فقر در جنوب کرمان بیداد می کند

الهام پی پر _ بیکاری که خشکسالی‌های پی‌درپی به مردم منطقه تحمیل کرده با همدستی تحریم‌ها و شرایط فعلی اقتصادی کشور توانسته مردم این منطقه را که زیرخط فقر بودند به نقطه‌ای منفی‌تر از گذشته بکشاند. حمزه نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی می‌گوید فقر اینجاروزبه‌روز بیشتر می‌شود.

یک تحلیل‌گر مسایل اقتصادی کشور به فرارو گفت: فقر مطلق به وضعیتی گفته می‌شود که مردم از دسترسی به یک حداقل‌هایی از زندگی محروم باشند.

این شامل دسترسی به تغذیه کافی و مناسب برای همه اعضای خانواده، یک سرپناه مناسب، دسترسی به خدمات سلامت، آموزش، حمل و نقل است. علاوه بر این در شرایط کنونی کشور، ما دوازده گروه کالایی داریم که مجموعه آنها یا دسترسی به حداقل آنها برای افراد باید تامین شود تا مردم دچار فقر مطلق نباشند.

حسین راغفر طراح نقشه فقر کشور تصریح کرد: این روزها اعتیاد در ایران نشان دهنده فقر و بیکاری گسترده است. وقتی ما در این جامعه کارتن خواب و گورخواب داریم چگونه می‌توان از ریشه‌کن کردن فقر مطلق صحبت کنیم؟

وی تصریح کرد: این روزها اعتیاد در ایران نشان دهنده فقر و بیکاری گسترده است. در جامعه‌ای که ما تعداد زیادی جوان بیکار داریم و از سر استیصال یک جمعیتی به کارهایی که نباید مشغول هستند و برای یک حداقلی از معیشت، رنج زیادی را تحمل می‌کنند، چگونه می‌توان سخن از رفع فقر مطلق زد؟

اغفر تصریح کرد: سياست‌هايی كه در جهت جبران نابرابری‌های اجتماعی باشد يكی از ضرورت‌های حال حاضر اقتصاد كشورمان است و بهترين راه آن، اشتغال‌آفرينی برای افراد است. باید قبول کرد که بهترين روش رفع فقر در كشور فراهم آوردن فرصت شغلی برای افراد يک جامعه است. دولت می‌تواند با فراهم آوردن فرصت شغلي برای گروه های مختلف جامعه از جمله افراد تحصيل‌كرده يا افرادی كه تحصيلات كمی دارند مشكل فقر را در كشور ريشه كن كند. به طور كلی اقداماتي در اقتصاد موثر است كه بتواند منافع عموم جامعه را در برداشته باشد. بايد انواع مشاغل در كشور ايجاد شود تا از اين طريق رفع محروميت صورت گيرد.

جنوب کرمان از محروم‌ترین مناطق کشور است که سالیان درازی است طوق فقر را بر گردن انداخته است، خشکسالی، وجودریزگردها، نبود امکانات و شرایط فعلی اقتصادی کشور مبتلایان به فقر در این منطقه را در وضعیتی حادتر از گذشته قرار داده است.

سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل می‌تواند راه درمان خوبی باشد اما طبق گفته‌های نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی نبود زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاران را از سرمایه‌گذاری در اینجا فراری می‌دهد و بیکاری چشمان امنیت در جنوب را کورخواهد کرد.

اقتصاد مردمی نیست

استاندار سابق کرمان چندماه پیش در جلسه شورای اداری گفته بود: اگر اعلام می‌شود فقر در جنوب کرمان وجود دارد به این دلیل است که اقتصاد را مردمی نکرده‌ایم و بهره‌وری لازم را از منابع موجود به‌ویژه آب نداریم. جنوب کرمان از محرومیت مزمن رنج می برد که بخشی از این محرومیت به دلیل فقر فرهنگی و بخشی هم بواسطه فقر اقتصادی است.

مهاجرت در منوجان بیش از دیگر نقاط است

معاون سیاسی فرماندار منوجان گفت: «فقر در منوجان مانند دیگر نقاط جنوب زیاد است.»

شهسواری افزود: «خشکسالی باعث افزایش این مساله شده و از سویی نبود امکانات درمانی، آموزشی و … نیز باعث مهاجرت زیاد مردم منوجان شده به حدی که بیشترین میزان آمار مهاجرت را در میان شهرستان‌های جنوبی به خود اختصاص داده است که اغلب این مهاجران را ساکنین بخش آسمینون منوجان تشکیل می‌دهند و بیشتر این مردم به سمت بندرعباس و بوشهر عزیمت می‌کنند.»

وی ادامه داد: «برای ریشه‌کنی فقر به سیاست‌های کلان کشوری نیاز است ولی بخشی از این مساله نیز به مسوولان محلی بستگی دارد. در این حوزه با کمک شرکت گهرزمین معین اقتصادی منطقه تلاش کردیم که فقر و مهاجرت را در چندنقطه به شکل پایلوت با آغاز آموزش‌هایی در خصوص اقتصاد مقاومتی کمرنگ کنیم.»

وی تصریح کرد: «خانواده‌ها را ترغیب کردیم در کلاس‌های آموزشی مانند کفش‌سازی، چرم‌دوزی، شال‌بافی و… شرکت کنند تا به استقلال مالی برسند و خوشبختانه در روستای مهرآبادکه تمام جمعیتش از منطقه محروم مارز به آن مهاجرت کرده‌اند عملکرد مثبتی داشته است. به هرکس بخواهد در این حوزه ورود کند تسهیلات خوبی می‌دهیم ولی فقر سیاست‌های کلانی را می‌طلبد و پارسال کشاورزان منطقه ضرر زیادی را متحمل شدند و وضعیت مالی آنان به طرز وحشتناکی بد بود.»

مردم جنوب کرمان زیرخط فقر هستند

نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی کرمان به «کاغذوطن» گفت: «میزان فقر در این منطقه روز به روز بیشتر می‌شود و اکثر مردم جنوب کرمان در زیرخط فقر به سر می‌برند.»

دکتراحمدحمزه افزود: «خشکسالی نیز این مساله را تشدید کرده و باعث شده تا مهاجرت در شهرستان‌های جنوبی به طرز باورنکردنی بالا برود زیرا دیگر هیچ منبع درآمدی در منطقه وجود ندارد با خشک شدن آب دیگر نه درختی مانده که مردم از آن درآمد کسب کنند و دامداری هم نیاز به آب و … دارد به طور مثال گلاشگرد به روز بدی افتاده است.»

وی ادامه داد: «برای دریافت وام‌های خوداشتغالی نیز به ضامن نیاز است که مردم جنوب قادر به تامین ضامن کارمند نیستند و بیشتر املاک آنها نیز فاقد سند مالکیت هستند تا بتوانند از آن به عنوان ضمانت برای دریافت تسهیلات استفاده کنند.» / کاغذوطن

بازارسیاه کود «اوره» در جنوب کرمان

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20613
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.