چند درصد از سود صادرات خرما به جیب تجار می رود؟

قیمت جهانی خرما حدود یک دلار است،با این حال قیمت خرما در بهترین حالت بیش از۲۰ هزار تومان نیست.سوال اینجاست که این فاصله قیمتی تا ۲۹ هزار تومان به جیب چه کسی می رود؟

خبرنگار: مرضیه قاضی زاده -قیمت جهانی خرما  حدود یک دلار است،با این حال قیمت خرما در بهترین حالت  بیش از۲۰ هزار تومان نیست. سوال اینجاست که این فاصله قیمتی تا ۲۹ هزار تومان به جیب چه کسی می رود؟

 دبیر انجمن ملی خرمای ایران در پاسخ  به این سوال می گوید: بدیهی است که با وجود افزایش هزینه تولید و افزایش قیمت دلار،یک افزایش قیمتی در خرید خرما صورت گیرد و در ده روز اخیر این اتفاق افتاده است.

قیمت خرما تا ۲۴ هزار تومان جای رشد دارد

مقداد تکلوزاده در خصوص چرایی  شکاف قیمتی خرید خرما از کشاورز و قیمت صادراتی آن می گوید:میانگین جهانی قیمت خرما یک دلار است اما این موضوع  صرفا برای بازارهای اروپایی و جنوب شرق آسیا که صادراتشان به دلا راست.

به گفته تکلوزاده بخش عظیمی از صادرات خرما  به کشورهای همجوار مثل پاکستان و افغانستان صورت می گیرد که این صادرات ریالی است و حتی در برخی از موارد از مراجع غر رسمی خارج می شود.

او معتقد است که اگر موانع صادراتی همچون تعلیق کارت بازرگانی تجار و پیمان سپاری ارزی  برطرف شود قیمت خرما  به ۲۴ هزار تومان هم می رسد. 

سهم تجار از سود صادرات خرما چند درصد است؟

 دبیر انجمن ملی خرمای ایران در پاسخ به این پرسش که سهم تجار خرما از سود صادرات پسته چند درصد است، می گوید:تقریبا 18 نفر از نمایندگان سازمان های دولتی تولید کننده خرما هستند.حتی در جلسه ای که با  نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل شد، صحبت این بود تا صادرکنندگان سودشان را کمتر کنند.

او در ادامه می گوید:دوستان اگر در محصولات کشاورزی بررسی بیشتری داشته باشند متوجه خواهند شد که سهم تجار از صادرات محصولات کشاورزی همچون خرما و پسته  بین ۵ الی ۶ درصد تا نهایتا ۱۰ درصد است .

دبیر انجمن ملی خرمای ایران توضیح می دهد:بازگشت ارز با نرخ نیمایی و با نرخ های دوسال پیش برای تجار هزینه ایجاد کرده است، در کنار آن دوستان نمی توانند به طور رسمی ارز را وارد کشور کنند و بایستی از طریق صرافی ها و روش ها مختلف این کار را انجام دهند که تمامی این ها به اضافه افزایش هزینه های حمل و نقل برای تجار ایجاد هزینه کرده است.

کارت بازرگانی تجار تعلیق شود، خرما از قیمت می افتد

عضو هیئت رئیسه انجمن ملی خرمای ایران  نیز با اشاره به روند قیمتی دلار و خرما در سال گذشته می گوید: سال گذشته قیمت خرمای مضافتی بم حول و هوش ۱۴ تا ۱۵هزار تومان بود و دلار روی ۱۲هزار تومان.دلار رشد داشت اما دیگر این محصول قیمتش افزایش نیافت، چرا که دیگر فصل صادرات نبود.

حسین اکبری در خصوص قیمت خرمای امسال می گوید:امسال فصل برداشت مصادف با شروع کار صادرکنندگان بود و افزایش  نرخ دلار بود،  قیمت از ۱۵ هزار تومان شروع شد  و همچنان  نیر با افزایش نرخ دلار افزایش یافته است.

اکبری  می گوید اگر صادرات ادامه  داشته باشیم افزایش قیمت ناشی از افزایش نرخ ارز را شاهد خواهیم بود .

سال گذشته ۴۰ درصد خرما ی مضافتی صادر شد

اکبری یکی از راه های بسته شدن صادرات را  تعلیق کارت های بازرگانی می داند و معتقد است که با این کار درآمد ارزی کاهش و خرما روی دست کشاورز می ماند و قیمت ها کاهشی می شود.

به گفته او سال گذشته قریب به ۴۰درصد از خرمای مضافتی صادر شده است .

هنوز قیمت خرما به جایگاه خود نرسیده

عضو هیئت‌مدیره انجمن خرمای استان کرمان  اما معتقد است که هنوز قیمت خرمای مضافتی به جایگاه خود نرسیده است.

یوسف سجادی یکی از دلایل فاصله قیمت این محصول با نرخ جهانی اش را تعلیق کارت بازرگانی تجار می داند و عنوان می کند  که الان کشاورزان فروشنده نیستند.

سجادی می‌گوید: کارت‌ بازرگانی اکثر فعالان بازار خرما به خاطر این‌که نتوانسته‌اند مشکلشان را با سامانه نیما حل کنند تعلیق شده است و بازرگانان دست نگه‌داشته‌اند که مشکلات اداری‌شان را حل کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=56638
1 نظر
  1. […] برای خرما در بحث فرآوری و صنایع جانبی، بسته بندی،صادرات و ایجاد بازارهای جدید است که در صورت حمایت ظرف ۳ الی ۵ سال آینده شاهد تحول […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.