستند اینکه سهم‌های که قانون برای معادن مکلف کرده پرداخت کنند انجام ندهند و بگویند فعلا بگذارید که درآمد ما بالا برود البته ما به جد پیگیر هستیم و باید این معادن دولتی و نیمه دولتی طرح‌های توجیه پذیر خودشان و همچنین طرح‌های توسعه متوازن در کل استان را ارایه دهند.

وی تاکید کرد: استان باید روی طرح‌های توجیه‌پذیر و توسعه‌ای معادن نظارت داشته باشد تا اینگونه نباشد که هر مدیری آمد خام فروشی بکند و در دوره وی اعلام شود که در این دوره درآمد شرکت به این میزان بالا رفت اما سوال اینجاست سود آن برای استان و کشور چه بوده؟

زینی‌وند افزود: متاسفانه برخی از معادن استان که به آنها افتخار می‌کنیم و کلی صنایع بالادستی و پایین دستی برای آنها ایجاد کردیم کارشناسان اعلام کرده‌اند که این معادن خیلی دوام بیاورند ۱۸ سال دیگر است بنابراین نباید نگاه کوتاه مدت داشته باشیم.

وی با تاکید برآنکه صادقانه بگویم که خیر معادن بزرگ به استان نرسیده است، اظهار کرد: با توجه به وزن درآمد و ثروتی که از استان تولید می‌شود بیایید بگویید که استان کرمان چقدر بهره‌مند شده است؟ اگر استان سود برده بود اکنون شاهد این همه نامتوازنی توسعه در استان نبودیم و شهرهای ما اینقدر بی رنگ رو و حاشیه رو به افزایش نبودند و بیکاری اینقدر زیاد نبود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=65612
1 نظر
  1. […] پیش ازین هم گفته بود: صادقانه بگویم که خیر معادن بزرگ به استان نرسیده است، با توجه به وزن درآمد و ثروتی که از استان تولید می‌شود […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.